Annons:
Etikettradon-mögel-ohyra-buller-störningar
Läst 1459 ggr
Calcifer
1/30/19, 1:32 PM

Okänd insekt i hemmet?

Jag har vid kanske 3-4 tillfällen under 1-2 års tid sett små, små skalbaggar lite random. Inte på samma ställe eller samtidigt, utan en åt gången, oftast av en ren slump. Jag kan inte tycka att jag har någon infestation för jag har letat noga efter fler men hittar inga.

Vägglöss är det INTE! Jag har googlat mig blå i timtal och de ser inte ut som vägglöss, finns inga tecken på vägglöss, inga bett på mig eller katterna, etc. 

De är små och ljusbruna, och ja, de ser ut som skalbaggar helt enkelt. Inte med linjer eller räfflor eller så utan slätt skal. Är väl 2-3 mm ungefär. Inga spröt, benen är inte direkt synliga.

Katterna har nyligen varit på årskontroll hos vet utan anmärkning, och jag bad dem specifikt kolla i t:ex öron och så ifall det skulle vara nåt som kommer ifrån dem.

Någon som har någon idé om vad det kan vara?

De har inte uppstått i samband med något särskilt, t:ex resa eller inköp av nya kläder/möbler, och det finns inget mönster i när jag ser dem (typ tidpunkt eller årstid). Har som sagt bara sett några få stycken, inte mer än 5 på åtminstone 2 år, men senast nu idag. Så man undrar ju ändå lite…


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

  • Redigerat 5/3/22, 9:18 AM av Niklas
Annons:
Tant Grön
1/30/19, 1:47 PM
Sarafiaklara
1/30/19, 1:56 PM
#2

Googla pälsängrar. Inte farliga, men kan tugga och göra hål i textilier. Svåra att bli av med, vi har haft problem i många år (som tur så är inte våra intresserade av att äta annat än dam under listerna).

Calcifer
1/30/19, 1:59 PM
#3

Näe, efter noga letande och läsande och sen extra googlande för fler bilder känner jag inte igen någon av dem. Det är ju lite svårt att veta när jag får se en nästa gång (sist var i somras, förutom idag då), men kan försöka se om jag hinner ta en bild nästa gång. Får väl ta en extra vända i skrymslen och garderob och sådär och se om jag hittar några andra tecken på ohyra.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Lona
1/30/19, 2:01 PM
#4

Ungefär hur stora? Avlånga och smala eller mer runda? Luktar de f*n om man har ihjäl dem? Tänker på mjölbaggar men det är för att det är den enda ohyran jag har koll på. ;-) De är i så fall relativt ofarliga, biter inte sönder något men är förstås äckliga om de hamnar i maten. (De trivs i torra specerier som mjöl.) Enstaka exemplar går att städa bort, släng då gärna mjöl och dyl om ohyran har varit i närheten. Får man större angrepp så är det väldigt lättbehandlat för Anticimex, brukar bara behövas ett besök där de strör nåt pulver på golvet. Edit: Ni hann posta medan jag skrev :-). Spara gärna ett ex i en plastburk el dyl ifall du skulle behöva artbestämma den/att Anticimex behöver kolla vad det är.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Calcifer
1/30/19, 2:09 PM
#5

Några mm stora ungefär, inte avlånga men inte riktigt runda heller. Inga spröt, flyga kan de inte, har aldrig sett dem i köket eller där det funnits mat, ej heller i garderob eller bland kläder. En såg jag vid skrivbordet, en när jag satt vid pianot, och en i badrummet har jag för mig. Den idag var vid skrivbordet. 

Varje gång har jag letat igenom platsen nära där jag hittade dem, men inte sett några fler eller något som skulle kunna vara spillning eller larver etc. Inte känt någon doft av att döda dem.

De första gångerna tyckte jag mest ick dö ditt kräk och klämde direkt ihjäl med en bit papper. Men att se en insekt 1-2 gånger är ju inte direkt nåt man blir fundersam av tycker jag. I somras var väl första gången jag försökte se lite närmare innan jag dödade den, samma idag, men tänkte inte på att ta bild eller leta fram nåt att lägga den i såklart då.

(Har inget mjöl, inget socker, inget havregryn, inget liknande öht, mina skafferier har stängda förpackningar pasta och ingenting annat.)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Grodan
1/30/19, 2:10 PM
#6

Jag hade sådana i en lägenhet i Malmö, tror det är sådana som gärna bor i köket o äter smulor typ… tror den heter Brödbagge


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Calcifer
1/30/19, 2:11 PM
#7

Har googlat på termer som "små skalbaggar" eller "liten brun skalbagge" med bildresultat och inte känt igen en enda. En del kan se liknande ut vid första anblicken, men när jag kollar närmare eller läser om dem så stämmer inget (hittade nån bild på nåt litet kryp som såg liknande ut men som tydligen behöver tropiskt klimat för att överleva, det har vi rätt tomt på i Norrland, speciellt på vintern, och i en lägenhet som knappt tar sig över 18-19 grader när det är så kallt ute. ;D).


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Calcifer
1/30/19, 2:13 PM
#8

#6 Tyvärr inte, fel färg och beskrivningen stämmer inte heller.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Calcifer
1/30/19, 2:18 PM
#9

Efter en satans massa letande så får jag gissa på att antingen är det någon skum liten variant av en brödbagge eller liknande, eller helt enkelt något helt annat som kanske inte dyker upp för att det inte är ohyra eller liknande.

Jag har i princip inget som verkar ätbart för dem hemma just nu, så slänger det som finns, städar ur skåpen och får väl kika lite extra noga om jag ser nåt.

Gör jag inte det kanske jag inte behöver oroa mig. Antar att om det handlade om dylika djur borde jag ju se fler, eller åtminstone spår efter dem? Jag bor ju extremt litet, det är inte som om jag har en massa gömmor där jag aldrig befinner mig.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Lona
1/30/19, 2:28 PM
#10

Hehe, det kanske är en unik Calcifer-bagge! :-D Nä, så länge du inte har några besvär av dem och det bara är enstaka så tror jag inte att du behöver oroa dig. Har du fler husdjur? (Förutom katterna?) Rider du/är i stall? Tänker att det låter inte helt olikt löss, skulle kunna vara någon enstaka "djurlus" som du får med dig nånstans ifrån. De överlever ju inte utan sitt värddjur även om de kan spankulera omkring ett tag.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Calcifer
1/30/19, 2:53 PM
#11

Nä inga andra djur utom katterna.

Men jag hittade några satar under ett oöppnat paket ris längst inne i skafferiet som jag inte ens kommer ihåg att jag köpt. Så jag slängde rubbet som var i skafferiet (hade inte så väldigt mycket där, mest pasta typ) och sprejade hyllan med rengöringsmedel och ska torka av ordentligt om en liten stund. Skönt att ha löst mysteriet, och att jag hade så lite mat där, och att jag bara använt ett hyllplan till mat dessutom - de övriga var tomma på både mat och snuskiga kryp. Det var väl gissningsvis mjölbaggar eller brödbaggar eller nåt sånt, men efter vad jag googlat är det inget man behöver kontakta något företag för sanering för så det är jäkligt skönt.

Nu ska kräken dö, de betalar ingen hyra, så här får de fan inte bo!


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Sindri
1/30/19, 3:02 PM
#12

Innan de blir små skalbaggar så är de avlånga små larver, så kolla om du hittar larvskal någonstans (inte att blanda ihop med silverfisk). De där krypen hatar dammsugare så om man intensivdammsuger varje dag under en period, och främst i skrymslen och vrår så brukar de försvinna.

Calcifer
1/30/19, 3:13 PM
#13

Två larver, döda dessutom, var allt jag hittade. Och nu är det så rent i skåpet som det någonsin kommer kunna bli.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Tant Grön
1/30/19, 3:51 PM
#14

Spraya med ättika brukar vara bra mot kryp.

Grodan
1/30/19, 4:40 PM
#15

#11 Nu  när du säger det där med ris… så… ja, jag hade också ett sånt paket en gång… fullt med djur… slängde fort och hann inte få något på övrig mat… *går ut o kollar nyinköpt ris*


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tant Grön
1/30/19, 9:05 PM
#16

#15 En bekant berättade att hon hittat mask i riset. Tror hon sa att paketet var oöppnat. 🤢

Calcifer
1/30/19, 9:20 PM
#17

Tur att jag äter ris typ två gånger om året som mest…

Gissningsvis var det inget som kom från riset dock, för kartongen var obruten och naturligtvis påsen inuti också. Antagligen följde de med nåt annat och hamnade därunder med några smulor eller nåt. Jag är i alla fall sjukt glad att jag inte såg en hel drös eller koloni eller fick slänga massor med mat. Nån påse öppnade snabbmakaroner och spagetti och lite knäckebröd har jag inget problem med att slänga för att vara säker på att ingen liten jäkel blir kvar.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Tant Grön
1/30/19, 9:37 PM
#18

#17 Nej, sånt vill man ju inte ha. Har en känsla av att detta ökat de sista åren. Såg för några veckor sedan ett litet djur som kröp bland lösfrallorna i en affär. I en annan affär såg jag små dosor, liknande myrdosor som stod under hyllan till brödet. Råkade se dom när jag böjde mig ner för att ta upp en sak jag tappat. Känns som att man får kolla allt man köper.

Calcifer
1/30/19, 9:40 PM
#19

#18 Jag köper väldigt sällan saker som inte kommer i tätt förslutna förpackningar, och gör jag det är jag extremt noga med att tvätta i samma ögonblick jag kommer hem innan det hamnar i kyl/skafferi. Känns trist ibland för det gör ju att jag ibland väljer bort saker jag vill ha, men tyvärr har min närmaste mataffär inte så bra rykte när det gäller t:ex frukt och grönt eller utgångsdatum…


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: