Annons:
Etikettteknik-och-media
Läst 1789 ggr
Caeli
2018-11-09 17:11

Tv licensen ändras

Då var det dags att skrota tv licensen för att istället införa en public service avgift. Träder i kraft 1 januari 2019. Typiskt nog så har jag en räkning från Radiotjänst på 600:- som ska vara betald senast 15 december. (Betalar 3 månader åt gången) Läste på deras hemsida att eventuellt överskjutande belopp återbetalas automatiskt och man ska absolut inte kontakta dem om detta! Känner inte precis för att låna ut flera hundra kronor till Radiotjänst över jul!😐 Kunde de inte ha ordnat övergången på ett smidigare sätt?

Annons:
wildfire
2018-11-09 17:37
#1

Så kan man tycka och jag tror fler med dig känner samma sak så varför inte gå emot dom och skriva vad du tycker och inte bry dig om orden om att inte kontakta dom för det lär många göra i alla fall och jag håller med dig det är en olämplig tid för så många.

Själv är jag väldigt obrydd i tv licens men jag tycker absolut att du ska höra av dig och du lär knappast vara ensam om att göra det för orden att man absolut inte ska kontakta dom om frågan lär röra upp och dom lär få fler mejl och brev om saken.

Ju fler som klagar och visar sitt missnöje desto bättre.

Calcifer
2018-11-09 17:53
#2

Nu betalar jag ingen TV-licens men jag tycker de ALLTID gjort saker så krångliga som möjligt. När jag flyttade utomlands sist och ville säga upp min licens eftersom jag inte skulle ha en bostad i Sverige längre och alltså inte längre äga en TV så tog det månader att säga upp det för de bråkade varje steg på vägen. Sa att jo men om du hyr ut i andra hand måste du betala licensen, trots att jag sa att det kommer jag inte göra. Jo men om du har kvar lägenheten och TVn så måste du betala, trots att jag sa att det kommer jag inte ha. Jo men om du flyttar någon annanstans så måste du betala licensen för nya adressen, trots att jag påpekat flera gånger att jag skulle flytta till Japan.

Dessutom ringer de fortfarande och trakasserar mig lite då och då och försöker hota mig till att betala trots att jag inte äger något som jag ska betala licens för. Helst ringer de mellan 20-22 på kvällen, och helst på lördagar eller söndagar…


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[[eskils_]]
2018-11-09 17:57
#3

Äntligen skrotas den orättvisa och höga licensavgiften, inte en dag för tidigt!

Ska bli skönt att slippa Radiotjänst, i synnerhet om man läser ovanstående kommentarer… 🥵

Carmarino
2018-11-09 17:59
#4

Skrotas gör den inte. Vi kommer att få betala den via skatten - och det gäller alla som betalar skatt, oavsett om de har tv eller inte.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Taggeman
2018-11-09 18:03
#5

Avgiften per år o person över 18 år ska bli 1300:- enligt förslaget. För ett hushåll med 2 personer blir det 2600:- en ökning med 100kr:-
https://www.svt.se/kultur/regeringen-foreslar-ny-tv-avgift

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Caeli
2018-11-09 22:11
#6

#1 Får väl ta kontakt med dem och höra vad de har att komma med!

Annons:
Caeli
2018-11-09 22:18
#7

#5 Ja det blir ju en rejäl ökning om man är många vuxna i hushållet. Även ökad kostnad för de som bor på ett äldreboende, de har inte behövt betala någon avgift hittills. Den har kommunen/vårdgivaren stått för.

[Forest]
2018-11-13 20:20
#8

Vi betalade i 10 år dubbelt dom vägra ta att vi vart sambos. Trots att jag skicka med från skatteverket adressen o vi stod båda +barnen. I våras fick min man tillbaka o ja det var mer än några hundra 💪 Ts lycka till med tjavsa med dom dom är långt ifrån kundbemötande ,10 år tjavs var 3e månad så nunde jag nästan allas namn 🙊 😤

Honestyisdead
2018-11-22 00:23
#9

Jag tycker detta är bra. På tiden att det ändras.

Tant Grön
2018-11-22 17:11
#10

Vi får en liten ökning, men bra för ensamstående med barn t.ex. och ensamstående pensionärer med låg pension. Så det är ok. för mig.

Caeli
2018-11-22 20:19
#11

#9 Tycker också att det är bra. Fast faktureringen i övergången kunde ju ha hanterats på ett smidigare sätt… Men nu är det som det är. Bara att gilla läget!

Siggebus
2018-11-29 19:09
#12

För min del blir det positivt - får sänkt  avgift. Dock tycker jag det är för jävligt att de inte tar  betalt per hushåll längre.

Siggebus
2018-11-29 20:11
#13

KOLLA OM DU ÄR BLAND DE SOM  BETALAR PS-skatt

Du som ska betala är

- Du med TV
- Du utan TV
- Du som gillar SVT
- Du som inte gillar SVT
- Du som kan se
- Du som inte kan se
- Du som kan höra
- Du som inte kan höra
- Du som kan både se och höra
- Du som varken kan se eller höra 🤪 🤔 😟

Annons:
Carmarino
2018-11-30 19:25
#14

#13 Du glömde "Du som är död - åtminstone ett år efter dödsfallet". 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Honestyisdead
2018-11-30 19:34
#15

#14 Nej inte ett år efter utan resterande del av året.

Carmarino
2018-11-30 19:39
#16

#15 Okej. Då gäller det att vänta med att dö till slutet av december.😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Thiah]
2018-12-02 09:52
#17

#14 man betalar skatt så länge pengar finns i dödsboet. Så det är ingen specifik grej för tvskatten. Å jag har haft det såhär länge (boende i Finland) och för mig kansle det bliviy dyrare i helhet men det märks mindre då det dras direkt från skatten.

Honestyisdead
2018-12-02 10:10
#18

#17 Detta är ingen skatt riktigt utan en avgift.

[Thiah]
2018-12-02 12:49
#19

#18 må så vara men den behandlas ju som en skatt nuförtiden

Honestyisdead
2018-12-02 14:16
#20

#19 I Sverige är det först nästa år det in först och kommer synas på deklarationen 2020.

Annons:
Upp till toppen
Annons: