Annons:
Etikettbygga-och-renovera
Läst 1438 ggr
Rwawr
2/9/19, 8:58 AM

Strukturtapet

Halloj! Hur hade ni gjort för att renovera väggar med ordentlig strukturtapet? Har ingen aning om hur bra de sitter då vi inte flyttat in än.

Annons:
Sindri
2/9/19, 9:28 AM
#1

Är det papperstapet med struktur, eller är det s.k. vävtapet?

DesK
2/9/19, 10:08 AM
#2

Ta bort strukturtapeten är allra bäst, men om den sitter ordentligt, så kan det gå bra att måla på den. Du bör kunna känna hur bra den sitter.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Rwawr
2/9/19, 12:07 PM
#3

#1 ingen aning alls.

[Devya]
2/9/19, 1:50 PM
#4

Vi tänker ta bort det. Målar man över det och kvaliteten på tapeten försämras över tid, så blir det mycket svårare att ta bort eländet. I hallen här har de målat över en sådan tapet och pga kondensation så måste vi ta bort tapeten som blivit målad och der ser ut att bli ett rent helvete att göra där tapeten sitter ordentligt fast… Folk borde aldrig måla över tapeter. Det borde vara olagligt. -.-

Surpan
2/9/19, 4:54 PM
#5

Vi har målat om strukturtapet med goda resultat här hemma i ett av rummen. Vi hade inte tid att sluta ner allting och bredspackla helt enkelt. Men det är inte särskilt grovt struktur.

/Surpan

Rwawr
2/10/19, 9:12 AM
#6

Vi hade tänkt måla över i alla rum.. för sen senare (troligen i år) dra ny el och all el nu är utanpåliggande. Då kanske man får sätta upp renoveringstapet eller gips ?? Är ingen målare eller så, så har egentligen ingen koll på vad som är bäst eller enklast. Men med en kort tid att renovera innan inflytt så tänkte jag att de kunde bli bäst så..

Annons:
Sindri
2/10/19, 9:46 AM
#7

Jag hade framför allt lärt mig mer om  hus, tapeter, målarfärg, metoder etc innan jag gjorde något överhuvudtaget. Risken är att ni lägger ner en massa tid och pengar på något som inte blir bra, i värsta fall börjar färgen flagna. 
En färgbutik har utbildade, erfarna personer som kan ge er råd. Gå till fler, fråga mer. Läs på på nätet.

Skrapa bort en bit tapet alt. ta en närbild med mobilen och visa i affären.

Om man inte kan riva ner tapeten är det bästa att bredspackla över den för att få jämnt resultat.

oh-la
2/10/19, 8:04 PM
#8

#6, om ni ändå ska dra om elen är risken att ni kommer behöva riva allt, om tanken är att elen ska in i väggarna. Det är bland annat det vi håller på med i vårt hus nämligen… Drar om all el. Vi låter rummen vara tills vi drar elen i den delen av huset, och då river vi allt och fräser in elen i väggarna. Ska ni måla hela huset för att ändå riva ner det om ett halvår är det några tusen och en del jobb på något ni ändå kommer få riva ner helt. Måste ni måla om just nu? Vi har en del strukturtapet, och vi river ner den. Det tar en jäkla tid och är hemskt meckigt, men det blir bäst… Eventuellt får man tapetsera efter med reparationstapet. Det gjorde vi i ett tidigare boende och det blev bra, men vi var ändå tvungna att riva ner allt innan. Ska ni dra el kan ni ju behöva regla för att få in kablar och gipsa om allt och då är det ju väldigt mycket ogjort arbete om ni målat allt precis innan. Allt beror ju på anledningen till att ni målar ☺️

Rwawr
2/11/19, 7:14 AM
#9

#8: anledningen till att vi bara vill dra över allt med färg är för att det är hemska färger just nu som ingen av oss vill ha haha. Det är inget stort hus vi snackar om nu, så kostnaden för målarfärg blir inte så himla hög. Min man är sedan snickare och han har kontakter via jobbet där han känner elektriker. Så allt byggjobb kommer han ha hand om själv. Vi är även tvungna att måla om hela taket då det öppnats upp för fuktkontroll på nåt ställe 😊

Upp till toppen
Annons: