Annons:
Etikettbygga-och-renovera
Läst 3198 ggr
Maria
2019-04-01 11:20

Gasspis (gasolspis)

Vi behöver en ny gasspis.🙂

Kravet är att den ska vara 60 cm och ha elugn. Det finns en mängd spisar på marknaden och jag blir alldeles förvirrad så jag undrar om någon har en spis att rekommendera eller något annat att tänka på.

Vid vår renovering 2006/07 tror jag det var så köpte vi nuvarande spis begagnad och den har varit helt perfekt men nu har ugnen börjat strula. Gissar att det är termostaten och lampan anger inte rätt ugnstemperatur längre.

Jag vet ju inte hur gammal den var när vi köpte den heller😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Niklas
2019-04-01 15:36
#1

Går inte termostaten att byta ut? I så fall kan det vara både billigare och enklare. Annars kanske samma märke har en motsvarande modell på marknaden.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Maria
2019-04-01 16:32
#2

#2 Jo vi funderade på det men samtidigt så är det roligt med en ny spis men det där med att kolla samma märke har jag inte ens tänkt på😃 Bra tips tack.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2019-04-02 16:38
#3

Nu är en ny spis beställd.🙂 Det blev en Smeg. Den har bland annat sådant där "barnglas" på ugnen så att det inte blir så varmt.

Den ugnen vi har nu blir glödhet  så när lilla barnbarnet är här kan jag inte göra någon mat som behöver vara i just ugnen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Forest]
2019-04-05 10:28
#4

3 Hoppas den är bra :) 👍

Maria
2019-04-05 11:03
#5

Tack det får vi hoppas.🙂

Jag ska försöka komma ihåg att ta ett foto på den när den är installerad. Den ska komma nästa vecka.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Forest]
2019-04-09 09:58
#6

5 gör det. Själv nyfiken 😉

Annons:
Maria
2019-04-09 11:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Här kommer en bild på spisen som ännu inte är på plats😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2019-04-09 14:29
#8

Det är som synes inte speciellt stor skillnad i utseende men en sak är jag glad över och det är att det är "ben" på den här spisen så att man kommer under med att sopa, dammsuga eller moppa.

Jag har en annan fråga också. Förra spisen hade inga plåtar med men jag gissade på att det var för att den var begagnad.

Denna spisen har "bara" den vanliga långpanneplåten och två galler men ingen vanlig platt bakplåt. Brukar inte det ingå när man köper spis eller köps alltid dessa separat?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Niklas
2019-04-09 14:41
#9

Jag tycker att platta plåtar brukar följa med.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Maria
2019-04-09 15:54
#10

#9 Pratade precis med min bror som har en relativt ny elpris men inga platta enkla plåtar😉 Så märkligt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2019-04-09 15:59
#11

Det syns inte på bilden men gjutjärnsgallret som ligger uppepå är bara hälften så tungt på den nya spisen vilket blir skönt för det behöver rengöras ofta. I alla fall så får man ta bort det för att komma åt att göra rent under gallret. Saker som skvätter och annat som sölar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Forest]
2019-04-09 22:57
#12

8 vi fick ny spis (hyr lägenhet) 2 platta plåtar och en långpanneplåt. Jag brukar spara plåtar då jag har extra funkar ibland men denna var bredare så man får ha gallret om man kör på gammla plåtar. Jag sår lite så dom gammla har jag till odligsfat 😉 I år blir det kattgräs på långpanneplåten 👍 Snygg var spisen ✌

Maria
2019-04-10 07:02
#13

#12 Tack. Jag ska spara de gamla plåtarna men det hade varit kul med helt nya😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Honestyisdead
2019-04-10 10:24
#14

Vilken lyx med gasspis!

Maria
2019-04-10 10:28
#15

#14 Det tog ett tag att vänja sig😃

Jag satte eld på flera kökshanddukar och vissa träslevar blev svartbrända men nu skulle jag inte klara mig utan tror jag.

Det är så häftigt att bara sänka värmen så slutar det puttra utan att man behöver dra kastrullen åt sidan. Det är så exakt liksom.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
2019-04-10 10:31
#16

#15 Haha :)

Jag hade nog oroat mig för läckage. Är det inte lätt att glömma gasen igång?

Maria
2019-04-10 10:49
#17

#16 Vi har gasol och den är alltid kopplad till spisen så det är inget jag sätter på och av utan den stängs av när  plattan stängs så att säga.

Precis där vår spis står så finns det ett litet utrymme utanför huset som en gång var till sopor. Det är en plåtdörr och perfekt för gasolflaskorna. En P11 räcker i nästan ett år för oss.

Enda kravet är att skylta på luckan att det finns gasol.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Niklas
2019-04-10 11:09
#18

Hur mycket kostar gasolen?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Maria
2019-04-10 12:08
#19

Jag minns inte men jag ska försöka komma ihåg att fråga min man när han kommer hem🙂 Det finns en större gasolflaska som kallas P19 tror jag men den får man inte ha "privat" men två P11 går bra fast det egentligen är mer gasol. Vi ser alltid till att ha den extra gasolflaska full.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2019-04-10 21:29
#20

#18 Nu har jag pratat med min man och priset varierar en del men cirka 500 kronor kostar det att fylla en P11.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Meta4
2019-04-11 01:40
#21

Plåtar kan man väl köpa vart som helst. Roligt att du fick en ny långpanna. Fin spis. Själv bor jag i Kanada och har en gas spis. Den drivs med naturgas. Även värmepannan och vår grill drivs med naturgas. Älskar gas spisar, fort varmt och exakt kontroll på värmen.

Maria
2019-04-11 07:27
#22

Spännande med naturgas🙂

Var tänker du att man kan köpa plåtar? Jag vet inte jag sett det någonstans.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Niklas
2019-04-11 11:02
#23

#20: Okej. Undrar hur det står sig mot en elspis.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Niklas
2019-04-11 11:06
#24

Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Maria
2019-04-11 12:04
#25

#23 #24 Jag har ingen aning faktiskt. Ugnen går ju på el. Hade den också varit gasol så kanske vinsten vore större. Jösses. Hade ingen aning om utbudet. Jag tänkte nog mer på vanliga fysiska butiker. Där har jag aldrig sett plåtar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2019-04-14 14:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Så nu är spisen inkopplad och det står en risig gammal spis i trädgården 😉 Det blir premiär i dag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2019-04-14 14:57
#27

Ser att en liten katt speglas i luckan😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[Forest]
2019-04-14 21:25
#28

27 hur var nya spisen? 😁 Katter är alltid nyfikna o dom är ju redo med en hjälpande tass om du behövde en 😉

Maria
2019-04-14 21:37
#29

#28 Inte så stor skillnad mot den gamla. De två innersta plattorna är lika stora. På den gamla var alla olika från stor till liten. Det finns ju en massa finesser som jag knappt kommer använda.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Forest]
2019-04-15 08:49
#30

29 kul med finesser 😉

Maria
2019-04-15 08:53
#31

30 Haha nej det är inget för mig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sabbekatt
2019-04-16 17:59
#32

Jättesnygg spis! :-) Jag bor i en funkislägenhet (hyresrätt) från början av 1950-talet i Bromma, Stockholm och jag har gasspis och gasugn. Spisen är jättebra och ugnen är sådär, men gasen är jättedyr, har för mig att jag betalar ca 3000/år för att ha gasspis.

Maria
2019-04-16 18:14
#33

#32 Ja det var ju lite skillnad. Gasol är uppenbart billigare.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Devya]
2019-04-17 09:08
#34

Ojj, vad härlig gasspis! Jag vill också ha! Vi kan inte ha en gasspis i vårt nya hem för gasledningen går inte in till köket endast in till vardagsrummet. Det skulle kosta alltför mycket att fixa om det. I vår förra lägenhet som vi hyrde hade vi en gasspis och det fullständigt älskade vi. I början var vi lite rädda för att använda den men absolut inte längre.

Nu måste vi skaffa en induktion spis och det vill vi absolut inte ha. Vi gillar inte sådana spisar med touch screen grejs. Har en liknande nu och den är en mardröm. Man kan inte använda alla fyra plattor på den vi har för då överhettas den och stängs av. Var inte så trevligt på julen då vi skulle laga julmiddag. Fick vänta någon timme innan den gick att använda igen….

Annons:
Meta4
2019-04-18 00:07
#35

Vilket märke var ugnen som överhettade? Sonen tittar på en induktions spis så jag vill tala om det för honom.

Maria
2019-04-26 08:45
#36

Nu har vi haft spisen ett litet tag och jag är sååå nöjd.🙂

Ugnsluckan är helt kall när man har på den och det är skönt för den gamla blev glödhet och när lille barnbarnet är här så vågade jag inte använda ugnen.

Den är lätt att göra ren och jag ska försöka läsa in mig på alla onödiga finesser😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Forest]
2019-04-30 21:55
#37

36 Kul att den är som ni hade hoppas på. Hihi tror säkert vissa finesser är bra här vart jag fundrsam på vem som öppnar diskmaskinen 😳 En finess är är att när programmet är slut öppnar den luckan för disken ska torka 😁

Maria
2019-05-01 07:46
#38

😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2019-07-26 14:25
#39

En liten uppdatering så här i det varna sommarvädret.😃

Det är jättevarmt vid spisen om man behöver laga mycket mat som steka eller mat där man behöver passa/röra och vara nära  så här i värmen.

Jag har precis stekt Halloumi och kände när det var klart att jag var evigt tacksam att inget mer skulle tillagas.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Devya]
2019-07-26 15:22
#40

#39 Vi har samma problem med vår elektriska spis. Temperaturen i rummet stiger med 2 grader om vi använder ugnen eller plattorna. Jag har förbjudit min man från att laga mat.🤣

Maria
2019-07-26 15:50
#41

#40 Jag lovar dig att elspis inte går att jämföra med en öppen låga från gasolspisen😉 Men visst är det jobbigt överlag att stå vid spisen i värmen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[Devya]
2019-07-27 08:58
#42

#41 Vi har haft gasspis  i ett par år och det var samma sak med den som med vår elspis. Kanske det blir varmare med gasspis men det blir det annars då man lagar mat så spelar ingen roll i den här värmen som vi har om det stiger med en eller två grader (hade 40 grader i går, i skuggan). :)

Upp till toppen
Annons: