Annons:
Etikettteknik-och-media
Läst 651 ggr
starhawk
2018-08-22 08:06

Det här med digitala hushållsmaskiner

För ett bra tag sedan (nåt år sedan) började vår relativt nya spis krångla. Det är en induktionsspis så den visade massa konstigheter i displayen som jag inte förstod och det var ingen fart på den alls. Jag ringde Electrolux som tillverkat spisen och dom bokade en tekniker som skulle titta på spisen, om några dar! 😮 dom tillade liksom i eftertanka att man kan försöka reset:a spisen, den är ju en dator men det tänkte vi inte på när spisen började krångla. Kopplade ur dom tre säkringarna och väntade föreskriven tid, sen kopplade vi in dom igen och spisen fungerade hur fint som helst 🙂 fick ringa tillbaks och avbeställa den där teknikern. 

Så i förgår så började kylskåpet krångla det verkade gå "baklänges" och blev bara varmare och varmare trots stängd dörr. Först ringde jag en "vanlig" vitvarureperatör han trodde det var kompressorn som behövde bytas och det var inte hans område så han föreslog att vi skulle ringa Electrolux. Så där i efterhand kom jag att tänka på att den här är en sån där  strömsnål modell och har väl gemensam kompressor med frysen och frysen fungerade ju! Ringde Electrolux och han var mera inne på att vi skulle försöka reset:a kylfrysen, om det inte funkade kunde vi ringa tillbaka och boka en tekniker. Återigen,  kylfrysen är också en dator och kan alltså reset:as så vi stängde av den. Frysen skulle hålla den halvtimma som angavs om vi inte öppnade dörren sa han. Efter lite mer än en halvtimma så satte vi igång den igen, den visade fortfarande 23 grader i kylen men kompressorn gick och sakta och säkert kröp den ner i temperatur. När vi kommit ner till 10 grader plockade vi in varorna från kylboxarna varvid temperaturen steg till 11 grader. Men det var bara tillfälligt sedan fortsatte den nedåt och ligger nu still på 6 grader.

Vill minnas att det var nåt strömavbrott innan spisen krånglade och vi hade en säkring på samma grupp som kylfrysen som löste ut två gånger dagarna innan kylen började krångla så det kan ju varit det som var orsaken.

Så nu återstår väl bara att diskmaskinen skall krångla och då kommer jag inte ringa någonstans utan bara försöka reset:a den. Den ligger i samma "åldersgrupp" som spisen och kylfrysen så den är säkert också datorstyrd.

Så nu befinner vi oss i den digitala världen där det första man gör när hushållsapparaterna krånglar är en reset!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
Niklas
2018-08-22 08:35
#1

Bra tips. Jag har inte funderat över att man kan behandla dem som datorer. :-)


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Carmarino
2018-08-22 10:51
#2

Det får mig att tänka på den här klassikern. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
2018-08-27 09:14
#3

Tack för tipset🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: