Annons:
Etikettbygga-och-renovera
Läst 953 ggr
Rwawr
2018-12-31 10:18

Vinterbonat fritidshus

Nyligen köpt ert vinterbonad fritidshus, vet inte ålder och planen till att börja med är väl att iallafall måla/tapetsera om och sedan ta allt eftersom ekonomin räcker till. Nyfiken på hur ni andra som gjort samma köp gjort? Visa gärna bilder på saker som kan vara värt att tänka på. Första huset för min del så ska bli väldigt intressant. Min man är snickare och kommer göra det mesta själv och känner många elektriker och annat så förhoppningsvis ska vi inte ta in folk mer än såna stora saker 🙂

Annons:
Emo
2018-12-31 10:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här visar jag ett större jobb, som kostade en liten peng. 😃

https://pyssel.ifokus.se/discussions/51a99e788e0e746ce90001e9-gora-om-ett-rum?4d712505b9cb46214104831c-1

Så såg ett hörn ut i början.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

oh-la
2018-12-31 11:17
#2

Vi köpte iofs inget sommarhus, utan en villa, i april i år. Vi köpte huset från ett äldre par, som byggde huset 64, så vi håller också på med en totalrenovering av hela huset. Vi gör allt själva, fast min man är inte snickare utan läkare, men väldigt duktig 😁. Pappa är elektriker så mannen drar och pappa kopplar in. Än så länge har vi rivit en del av huset (entré och ett stort uterum) byggt upp entrén med ny dörr, bytt tak, gjort en del plåtarbete ute, dragit ny el från källaren till vinden för hela huset och dragit ner en del till nya hallen samt tvärgående hall som går genom huset. Där har vi rivit ut all masonit och gammalt material, fräst in el, slitit upp en del av parketten och lagt klinker. Gipsat om väggar och tak, bytt alla innerdörrar bytt fönster på halva huset. Vi har slipat om golven också och dragit in fiber. Nästa projekt blir ett sovrum dit vi ska flytta in innan vi börjar med nästa sovrum och badrummet. Vi kan inte bo i det sovrummet när vi gör badrummet nämligen eftersom vi behöver riva en vägg. Vi ska isolera om vinden också till våren. Vi sa väl som så att även om det är tråkigt får man börja med det som kan skada huset. Det var därför vi började riva sådant som gubben innan byggt som inte riktigt var rätt. Det låg vatten mot råsponten på taket på grund av för låg taklutning bland annat. Taket byttes också eftersom det var i dåligt skick och riskerade börja läcka. Mycket pengar snabbt, men skönt att få gjort. Spännande med ert projekt!! Hur ser planen ut? Vad ska ni börja med?

Rwawr
2018-12-31 12:39
#3

Ska bli väldigt spännande! Inga stora planer än, främst som jag skrev ny färg/tapet Samt lite nytt golv. Och få in en fläkt i köket (Finns ingen i dagsläget). Sen blir det lite utbyggnad för att få ett extra sovrum samt större hall.. Inga såna yttre grejer vad vi vet än! Och hoppas vi slipper sånt 😂

oh-la
2018-12-31 14:38
#4

Låter nästan som vi köpt värsta rucklet, men huset är faktiskt i väldigt gott skick 😁 det var därför vi köpte det. Många hade nog flyttat in och bara målat, men vi vill verkligen göra om hela huset så det kommer bli ett projekt. Vi hade inga anmärkningar på besiktningen exempelvis men ville säkra och göra iordning riskdelar av huset innan vi stod med ett läckande tak. Mitt tips är helt enkelt att verkligen ta sig tiden att titta på allt som är dyrt först så man inte står med plötsliga stora kostnader längre fram. Nu är ju din gubbe snickare, så han har ju koll. Även tänka på att hus som används sparsamt som helt plötsligt ska användas på annat vis kanske behöver ses över vad gäller ventilation. Vårt hus har exempelvis gått från att brukas av två 80-åringar till en barnfamilj på 4. Det blir lite skillnad i exempelvis hur man tvättar, duschar och vilken temperatur man har i huset. Vi har ju även bytt fönster till treglas från tvåglas så vi får ju skapa annan ventilation. Sedan inser vi att minsta lilla man börjar pyssla dyker det upp saker 😁 vi hade en budget på 500 000 lite drygt från tidigare försäljning och har väl insett att vi behöver minst 150-200 000 till för att färdigställa övervåningen. Men det är vansinnigt roligt!!

Rwawr
2018-12-31 17:49
#5

Okej! Jo han jobbat också med just skadeservice så han har öga för allt vad gäller sånt men man ska aldrig säga aldrig. Det känns som att det alltid dyker upp något oväntat! 😄 Bra tips om ventilation, det ska jag hålla i minnet!

MonicaLagerquist
2018-12-31 20:25
#6

Vil ju se bilder på huset.😃

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Rwawr
2018-12-31 21:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#7

Flyttar in i vår så har endast mäklarbilderna :)

MonicaLagerquist
2018-12-31 21:43
#8

Det ser mysigt ut. Hur välisolerat är det?

Stolt ägare till fem La permer

Rwawr
2018-12-31 22:07
#9

Det är lite litet så kommer bygga ut lite med tiden. Jag har faktiskt inte full koll, mannen som har bott där har bott iallafall året runt. Min man ska tilläggsisolera golvet ganska snabbt vet jag iaf 😁

Åsa S
2019-01-01 10:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#10

Vi köpte ett nästan helt vinterbonat fritidshus som var i mycket gott skick byggt på 70 talet och tillbyggt allteftersom under åren. Vi behövde bara lägga laminat på de turkos och rosaspräckliga plastmattorna från 80-talet och ta bort en mörkbrun 70-tals spalje för att det skulle se ut som ett nytt hus. Vi är där året runt så att det inte var helt vinterbonat funkar ändå det är bara när det går ner mot 20-30minus som vattnet och avloppet ibland inte funkar men så ofta är det inte så kallt. Finns det ingen luftvärmepump så kan det vara nått att fundera på den funkar visserligen bäst ifall det är ganska öppen planlösning som vi har men den har AC som räddningen i somras väl värt pengarna att få svalka.

Rwawr
2019-01-01 12:59
#11

#10: Fint! Skönt när färg och golv gör så mycket! 😄 Det finns redan en luftvärmepump med AC så det slipper vi tänka på att få in. Om jag förstod det rätt så fanns det nån värmetråd (??) I rören till vatten/avlopp så att de inte ska frysa sönder. Inte riktigt koll men det hade min man och hans pappa.

Åsa S
2019-01-01 14:09
#12

Vi har sån där värmeslinga i rören men det verkar inte vara tillräckligt när det blir riktigt kallt

Rwawr
2019-01-01 14:38
#13

#12: jag förstår, bra att veta! 😁 hur många minus tror du behövs för att skapa problem?

Annons:
Åsa S
2019-01-01 14:40
#14

Det beror ju på hur huset är byggt vårat hus står på plintar med rören under och hos oss har vi mest haft problem när det blir kallare än -20 men har man mera isolerat runt rören så lär det ju klara ännu mera.

Rwawr
2019-01-01 14:47
#15

Okej.. absolut värt att tänka på. Tror min man skulle isolera underifrån.. 😁

Upp till toppen
Annons: