Annons:
Etikettövrigt
Läst 1676 ggr
powerade
2019-01-20 15:19

Skura golv med mopp eller för hand?

Hej. Min "pojkvän" har flyttat till eget hus. Enligt hans mamma så är en golvmopp helt totalt värdelöst och skurar alltså golvet för hand? Mina sockar blir svarta när jag strosar omkring här. O jag tycker att en mopp är väl bra o ha och använda då och då? Nej men de duger ju inte för den är ju så dålig att man kan ju bara skura för hand för de ska bli bra? Vad skulle ni säga vad tycker ni? Hur ofta bör man moppa / skura golvet

Annons:
MonicaLagerquist
2019-01-20 15:21
#1

Jag skurar/handtorkar hellre golvet än moppar det.

Stolt ägare till fem La permer

powerade
2019-01-20 15:26
#2

#1 hur ofta? O varför blir det renare? Enklare ? Finare? Självklart får man det. Meb då ska man ju ocksp göra det innan sockarna blir kolsvarta:/ vill liksom inte ens ta på mina skor med sockarna jag haft inomhus

Maria
2019-01-20 15:32
#3

Vi har en ångtvättmasin till golven. Funkar bra. #2 Använd tofflor inne så slipper du smutsiga strumpor.🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Hayabusa]
2019-01-20 15:43
#4

Använd svarta strumpor - det är dessutom snyggare 😉

------------------------------------------------------------------------------------------

Beror det inte till stor del på vilken typ av golv man har? Hemma hos mig känns det som overkill flera gånger om att skura golvet. Dammsugning och torka av "vått" räcker mer än väl. Torka av golvet med våt trasa gör jag på knä, manuellt, och inte med mopp. Anledningen är jag vill komma så nära ytan som möjligt för att verkligen se hur & var.

MonicaLagerquist
2019-01-20 15:59
#5

Det beror på årstid och väder. Vi har hund så vissa tider torkas vissa golv en gång om dagen.Så här års blir det ett par gånger i veckan i vissa rum.Just nu har vi 10 minus och snö ute så hunden är mer blöt än smutsig just nu.

Jag som synsvag ser inte fläckar om jag använder en lång mopp utan behöver komma närmre för att se om det är en eller annan kattspya på golvet.

Stolt ägare till fem La permer

Wony
2019-01-20 16:11
#6

Jag har aldrig skurat golvet för hand, om det inte är fläckvis som t ex kattspya eller att man råkat tappa något på golvet som gör det smutsigt. Jag har både torrmoppar med mikrofiber för att samla upp päls och damm, och våtmoppar. För det dagliga städandet har vi vanlig sopborste med skyffel, så hålls det mesta dammet borta.

Annons:
Spectabile
2019-01-20 16:16
#7

Kryper alltid omkring på knäna och torkar golvet. Min mor gjorde likaså, hennes argument var att med en mopp så trycker man in skiten i hörnen. Men det finns väl inget som hindrar att man använder mopp ibland och knätorkar ibland.

Wony
2019-01-20 16:30
#8

Jag får på tok för ont i lederna om jag ska krypa runt på golvet och skura. Har faktiskt aldrig riktigt förstått hur folk kan klara av det, speciellt med större hus. Kan förstå om man har ett litet hus och bra knän men annars är det obegripligt. Dessutom dammsugen vi alltid innan våtmoppning så det finns inte så himla mycket kvar att "trycka in" i hörnen.

Maria
2019-01-20 16:31
#9

Jag tänkte lite som #4 skriver också att det beror på vilken sorts golv också.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Stallmima
2019-01-20 16:33
#10

Använder mopp att våttorka golvet med, skulle aldrig krypa runt med en trasa och torka hela huset på knä. Gör det endast om någon mat tappats på golvet.

powerade
2019-01-20 19:50
#11

Jag avskyr tofflor och smutsigt golv.. XD att moppa golvet borde ju vara bättre än att inte göra något. Golvet är inte rört annat än lite dammsugning på ca 2mån å på 2mpnader tycker jag man skulle ha skurat golvet någon gång xD Känns inte så fräscht framförallt inte i köket där det sprätter fett??:

Niklas
2019-01-21 08:00
#12

#11: Jag undrar som alla andra, vad är det för sorts golv?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Wony
2019-01-21 09:16
#13

#11 i ett kök skulle jag säga att det räcker oftast att sopa golvet vid behov (oftast dagligen/varannan dag här), våtmoppa 2-4ggr i månaden  eller vid behov om våra katter t ex levt rövare med blötmaten… och typ två gånger per år gör vi en mer grundlig rengöring och torkar lister och såna små detaljer i hörnen…

Annons:
MonicaLagerquist
2019-01-21 09:39
#14

#13 Oj köket är det rum som
jag torkar golvet oftast.Vanligen en gång om dagen eller varannan dag.

Stolt ägare till fem La permer

Wony
2019-01-21 10:04
#15

#14 Här är det hallen som våtmoppas oftast. Köket brukar sopas mest då det huvudsakligen är brödsmulor som hamnar på golvet, medan hallen har en salig röra av lera, jord, damm och annat som släpats in utifrån. Det är väl helt enkelt olika från hem till hem, hur smutsiga de olika rummen blir…

powerade
2019-01-21 10:44
#16

#11 jag vet faktislt inte riktigt vad det är för golv. Men Någon typ av klickgolv men antar det ska tåla vatten då det är samma i hallen, köket och tvrummet typ. Är typ lite struktur på det inte helt slätt. Tycker ändå att man bör rengöra på valfritt sätt miiinst en gång i månaden. Men eftersom kag ej bor där vägrar jag köpa en mopp så jag kan moppa o han vägrar köpa en men ställer sig ändå inte å skurar för hand. Jag är van att kunna gå med vita sockor och har typ 20par vita i min garderob o när dom blir jättesmutsiga är det dags för städning. Nu bor har ju mesr själv o nu är det vinter kallt o snö så blir ju inte smutsigt så fort men nu är det ju det o vet ej hur man ska få han å förstå att det behövs göras:o

Åsa S
2019-01-21 15:35
#17

Har mest bara laminat i lägenheten och sommarstugan brukar ta en mirakelmopp ett par gånger per år  med nått EM preparat på det funkar bra vi får inte svarta strumpor men det är mest bara jag och min man och vi har inga husdjur. Oftast bara drar jag över med dammsugaren lever efter måttot lite dammtussar i hörnen visar bara att man har nått roligare att göra än att städa.

Meta4
2019-01-22 00:04
#18

Se upp här med pojkvännen. Är han för lat att städa nu hur skall det bli om ni gifter er och får barn, hund, katt mm.. Väntar han sig att du skall städa, koka mat, tvätt osv? Tänk till och se detta som en lektion om livet och förhållandet. Lycka till…

powerade
2019-01-22 00:18
#19

#18 han är faktiskt väldigt duktig på o göra allt annat du nämde men att skura golven… Vet ej varför det är så svårt å invecklat :/

Wony
2019-01-22 09:34
#20

#18 Min sambo sedan 8 år är inte direkt förtjust i att städa, men vi har delat upp det så han gör färre saker men som jag inte klarar av (som att rensa avlopp, skura toaletter och annat som ger mig kväljningar!). Jag gör hellre lite mer av det jag tycker om/inte direkt har något emot. Allt måste ju inte delas exakt lika.

Sedan så är ärligt talat skura golv inte sådär superskoj…

#19 Skura golv är knappast det roligaste som finns. Vad tror du om att föreslå att ni gör det tillsammans? Typ tar en dag då ni tillsammans städar (kanske kan ni köpa halva moppen var?). Dra på lite peppig musik eller kanske tävla om vems om blir klar först med varsitt rum? När vi storstädar gör vi det till lite av ett party. Och när vi är klara gör vi något kul som t ex filmkväll med popcorn och läsk eller så :)

Annons:
Niklas
2019-01-22 10:35
#21

#16: Klickgolv låter inte som någon jag skulle hälla vatten på och skura. Mopp hade jag absolut valt i stället.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

powerade
2019-01-22 11:30
#22

#20 jag VÄGRAR skura för hand. Men hans mamma har sagt att mopp är totalt meningslöst och därför tycker ju han det är lika bra o strunta i att moppa det. Men han ställer sig ju aldrig heller o skurar det för hand så snart häller jag ut saft eller något på golvet så han måste xD #21 hmm ja jag vet ej!

Wony
2019-01-22 15:09
#23

#22 Jag förstår verkligen inte varför moppning vore meningslöst.. Det blir ju faktiskt renare. Sedan menade jag inte heller skura som i krypa runt på golvet… Förvisso säger vi skura om våtmoppning hos oss så för mig är det ofta samma sak.

powerade
2019-01-22 19:39
#24

#23 förstår heller inte heller borde ju va bättre än inget. Men dom resonerar så annars moppa ja gärna där xD

Niklas
2019-01-23 11:37
#25

Mopp kan vara många olika saker. Kan det vara att ni pratar förbi varandra?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

powerade
2019-01-23 15:34
#26

#25 tror inte de då han sagt att hans mamma skurar golvet på knä för hand o att allting annat är meningslöst för att hon sagt det typ:/ Förstår ej varför de skulle vara det. Visst det är ju skillnad på olika moppar men måste ju ge något om vattnet blir svart. Kan ju inte hjälpa om han vägrar. O förstår inte hur man intr kan vilja ha renare golv iallafall :/

powerade
2019-01-23 15:43
#27

Min tanke var mest o se hur andra gör å se om det verkligen är så värdelöst. Men att habdskrubba golvet Någon gång då och då visst men måste ju rengöras där emellan också pm de bara sker 1 gång var 3e månad. En städare jag känner har sagt man gärna ska skura 1gång i veckan för o hålla borta damm som ej följer med dammsugen:/

Annons:
Upp till toppen
Annons: