Annons:
Etikettteknik-och-media
Läst 2934 ggr
blåbärspajen
2/8/19, 10:54 PM

blixtrar i hårfön

Hej

jag märkte för ett tag sedan att jag fick små stötar från min hårfön och bytte då till en annan. Men nu ser jag att det blixtrar till i den, vid knappen när man stänger av och på, ska det vara så? Jag får inte stötar av den men läskigt när den blixtrar till..

Annons:
MonicaLagerquist
2/9/19, 8:26 AM
#1

Låter inte alls bra.

Kan det vara hårstrån inne i torken?

Stolt ägare till fem La permer

blåbärspajen
2/9/19, 2:39 PM
#2

hm ja det kanske det är, ska kolla :)

Niklas
2/14/19, 6:50 PM
#3

Det kan bli små blixtar i strömbrytare i samband med att man slår av eller på dem. Huruvida de är farliga går nog inte att svara generellt på. Förhoppningsvis är de bra isolerade.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Forest]
2/25/19, 9:33 AM
#4

Den är ny? Rengör den men som 3 säger så kan man se att det blir som små elblixtar helt ofarligt men tycker inte man ska ha en fön som beter sig så. Jag hade gått till butiken för reklamera fönen :)

Record
3/1/19, 2:21 PM
#5

Det är inget fel med fönen, men du får inte stänga av den, när spänningen är 300volt över strömbrytaren, vid 0volt blir det ingen gnista. Alltså var 10'de millisekund.

Men visst är det otrevligt med naturlagarna. 😃

blåbärspajen
4/5/19, 5:08 PM
#6

#5 Får jag inte stänga av den?

Annons:
Record
4/5/19, 9:35 PM
#7

Visst får du stänga av fönen, men den vill inte stoppa för den alstrar en spänning som motverkar detta.I figuren ser du att det finns en linje där det står 0 (nolla) där är noll volt över strömbrytaren= då bildas ingen gnista, motsatt blir det när kurvan är på sitt högsta värde eller lägsta, då spänningen är på toppvärde 300 volt.

Fabrikanten av fönen kunde naturligtvis lagt till en liten komponent för att dämpa gnistan ,med en extra kostnad. Så du får nog gilla läget, det är inget farligt om du undviker vatten med fönen. Hoppas du blev lite lugnare nu, 🤔

Record
4/5/19, 9:52 PM
#8

Bilden till ovanstående

Bildresultat för växelspänning symbol

Meta4
4/6/19, 7:17 AM
#9

Yay…och hur vet man när hårtorken är 300volt över strömbrytaren. De flesta av oss vill bara ha torrt hår.🐓🤣😉

Record
4/6/19, 9:36 AM
#10

#9 Genom att mäta, men tiderna som det är noll spänning är kort vid 50 periodisk växel spännings nät.

Du får inte stänga av fönen förrän håret är torrt. behöver du mer förklaring gör ja gärna det.🤔

Meta4
4/6/19, 2:47 PM
#11

Man kan nästan tro att det är första april idag😊

Meta4
4/6/19, 2:49 PM
#12

Man kan nästan misstänka att det är första april idag🥂😊

Record
4/7/19, 10:25 AM
#13

#12

Kanske tar det en vecka innan du förstår min enkla förklaring.

Men ännu värre är, om de övriga inte förstår allvaret med el o vatten och utan skor på ett blött badrumsgolv.🤔

Annons:
Inja
4/8/19, 7:18 PM
#14

Eller så kanske det är kontaktuttaget som det är något fel på. Du skrev att du fick stötar av den förra hårfönen, vilket får mig att tänka att det kanske inte är ett jordat uttag. Prova ett annat uttag som du vet är jordat :)

Niklas
4/9/19, 2:42 PM
#15

Hårtorkar brukar inte vara jordade har jag för mig. Fast det kanske finns både jordade och isolerade.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Record
4/9/19, 3:14 PM
#16

TS, Hårfönen har oftast i Sverige en tvåpolig platt EU standard, utan jord men är dubbelisolerad. Uttagen i våtutrymmen får vara 2 x 60 V=110V ac och klarar inte belastningen av en hårfön. 

Skriv gärna ut här vad det står på din hårfön om spänning o ström, Watt, CE-märkn. mm.

[Forest]
4/9/19, 11:12 PM
#17

Att mäta strömmen i en hårfön låter lite väl avanserat för hemma bruk. 😎 Inte skulle jag köpa en sån pryl för att se strömmen i en fön 😳 Sen låta den vara på dessutom det skulle väl sluta med att man är rostad 😂

Honestyisdead
4/10/19, 3:22 AM
#18

Jag hade en fön som blixtrade ibland. En dag började den ryka under användning.  Efter det använder jag inget som blixtrar om det inte ska göra det.

Record
4/10/19, 10:20 AM
#19

Kan man inte MÄTA, får man själv räkna ut värdena. 👍 genom de angivna . Eller gör som HERA, lämna den på återvinning.

CE-märkningen är en ansvarsposition för tillverkaren.

blåbärspajen
4/11/19, 8:39 PM
#20

på min hårfön står det 2000 w och har en CE märkning..  om jag använder min mammas pytte lilla hårfön ser jag inga blixtar men har iof inte använt den i min lägenhet.. har problem med ett annat uttag i min lägenhet i ett annat rum, alla lampor jag kopplar in där går sönder.. kanske borde ringa en elektriker.

Annons:
blåbärspajen
4/11/19, 8:41 PM
#21

Hur ser man om ett uttag är jordat eller inte?

Record
4/11/19, 9:54 PM
#22

De var en stor kamin du har som hårfön, om du ser bara två metallstift på stickkontakten och inga smala band vid sidan, är den inte jordad. Ofta är de apparater du använder normalt vid diskbänk o spis jordade .exv. äggkokare, brödrost, där effekten är ca 2000 W.

Det kan vara fel i elsystemet, så en undersökning av den kontakten du skriver.

Upp till toppen
Annons: