Annons:
Etikettbygga-och-renovera
Läst 946 ggr
MonicaLagerquist
2019-01-22 15:14

Dela lika

Just nu går det ju en reklam på TV där man ska dela 50 / 50 på alla sysslor i hemmet.

Vad tycker ni om det? Ska man dela på alla sysslor eller är det bättre att den ena gör en sak och den andra en annan sak?

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Gronstedt
2019-01-22 15:20
#1

Olika saker men delat så att alla får lika mycket av de tråkiga sysslorna. Och lika mycket av de roliga, om det finns några sådana.

Stallmima
2019-01-22 15:22
#2

Nu bor jag ju själv (vilket jag tycker är såååå skönt) Om den ena t.ex inte är så bra på att dammsuga är det ju ingen idé att dela på det då det kanske inte blir så bra och mer jobb för den andra. Men visst det är bra för många där sysslorna är "orättvist" fördelat.

cissi_1993
2019-01-22 15:46
#3

i vårat förhållande är det inte jätte lika just nu då jag är gravid eller av någon annan anleding är jätte tröt men för oss går det lite fram och tillbaka det är nog inte många månader vi delar 50/50 utan för oss går det lite fram och tillbaka. han jobbar mer en mig så jag gör mer hemma  så vi får tid tillsammans men sen har jag en intensivare period på jobbet eller att det är mer som händer runt omkring och då kommer min älskade man och tar över och tar hand om allt. så somsagt inte så mycket 50/50 men slår man ut det på ett år blir det nog de endå. dessa 5 månader jag varit gravid dock har han dragit ett lass som är tungt och stort (har jätte dåligt samvete för detta).

MonicaLagerquist
2019-01-22 16:05
#4

Jag tycker inte heller att man ska dela 50 / 50 på alla sysslor utan att det är bättre att man gör det man är bra på.

Jag överlåter gärna till mannen att laga bilen för det är jag inte så bra på-.Däremot är jag bra på att laga mat så det gör jag för det mesta Sen får han diska medans jag går ut med hunden.

Jag ogillar att dammsuga så det får mannen göra.

Stolt ägare till fem La permer

cissi_1993
2019-01-22 16:13
#5

jag tänker att det kanske är det dom syftar på att man ska jobba lika mycket i hemmet inte kanske att man ska dammsuga varannan gång utan att man lägger lika mycket tid på hemmet men det kanske bara är jag som tolkat det så?

MonicaLagerquist
2019-01-22 16:15
#6

#5 I reklamen är hushållsapparaterna kopplade så att de bara fungerar om man använder de lika mycket

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
cissi_1993
2019-01-22 16:20
#7

jaha jag har inte förstått det jag trodde bara dom var röststyrda : P 

men då skulle vårat liv här hemma bli mycket jobbigt och mycket ogjort här hemma. vi har dom sakar vi är bättre på en andra och saker vi tycker är roligare än andra. jag tycker det är jätte jobbigt att dammsuga det låter för mycket men damtorka går bra.

cissi_1993
2019-01-22 17:35
#9

jag tror dock att tester som detta kan vara väldigt bra om man har någon i hushållet som känner men jag gör det jämt.

[Forest]
2019-01-22 21:44
#10

Vi testa dela på städ o allt. Men vi kom fram till att jag är bättre på städa. Jag lagar mat dessutom. Mannen sköter tvätt sängbyten och posten. Han betalar räkningar även dom på mig. Jag tycker städningen är rätt avkopplande och tillfredsställande man ser ju resultatet snabbt ☺ Sen visst jag rensar avlopp o sånt med. Men inget som stör mig. Jag gör väl mer men så är jag rätt aktiv svårt o bara sitta stilla o göra en sak. Möblera om i samma veva som jag städar hör till vanligheten 👍 Man är bra på olika saker.

[Forest]
2019-01-22 21:48
#11

Tåls nämna att dotter får göra lite med hemna förutom sköta om ditt rum och ge katten mat så får hon hjälpa till med disken. Plocka ur diskmaskinen några gånger i veckan. Jobbar jag så gör dotter o mannen mat o i regel mat dom gillar jag äter på jobbet.

Niklas
2019-01-23 11:20
#12

#0: 50/50 så att båda gör hälften av varje syssla, eller så att man delar det totala hushållsarbetet i hälften var?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

MonicaLagerquist
2019-01-23 12:26
#13

#12 Ja så som reklamen vill framhålla. Är det något att eftersträva ?

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Gronstedt
2019-01-23 12:34
#14

Det som beskrivs på länken i #8 är så dumt så man blir matt. Tyvärr kommer det förmodligen att användas som ännu en ursäkt att häckla jämställdhetssträvanden av tankelata så kallade traditionalister som låtsas tro att det är feministiskt.

Carmarino
2019-01-23 13:14
#15

Det innebär alltså att Tretti inte vill ha singlar som kunder. Är man singel kan man ju i så fall bara använda produkten en gång, och sedan står den bara där - om man nu inte kan övertala någon kompis att komma och starta den. 🤪😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
2019-01-23 13:20
#16

#15 Man kanske ska knacka på hos grannen..? "Hej, jag undrar om jag får komma in och dammsuga lite hos dig? Efteråt får du komma in till mig och göra samma sak?" "Jaså, inte? Ej samtycke, var det ja…"

cissi_1993
2019-01-23 14:45
#17

som sagt jag tror att det finns vissa bra saker med ett test som detta om någon i förhållandet har känslan "jag gör allt" men annars känns det som att det skapar mer problem och irritation en jämställdhet

Niklas
2019-01-23 15:31
#18

#13: Jag har inte sett reklamen. Det låter som en korkad idé i de flesta fall.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: