Annons:
Etikettbygga-och-renovera
Läst 1203 ggr
Fridaaaa
1/2/19, 10:51 AM

Renovering i hallen

Någon renoveringskunnig?

Nybörjare och aldrig tapetserat

- Hur får man bort gamla tapeten lättast?

- viktiga saker att tänka på? (kommer inte ha mönsteranpassat)

Lägga golv, klickgolv

- viktigast att tänka på?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
_Fisken
1/2/19, 11:24 AM
#1

Måste gamla tapeten bort? Är  den mörkare med ljus partier? Grundmåla först med roller. Behöver inte vara supernoga med täckningen.

Klick i hallen? Måste tåla snö å väta. Kolla att de gör det. Skarvarna kan resa sig lite.  De (lågpris)klick jag köpt (på Rusta bla.) har klarat hallen. Normalt sett inga problem. 
Ska du lägga golvet själv, hyr eller låna en gersåg (elsåg som går på leder). Då går det fort och allt blir rakt. 
Se till att ha passbitar runt väggarna på typ 5 mm eller nåt. Golvet måste kunna röra sig lite och inte sitta i spänn mellan väggarna.

Foam under klickgolvet.

Det är vad jag kommer på rätt upp o ner. Andra vet kanske mer och bättre.

Fridaaaa
1/2/19, 11:26 AM
#2

#1 Tapeten som sitter där är dpligt och börjat släppa på vissa ställen.
Ja det har vi kollat när vi köpte golvet :) Foam har vi köpt :D Allt på rusta :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

_Fisken
1/2/19, 11:28 AM
#3

Riv lös det som sitter löst. Speciellt uppe längs listen. Sen kan du grundmåla med nån vit färg.

_Fisken
1/2/19, 11:36 AM
#4

Förresten, som tapetkniv har jag alltid haft dessa smalare hobbyknivar som har ett blad som man kan bryta av spetsen på allteftersom de blir slöa. Jag tycker jag har mer koll på skärandet då.

edit: Sen har jag också använt de med rakblad. De har en inbyggd distans till väggen. Bra att använda när man ska skära mot taklisten så tapeten går "lagom" över listens nedre kant när man skär av överskottet som ligger mot taklisten. (Bra meningsbyggnad men ids inte ändra)

oh-la
1/2/19, 3:24 PM
#5

Alltså, förarbete skulle jag slå ett slag för. Var noga med underlaget så blir det enklare att tapetsera och det sitter utan bubblor. Börja med att ta bort all lös tapet. Knacka och känn längs väggen så ni även hittar eventuella bubblor. Skär bort bubblorna, annars kommer ni bara få nya bubblor. När ni fått bort allt slipar ni ner alla tapetkanter med sandpapper, och socklar kanterna jämna. Slipa spacklat när det torkat. Spackla även igen eventuella hål i väggarna från skruv och spik så väggen blir helt jämn. När det är klart målar ni eventuellt över väggen med billig vit färg. Då slipper ni få genomlys från gammal tapet, och ni kan även se tydligt om ni missat att ta loss tapeten någonstans för då bubblar den. Sedan är det bara att tapetsera :) ett tapetserbord är guld värt när man skär till vårder. Det står också hur den ska tapetseras på baksidan av tapeten :)

Fridaaaa
1/2/19, 3:42 PM
#6

#5 Socklar?  :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
oh-la
1/2/19, 5:16 PM
#7

#6 spacklar 😁

Fridaaaa
1/2/19, 6:00 PM
#8

#7 Aha hehe

---

Tyvärr var tapeterna inte tillräckligt många på rusta av dem vi tittade på så får leta vidare, svårare än jag trodde att finna enfärgad ljus för billigt pris :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Caeli
1/2/19, 8:17 PM
#9

#8 Har ni kollat på K-rauta? De har också tapeter som är relativt billiga.

_Fisken
1/2/19, 9:11 PM
#10

Vi frågade på färgaffärerna om de hade några utgångna tapeter bakpå lagret. Hade vi tur hittade vi typ 5-6 rullar av nån enkel tapet som såg hygglig ut. ha ha. Det var under de fattiga småbarnsåren.

JMW
1/2/19, 10:23 PM
#11

Jag har tapetserat om några rum genom åren. För att få bort den gamla tapeten har jag duschat med vatten. En vanlig sprayflaska. Låt vattnet ligga på en stund så släpper den gamla tapeten fint. Tapetklistret blir liksom mjukt igen. Det har funkat på de tapeter jag fuktat.

Jag har nyligen gjort samma i gästrummet men det är så mycket hål och sånt på väggarna så jag har köpt renoveringstapet som jag ska sätta upp. Den kan man måla eller tapetsera och man slipper spackla och slipa. Önskar bara att jag kom på den innan jag tog bort den gamla tapeten….

Wony
1/20/19, 4:39 PM
#12

När vi tapetserade om i vardagsrummet skaffade vi en tapetborttagare som fungerar med ånga. Supersmidigt. Sedan lade vi mycket energi på grundarbetet. tapetremsor i skarvar, grundmålning osv. Det får man igen sedan, slarvar man blir det oftast inte särskilt bra.

_Fisken
1/20/19, 5:35 PM
#13

Om man inte ids ta bort gamla tapeterna så får man slipa ner ev. skarvar där tapeten går omlott.  Sen slipa bort spikhål o sånt som papperet står upp lite runt om.

Annons:
Fridaaaa
1/20/19, 7:15 PM
#14

Inte aktuell längre

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: