Annons:
Etikettekonomi-och-juridik
Läst 1048 ggr
Ary
11/30/18, 8:18 PM

Bostadsrätt rätt att gå in - igen

Anslag i porten imorse: Vi kommer att justera termostater tis vid 11-12, går in med huvudnyckel om ingen är hemma.

Så trött. Nu kan de göra så efter att vi fick säkerhetsdörrar och inte får ha överlås längre, eftersom dörren då inte längre är säker.

Någon mer som har detta problem?

Nu har jag iaf tröttnat! Innan har jag ordnat så att jag eller någon annan har varit hemma. På tisdag kommer jag antingen ha installerat en ny låscylinder eller låna hem kompisens 36 kg Schäfer (lapp på dörren) och höra av mig till styrelsen och tala om att de enligt lag bara få gå in vid kris och då får de ringa en låssmed.

Bildresultat för lägenhet fasad

Ok inte min fasad. ;)

Annons:
oh-la
12/1/18, 9:31 AM
#1

Fast enligt lag har de väl rätt att tillträda en bostadsrättslägenhet vid fler tillfällen än enbart kris? Dom har rätt att gå in för vissa besiktningar, för visst underhåll som de är ålagda att utföra, för att undersöka om det behövs repareras något. Detta enligt BRL 1991:614. Det kan också stå i stadgarna vad föreningen har för möjligheter och hur dessa ser ut. Huvudnycklar är däremot en annan femma och kan vara luriga, men nya säkerhetsdörrar brukar behöva ställas i serviceläge, annars kan man inte gå in med huvudnyckel heller.

Ary
12/2/18, 2:50 PM
#2

Uppenbarligen går ju deras nyckel eftersom de bara meddelat att de kommer gå in…

Finns inget serviceläge här.

Enligt Bostadsrätterna krävs medgivande. http://www.bostadsratterna.se/forum/tilltrade-till-lagenhet-med-huvudnyckel-vad-galler

[Forest]
12/3/18, 9:35 PM
#3

Låna hem hunden och skriv lapp här vaktar stor hund och ingång sker på egen risk 😏 I våran förea lägenhet gjorde dom samma skulle byta termostater samt munstycket på dusch o köksblandaren jag visste att grannen inte var hemna men hennes hund var det. Han vaktar ganska bra och män bör inte gå in om inte hon är hemma öht. Granben hade nämnt detta till värden men han som skulle gå in var ju så hundvan…. Han öpna dörren och sen tog han en fot innanför han tog snabbt ut foten o stängde dörren ringde på hos oss. Jag kände hunden väl så jag följde med in och koppla hunden men tyckte gott att hunden skulle få se vad denna okända karln gjorde nöjd var hunden för han fick ju se att han inte stal hem någon av katterna 😂 Hunden fick sen ett gott ben av mig o jag sa att han skötte sitt jobb fint

OlgaMaria
1/22/19, 1:52 PM
#4

#2 Det kan hända att tidigare boende har gett sitt medgivande och att BRF även har en kopia av nyckel till er lgh. Har du pratat med dem? Det kan hända att ni kan "återkalla" medgivandet för er lgh.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Maria
1/22/19, 4:04 PM
#5

Jag förstår inte problemet.

Det är klart att man måste låta sin lägenhet vara tillgänglig för gängse service. Det var ju dessutom ett ganska snävt klockslag så att man slipper vara hemma en hel dag och vänta.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: