Annons:
Etikettinredning-och-design
Läst 2238 ggr
rosentazz
2019-04-16 09:07

Luftfuktare/Luftrenare

Torr luft innebär problem. Någon som kan rekommendera Luftfuktare för ett rum på c;a 15 kvm. Tacksam för svar

  • Redigerat 2020-09-26 11:46 av Niklas
Annons:
Maria
2019-04-16 09:18
#1

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Niklas
2019-04-17 16:09
#2

Fungerar sånt? Alltså såna små hemmagrejer. Finns det några tester?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Maria
2019-04-17 16:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Vår fungerar jättebra. Sonens också.

Tester vet jag inte jag sett men men vattenångan syns tydligt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

annia1
2019-04-19 00:45
#4

Det finns andra saker som är mycket billigare, enklare och dessutom har man redan hemma. 

Har man element som är vattenfyllda så ta skålar som tål värme och ställ ovanpå elementet och häll i vatten. Annars får man ställa skålarna på fönsterbrädet.

Elektriska element får man inte ställa skålar på.

En annan sak man kan göra är att när man vattnar blommorna, att man vattnar på fatet istället för uppe på jorden. Det tycker dessutom blommorna om.

Man kan ta handdukar (eller andra tygstycken) som man fuktar och hänger över stolar. Man får lägga plast på stolryggen så man skyddar trät. Bästa är om tyget/handduken är blöt, men då måste man se till att nåt ligger nedanför på golvet som fångar upp droppet.

Förr fanns såna här i stort sett i alla hem. Man hänger dom på vattenfyllda element och fyller dom med vatten.  Är dyrare än den luftfuktare som finns i #1, men jag skulle köpa såna i alla fall. För min personliga del så skulle jag inte köpa nåt som skickar ut ånga för ånga så fort den lämnat maskinen omvandlas till vatten och ramlar ner. Så ska man ha en sån får man se till att det inte i direkt närhet finns nåt som kan ta skada av vattnet.

.

Meta4
2019-04-19 07:38
#5

Utvecklingen har gått framåt. Luftfuktare med varm ånga kan bli en bakteriehärd. Nu rekommenderas kall fin spray luftfuktare. Grejerna som hängde på elementen kommer jag ihåg från min barndom. De var gjorda av samma slags material som blomkrukorna, (rödaktig lera.) Tvättades de inuti någon gång? De måste ha varit slemmiga inuti.

Maria
2019-04-19 08:24
#6

Jag har sådana i lera som man hänger på elementen. Tyvärr så droppar de ner på parketten när de blivit fyllda med vatten och "mättade" så jag har fått ta bort dem.

Det blir däremot inget fuktigt på golvet av den enkla luftfuktaren. Jag har kollat flertalet gånger för jag är rädd om golven.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
annia1
2019-04-23 01:11
#7

Jag tror inte att de flesta behöver nån apparat som skickar ut ånga/fukt utan att det räcker med att ställa ut lite skålar lite runtom i bostaden. För att vi eventuellt fått det lite torrare inomhus beror på oss själva att vi inte använder vatten på det sätt vi gjort förut. Så det behövs inte så mycket för att få det lite bättre.

Om man känner att man har problem med luften inomhus så tror jag mer på att man ska skaffa en luftrenare för vi har mer luftföroreningar som kommer in i bostaden plus att vi har mycket kemikalier som far runt i luften inne i bostaden som ev kan ge problem.

Maria jag skrev i direkt närhet så det gäller inte bara golvet utan man får titta på vad man har runt apparaten och man kan få titta så långt bort som man kan se synlig ånga. 

När det gäller den där i lera, den jag visad på bild var bara för att visa hur dom såg ut. Finns nog i olika matriel eller så kan man lätt tillverka en själv.

.

Maria
2019-04-23 08:11
#8

#7 Det är ju ganska självklart att man inte ställer apparaten i närheten av saker som kan vara känsliga för fukt.😉

Vi har även en luftrenare i ett av rummen men det handlar mer om att vi ofta känner matlukt när grannarna lagar mat. Den använder jag mest på helgerna…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

annia1
2019-04-23 13:05
#9

#8 är nog inte alla som tänker på det. Står det inget i bruksanvisningen om att fukt kan skada så tänker man nog mest bara på vart man ska placera den för att få mest nytta av den.

.

Upp till toppen
Annons: