Annons:
Etikettträdgård-och-växter
Läst 1727 ggr
Caeli
8/25/18, 4:47 PM

Småflugor i komposten

Det har blivit lite för mycket fallfrukt (äpplen) i komposten så nu har det dykt upp massor av små flugor. En hel svärm möter en när man öppnar locket. Hur åtgärdar man det här?

Annons:
Maria
8/25/18, 8:27 PM
#1

Jag tycker det är småflugor lite här och där denna årstid. Jag hade en ananas framme och i morse så var det massor av småflugor runt den.

Jag  har ingen aning om vad man kan göra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tant Grön
8/25/18, 8:56 PM
#2

Är det en varmkompost eller vanlig? I en vanlig skulle jag prova att strö på något torrt material som torv, sågspån eller ett lager jord. Men jag tror inte flugorna gör någon skada.

Caeli
8/26/18, 8:13 PM
#3

#1 Här finns de också lite överallt. Inte kul att ha dem i köket men som tur är, är det endast ett fåtal. Inte den jättesvärm som möter en när man öppnar utekomposten! #2 Det är en vanlig, en sån där stor grön behållare i plast. Nu har jag lagt i träspån så vi får se om det blir bättre! Tack för tipset!

Tant Grön
8/26/18, 9:07 PM
#4

Hoppas det hjälper.

Record
8/26/18, 9:50 PM
#5

Sätt ut en tallrik med vatten, vinäger och lite yes diskmedel. Rör om lite så de inte kan gå på ytan.👍

Hjälper det inte mår komposten bäst av att få en näve kalk, mellan lagren i den.

Meta4
8/27/18, 7:06 AM
#6

Flugorna kallas för bananflugor. Ej farliga, försvinner när det blir kallt ute.

Annons:
Tant Grön
8/27/18, 9:05 AM
#7

Kalk som Record tipsar om är bra, om du inte skall ha komposten till rododendron o.d.

Record
8/27/18, 10:55 AM
#8

De söta små bananflugorna, kryper in genom det pickade hålen i ägg som har kokats. När man sedan skalar äggen kryper de ut betydligt större, efter sin fångenskap.😡

Caeli
8/27/18, 10:00 PM
#9

Flugorna har minskat i antal men inte försvunnit. Avvaktar några dagar annars får det bli lite kalk också!😀

Record
8/28/18, 9:35 AM
#10

Det tar lite tid innan alla är döda, vätskenivån måste vara så de inte kan gå på botten av tallriken och överleva badet. 

Tillsätt lite socker också till badet. 🤔

Upp till toppen
Annons: