Annons:
Etiketterproblemlösning-och-frågorvatten-värme-sanitet-ventilation
Läst 6145 ggr
Surpan
2018-09-17 09:16

Unket/dålig luft i sovrum

Vi har problem med vårt sovrum.. Det luktar väldigt instängt och unket undernätterna. Vi måste sova med fönstret öppet varje natt men nu börjar det bli riktigt kallt ibland. Har min sambo gått upp och stängt fönstret på natten så kan det på morgonen lukta riktigt illa, vilket inte hjälper mitt morgonillamående nu när jag är gravid. Sängen är ny sedan en månad så det är inte den som är felet. 

Hur kan man fräscha upp luften?

/Surpan

  • Redigerat 2022-05-03 09:27 av Niklas
Annons:
Caeli
2018-09-17 09:22
#1

Fel på ventilationen?

Surpan
2018-09-17 09:28
#2

#1 Mest troligt ja, men vi har pratat med föreningen och det är så det ser ut..

/Surpan

OlgaMaria
2018-09-17 09:29
#3

Finns ventilation i sovrummet och fungerar den som det ska är första frågan.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Forest]
2018-09-17 09:39
#4

Här har dom borrat hål i fönsterkarmen för att få bättre självdrag det har hjälpt då vårat lilla rum (som inte används så ofta) att inte lukta instängt. 🙂

 https://www.byggmax.se/ventilation/ventiler/karmventil-komplettlack-20-200-habo-vit-p6417009

Surpan
2018-09-17 09:46
#5

Jag upplever inte det, vi har problem sedan tidigare med att det blir väldigt varmt i sovrummet på hösten/våren på grund av att vi har två rör som går mellan golv och tak som går till grannarnas element. Dessa slår automatiskt på vid 15 grader utomhus. Vi kan därför ha elementen avstängda men ändå få för varmt i sovrummet. På vintern är det så pass kallt att det blir bra temp av rören, trots att vi inte har elementen på. 

Men föreningen anser att det inte är några problem då många andra klagar på kyla istället.

/Surpan

OlgaMaria
2018-09-17 09:54
#6

De skulle kunna ordna någon slags extra ventilation i ert sovrum. Finns många sätt att lösa det på. 

De kan montera en sån här väggventil t ex

https://www.bauhaus.se/fresh-vaggventil-tl98f-vit.html

I ett lägenhetshus kan behoven se olika ut i olika lägenheter och det låter som att ni behöver någon lösning i ert sovrum. Kanske andra inte har samma behov, men de skulle absolut kunna titta på någon sån här lösning till er.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Surpan
2018-09-17 10:02
#7

Jag har mejlat föreningen igen nu och sagt att detta inte är hållbart. Vi får se om de vill göra någon åtgärd.

/Surpan

[Forest]
2018-09-17 10:07
#8

5 Jag vet att du hade en tråd om detta med varm lägenhet. Vi hade som du säger rör som gick mellan lägenheterna och dessa blir rätt varma. Vi skaffade röreisolering  jag spraymåla  dessa vita. Såna här köpte vi https://www.vvsochbad.se/Vaermesystem-Isolering-Roerisolering.htm

 Vi gillar att sova svalt och har alltid öppet fönster/balkongdörr.

Surpan
2018-09-17 10:10
#9

#8 Jag ska kika på såna också nu till hösten, förening sa att de skulle sätta upp såna till oss förra hösten men de kom aldrig.. Jag ska ligg apå lite och se om de kan finansiera det åt oss.

/Surpan

Caeli
2018-09-17 10:21
#10

Under tiden som du väntar på ev åtgärd från föreningen kan du ju testa att ställa fram ett fat med ättika. Ska vara effektivt mot en del dofter. Även några bitar grillkol fungerar, det har jag använt med gott resultat. En annan tanke är sådana där automatiska fönsteröppnare som man har i växthus. Finns inte det för vanliga fönster??🤔 Hjälper ingenting hade jag köpt mig ett riktigt varmt och skönt täcke och ställt fönstret på glänt!

Surpan
2018-09-17 10:43
#11

Ska testa lite husmorstips. Det där med kol har jag inte hört, får testa det.

För mig funkar det att ha öppet hela vintern, men sambon och sonen gillar det inte. 😂

/Surpan

OlgaMaria
2018-09-17 10:50
#12

En annan luktuppsamlare som jag själv verkligen gillar är gul lök! Den sprider dessutom välgörande ämnen som motarbetar virus och bakterier i luftvägarna. Känns så välgörande att sova med gul lök i sovrummet. Frågan är bara vad din gravidnäsa tycker om det. :) Jag brukar alltid lägga en delad gul lök nära mig om jag har känningar i halsen och så mår jag mycket bättre på morgonen. Gör samma med barnen om de har förkylningssymptom.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Niklas
2018-09-17 14:29
#13

Hur var det ventilation, finns det både en ventil ut och en till något annat rum så att det kan bli drag?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Surpan
2018-09-17 16:02
#14

Det finns ingen ventil i väggarna i sovrummet vad jag kan se.

/Surpan

OlgaMaria
2018-09-17 18:24
#15

Och ingen i fönstret (högst upp) eller i taket?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Surpan
2018-09-17 19:04
#16

Nej inte vad jag kan se… Vi har bara ventilation i köket och badrummet. I vardagsrummet har vi ett litet vädringsfönster över balkongdörren.

/Surpan

[Forest]
2018-09-17 23:01
#17

11. Förra året köpte vi nya täcken då vi landa ibland på 7 grader i sovrummet🙊(sover m stängt sovrumsdörr) Vi passa på när det var bra pris på jysk o himmel vilket varmt go täcke jag har 😇 Min man o dotter är varmblod o dom köpte täcke varmt jag extra varmt. Dottern sover med med öppet fönster och rätt kallt där med 🙄

Niklas
2018-09-19 15:07
#18

#16: Då förstår jag att det blir unket. På ett eller annat sätt behöver ni få igång cirkulationen. Kan ni ha en glipa i sovrumsdörren och fönstret bara lite på glänt?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Meta4
2018-09-19 16:06
#19

Kan det vara så att ni smäller av många brakisar när ni sover ?😊😊😉🙀

Surpan
2018-09-20 07:14
#20

#18 Vi får testa nått sånt..

#19 Det skulle kunna vara en teori, men lite svårt att göra nått åt i så fall kanske?

Nu har vi rensat ut allting ur sovrummet, smutstvätt, prylar, dammsugit. Det är något bättre (eller så är det placebo) men blir fortfarande rätt varmt och unket. Fortfarande inget svar från föreningen heller..

/Surpan

Annons:
Surpan
2018-09-20 08:26
#21

Idag ringde några hantverkare som fått min info från föreningen. De ska komma över och titta på rören på måndag för att se hur de ska kunna "isolera dom bra och estetiskt snyggt". Känns jättebra att åtminstone få det fixat!

/Surpan

beem
2018-09-20 20:14
#22

Det finns ju växter som sägs rena luften………har jag läst. Värt att testa det kanske.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

[Forest]
2018-09-21 10:21
#23

21 Då skulle ni kunna fråga hantverkaren om vad han tror om unken lukt på så vis fick vi hjälp. Menar säger en hantverkare något så är det inte bara en "klagande" hyresgäst 😉

Mia-45
2018-09-23 15:35
#24

Surpan

Jag har samma problem som du. Ingen som helst ventilation i min lägenhet. Men just om nätterna när man ska sova och inte har fönstret öppet…då blir det varmt och luktar unket. 
Som tur är så har jag alltid fönstret öppet….även liiiite på vintern. Så jag slipper lukten. 
Men rätt är det inte. För det ska finnas ventialtioner i lägenheter.

Niklas
2018-09-24 10:36
#25

Ni kanske kolla om en luftrenare kan ta bort dålig lukt. Det är inte otänkbart. De kostar förstås en del men det är kanske lite av en hälsofråga också.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: