Annons:
Etikettövrigt
Läst 3392 ggr
Tant Grön
5/4/19, 10:59 AM

Använd inte sköljmedel

Efter att ha läst detta så kommer jag aldrig mer att använda sköljmedel. Så här står det bland annat i artikeln:

Så fungerar sköljmedel och mjukmedel

Sköljmedel fungerar mjukgörande genom att polymer, små plastpartiklar, lägger sig på tygets yta. Plasten binder sedan till sig fukten från luften.

Det sker förvisso på mikronivå men kläderna hålls alltså mjuka på grund att de fortfarande är lite våta.

– Kläder som behandlats med sköljmedel blir aldrig riktigt torra, säger Mats Johansson.
https://www.land.se/hus-hem/darfor-ska-du-undvika-skoljmedel/

Annons:
Huygens
5/4/19, 11:06 AM
#1

Trevligt sen när vi äter och får i oss plastpartiklarna.

Tant Grön
5/4/19, 11:08 AM
#2

Använder sedan länge bara sköljmedel på vintern när luften är väldigt torr, men det skall jag sluta med. Hade ingen aning om att det innehöll plastpartiklar. 😮Är nog inte många som vet det.

Milkshake
5/4/19, 11:11 AM
#3

Jag slutade också använda sköljmedel för ett tag sedan, av samma anledning. Saknar det inte alls :)

TatsuOni
5/5/19, 4:25 PM
#4

Jag slutade för något år sedan. Bara fördelar! Handdukarna drar åt sig mer fukt, kläderna börjar inte lukta "unket" efter någon användning, utan håller sig fräscha betydligt längre👍

Tänk på att om ni slutar med sköljmedel, så märker ni nog ingen större skillnad direkt. Man måste nämligen tvätta kläderna/tyget flera gånger innan man får bort allt sköljmedel…


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Meta4
5/5/19, 5:46 PM
#5

Jag använder ättika som sköljmedel, lika bra. Avkalkar tvättmaskinen på samma gång.

[Devya]
5/5/19, 7:43 PM
#6

Använder aldrig sköljmedel för jag har aldrig förstått poängen med det.

Annons:
Grace2009
5/6/19, 1:04 PM
#7

Jag är uppvuxen utan sköljmedel så var naturligt att jag inte började med det när jag flyttade hemifrån. Jag har ju mjukt vatten så varför ska jag ha sköljmedel då? 🙂 När jag är hon min pojkvän och hans mamma tvättar åt mig använder hon sköljmedel dock. Men jag tycker kläderna blir likadana som när jag tvättar hemma (de har stenhårt vatten dock).

Sindri
5/7/19, 10:48 AM
#8

Har alltid avskytt sköljmedel och annat konstigt. Gillar inte parfymerade tvättmedel heller. Ättika är super.

JRSN
5/8/19, 8:47 AM
#9

Skulle man kunna använda en neutral, eller parfymerad, hudcreme som sköljmedel? Eller är det plastpartiklar även i dessa produkter? 🤔

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Sindri
5/8/19, 9:08 AM
#10

Varför hudcrème? Det finns oönskade partiklar i så gott som alla hudvårdsmedel, schampon, balsam mm.

Ättika är jättebra som sköljmedel. Har man hårt vatten neutraliserar det också lite av kalken. Bra för maskinen.

[Forest]
5/15/19, 9:33 AM
#11

hur är det med statiskt funkar ättika mot det? Jag jobbar i butik och får stötar när jag packar upp varor att ha foten på varuplocksvagnen är inte helt optimalt alla gånger men det hjälper mig att inte få stötar 🥵

Flaeder
7/17/19, 5:41 AM
#12

Om man vill att kläderna ska dofta gott säljs tvättparfym i dem flesta livsmedelsbutiker. Man häller den i sköljmedelsfacket eller häller lite över den våta tvätten som ska in i torktumlaren. Sen är det förstås en fråga om huruvida parfym är nyttigt/nödvändigt eller ej, men jag använder iaf hellre tvättparfym än parfymerat sköljmedel för doftens skull. Har slutat använda sköljmedel helt. Tvättmedelsparfym är dock inte att rekommendera till barnens kläder, men å andra sidan är inte sköljmedel det heller. 😁 Fördelen med att tvätta med parfymfritt tvättmedel + tvättmedelsparfym är att man själv kan reglera hur mycket kläderna skall dofta.

Flaeder
7/17/19, 5:43 AM
#13

Jag måste förresten fråga. Jag måste prova ättika för att se om kläderna blir mjuka av det. E det verkligen säkert att kläderna inte luktar efteråt? Lukten av ättika är bland det värsta jag vet.

Annons:
Milkshake
7/17/19, 11:12 PM
#14

#13 Jag är väldigt känslig för lukter och det luktar lite ättika när man tar ut den blöta tvätten ur maskinen, men lukten försvinner helt när det har torkat.

Sindri
7/18/19, 8:49 AM
#15

Jag har aldrig känt någon som helst ättiksdoft.

Flaeder
7/18/19, 3:18 PM
#16

#14 Okej! Tack. Har också känslig näsa. 😂

Ary
8/22/19, 6:35 PM
#17

Någon som vet säkert nu om kläderna blir lite mjuka av ättika?

Dosering till en 5-6 kg maskin någon?

Tack på förhand. 🙂

Meta4
8/26/19, 1:25 AM
#18

De blir mjuka och fina. 25 ml outspädd ättika blir nog bra. Man kan fuska lite.

Ary
8/26/19, 10:46 AM
#19

#18 Tack! Är det 24% då? 🙂

Pia-69
8/27/19, 12:03 PM
#20

Var kan man köpa tvättparfym? Skulle vilja prova det!🙂


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Annons:
Sindri
8/27/19, 12:53 PM
#21

Förlåt att jag lägger mig i, men varför? Ännu en onödig kemikalie som reningsverken antagligen inte kan ta hand om. Tror inte fiskarna uppskattar parfymen.

Kläder skall helst inte lukta alls - då är de rena.

Pia-69
8/27/19, 1:57 PM
#22

Ja, du har rätt, men jag vill ändå prova, kanske inte använder det vid varje tvätt!🙂


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Anne.K
8/29/19, 6:30 PM
#23

Har äntligen slutat med sköljmedel. Har tänkt göra det i flera år, men vart så beroende av doften då jag är så svag för goda dofter.
 Men nu har jag kört utan i några veckor och jag överlever utan dofterna, haha. Och tvätten är mjuk och skön tack vare torktumlaren. Så det enda jag använder idag till tvätten är parfymfritt tvättmedel och inget annat. 
Känns bättre i min själ nu att veta att man inte släpper ut lika mycket skit i vattnet längre.

 Ett steg närmare i rätt riktning. :)

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Sindri
8/29/19, 6:59 PM
#24

👍🌺

Flaeder
8/16/20, 10:13 PM
#25

#21 Jag tror inte heller att fiskarna tycker om parfym. Jag ville bara påpeka att det finns olika alternativ och tvättrutiner, framförallt om man fokuserar på hur klädesplagget/sängkläder påverkas av olika medel. Miljön är givetvis också en viktig aspekt. Miljön är det heligaste vi människor har. Någon som har kunskap om hurvida reningverk kan hantera parfym får gärna uttala sig. Hade varit intressant att veta. Om jag får lov att gissa så tror jag att en tvättparfym är relativt snäll mot miljön och dess invånare om man jämför med ett konventionellt sköljmedel. Själv har jag inte använt sköljmedel sedan jag deltog i denna tråd. Det vill säga sedan ett ganska långt tag tillbaka. Saknar det inte alls. Skönt å spara dem kronorna varje månad, och ha en flaska mindre i tvättmedelsskåpet. Tvättparfym använder jag i stort sätt aldrig längre. Men jag tycker att det är ett trevligt alternativ, framförallt till träningskläder. Går att köpa i livsmedelsbutiker för den som undrar. Men bäst är förstås att inte använda det alls. Både för miljön och plaggen.

Upp till toppen
Annons: