Annons:
Etikettinredning-och-design
Läst 2792 ggr
[Thiah]
8/16/18, 4:50 PM

Minimera hemmet.

Jag/vi försöker minimera hemmet pga olika orsaker och jag försöker rensa,rensa rensa men ändå är det så mycket kvar?! Speciellt i köket/förrådet. Tips och Trix?

Annons:
MonicaLagerquist
8/16/18, 4:52 PM
#1

Plocka fram allting du har i skåpen.Plocka bort sånt du inte använder ofta.Lägg de sakerna i en låda och ställ undan.Har du inte saknat sakerna på ett ½ år så sälj skänk eller kasta

Stolt ägare till fem La permer

[Thiah]
8/16/18, 5:13 PM
#2

#1 jag försöker verkligen göra så men det tar aldrig slut. Försöker spara det mest absolut nödvändiga mellan barnen + det vi absolut behöver på arbetet (båda jobbar på förskola) men ändå. Jag måste helt enkelt bli tuffare på vad som är nödvändigt!

MonicaLagerquist
8/16/18, 5:17 PM
#3

Ja,det gäller att vara tuff.Hur många kastruller behövs,hur mycket plastbyttor osv.

Stolt ägare till fem La permer

Caeli
8/16/18, 8:37 PM
#4

Köp ingenting som inte är absolut nödvändigt! Hjälper ju inte mot prylarna som redan finns men kan förebygga framtida problem om man vet med sig att man har svårt att rensa ut.

Niklas
8/17/18, 9:06 AM
#5

Låtsas att det brinner. Vilka saker tar ni med er?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Thiah]
8/17/18, 9:52 AM
#6

#5 jaaadu det skulle vara ungarna det. Men aningens mer behöver vi nog här hemma :)

Annons:
Niklas
8/17/18, 10:45 AM
#7

Okej, ta ungarna och ”aningens mer” då. Det låter som om ni får ett härligt, fridfullt hem. :-)


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Thiah]
8/17/18, 11:34 AM
#8

#7 hahaha ja :)

Stallmima
8/17/18, 10:30 PM
#9

Säger som #1  gå igenom och packa ner, märk lådor med vad som finns. Stapla högt (gärna banankartonger) skriv siffror och vad som finns i på papper/ i exell   Det som går att sälja kör en loppis!

Siggebus
8/23/18, 7:34 PM
#10

Jag har slutat ta emot saker från snälla släktingar. Har släkt som byter ut saker ganska ofta och då vill de gärna skänka det till mig som tidigare har haft svårt att säga nej. Det är absolut inte så att jag sitter  (eller satt) i en tom lägenhet och att mina släktingar då kände att de måste förbarma sig över mig och skänka saker.
I början var jag tacksam för det var fina grejer som jag kanske själv inte hade haft råd att köpa etc men samtidigt så kände jag till slut att det blev för mycket!
Och det var visserligen fina grejer oftast men egentligen passade det inte in riktigt i mitt hem som till slut blev ett jäkla ihop-plock av många olika stilar. 
 När jag separerade för ett antal år sedan så sa jag NEJ vänligt men bestämt när de ville hjälpa mig fylla min nya lägenhet. Jag sa att "tack men nej tack". Jag ska bara ha saker som jag själv väljer ut och vill ha och - om mina väggar ser tomma ut ett tag så får det vara så. Jag vill inte bara fylla på för sakens skull utan inte skaffa något förrän jag hittar något jag verkligen vill ha"
.

[Torahzen]
8/30/18, 5:01 PM
#11

Rensa enligt KonMari-metoden. En kategori i taget. Börja med kläder, sedan böcker, papper, hushållets alla kategorier och sist det sentimentala.

När man tar fram alla kläder, kastruller, vispar eller vilken kategori man gör så blir man överväldigad av mängden. Välj ut det som glittrar och du vill spara. Åtminstone där funktionen glittrar som att du får rent med städsaker och en hammare är praktisk att ha.

[Thiah]
8/31/18, 7:41 AM
#12

#11 jag har gjort någon liknande grej. 6 sopsäckar blev det som lämnade vår lägenhet på ett eller annat sätt än sen sist jag skrev.

OlgaMaria
9/17/18, 10:24 AM
#13

Har rensat mycket senaste året eftersom vi vetat om att vi ska flytta nu om två veckor. Tycker fortfarande vi har för mycket saker men är också väldigt nöjd över allt vi rensat ut. Jag tänker mycket på att alla saker i mitt hem ska ge mig glädje och fylla ett behov. Det är bra att lyfta upp och hålla i en sak och fundera över vilka känslor man har för saken. Fråga sig - behöver jag den här? Ger den här mig glädje? Det är så skönt att bli av med saker som inte ger positiv energi. Spenderar mycket tid i hemmet och man påverkas mycket av alla saker man äger, även sådant man vet ligger i en låda någonstans. En förändring som jag är extra nöjd med som jag gjorde för några år sen är att jag bytte ut två stora delvis öppna bokhyllor i vardagsrummet till en större tv-bänk med dold förvaring. Det var så jobbigt att alltid se böckerna och en massa saker som samlades på hyllorna i bokhyllan. Alltid ett stökigt intryck, även när det var städat. Skänkte bort merparten av böckerna och ställde in dem som blev kvar i ett stängt skåp så jag inte behöver se dem. Nu finns inga ställen i vardagsrummet där man kan lägga massa saker. Allt har sin plats och det enda man ser är vackra saker som jag noggrant valt ut. I mitt hem samsas många nya saker med arvegods som jag älskar och påminner om mormor, farmor med flera. Se över helhetsintrycket i ett helt rum - finns det saker som stör harmonin? De saker som står framme och man lägger märke till - är det saker som ger glädje och energi?

Töm ett helt skåp / låda / byrå i taget. Lägg tillbaka det du vill ha och behöver, städa och organisera. Man blir glad när man känner att det är ordning i ett skåp.

Ta hand om all post direkt och släng allt som går. Själv lägger jag upp alla räkningar för betalning på en gång och slänger sen fakturan ifall det inte är något särskilt viktigt. 

Bara allmänna tips till vem som helst. Gillar att skriva om sådana här saker. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Niklas
9/17/18, 2:37 PM
#14

#13: Anmäl dig till autogiro så mycket som möjligt eller se till att få räkningar digitalt via mejl, Kivra eller liknande. Starta en sajt om minimalistiskt liv. :-)


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Forest]
9/19/18, 9:02 AM
#15

Jag har inte kvar mina föräldrar min pappa dog när jag jag var ung och mamma gick bort för några år sen.  Detta har gett resultat i att jag har sparat lite saker som jag kan relatera till dom. Som gammal kaffeburk,vaser,foton,tavlor och små prylar mm Detta är inget jag har framme utan stoppat in dessa min man fattar inte varför man ska släpa dessa varje gång vi flyttat. Jag vägrar göra mig av med dom 🤐 Tavlorna har jag uppe men i denna lägenhet gör dom sig inte alls lika fina så 2 av dom har hamnat i extra rummet bara satt upp dom på dom krokarna som fanns. Jag har samlat på mig en hel del genom åren och jag försöker rensa och skänka det som andra kan finna som användbara.  

Jag har gjort som 3. Och på detta sätt gjort mig av med massor 😂 Nu sist åkte julgranen till sonen med en låda pynt. Julgran är något vi inte kan ha uppe pga en katt som anser granen är den finaste och leksaken vi tar fram 1 gång om året (dessutom fastnar han gärna i slingan). Detta år kommer den dock inte visa sig 😎

OlgaMaria
9/19/18, 9:52 AM
#16

#15 Varför har du inte grejerna framme eller använder dem? :) Jag försöker planera mitt hem i viss mån så att sådana saker får en naturlig plats där de kan passa in. Är ju kul om i alla fall några av sakerna får vara med i vardagen. Köp lite eukalyptus och ställ i en vas t ex - snyggt även när det torkar. Använd kaffeburken som förvaring till värmeljus t ex. Jag har en burk från mormor som jag förvarar värmeljus i.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Niklas
9/19/18, 2:49 PM
#17

De värsta grejerna tycker jag är sånt som man bara har för att det ska föras vidare. Gamla smycken, porslin, bestick och liknande som har varit i släkten länge och har en historia men som ingen använder. Man kan inte sälja dem, inte använda dem. De bara förvaras till nästa generation som antagligen gör likadant. :-)


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

OlgaMaria
9/19/18, 4:40 PM
#18

#17 Är det värt att sparas på isåfall? Om man inte själv använder och tycker om en sak är nog inte oddsen särskilt höga att nästa generation ska uppskatta dem. I regel tycker man om saker för att de varit en del av ens uppväxt, för att man sett sin mamma/mormor osv använda saken eller haft den framme. Om man bara förvarar en pryl byggs ju ingen känsla för saken upp hos nästa generation. Man får göra sig av med saker som man ärvt. Jag känner mig nostalgisk med massa saker för att jag tycker om dem, men jag har jobbat bort nostalgin som är kravfylld och inte ger värde till livet.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Thiah]
9/19/18, 5:32 PM
#19

#18 kravfylld nostalgi är just vad det är, för det mesta. Maken har fått silverskedar i doppresent. Vi har 6 tsk och 6 matskedar, jahapps liksom. Vad gör vi nu med dom?

OlgaMaria
9/19/18, 5:51 PM
#20

#19 Är det något ni kan tänka er att använda? Vill maken ha kvar dem? Jag har fina teskedar som jag fick under uppväxten. De åker fram en gång om året ungefär när det är tårtkalas. Eftersom jag gillar dem är de värda att ha kvar trots sällsam användning. Men om något bara ligger i ett skåp år efter år finns väl ingen vits att spara?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
[Thiah]
9/19/18, 6:03 PM
#21

#20 jag tror svärmor är mer engagerad i dom än vi. Maken har inte rört dom på våra 7 år tillsammans :p haha så nej, dom kommer aldrig fram och kommer aldrig komma fram heller.

OlgaMaria
9/20/18, 9:37 AM
#22

#21 Vill svärmor ha dem? :)

Sen finns det ju alltid några saker som är svåra att göra av med trots att de aldrig används. Bra att samla sådant i en speciell låda och låta det ligga någonstans. Och inte låta det vara mer än vad som ryms i en banankartong t ex. Om man har bestämt att man har en nostalgi-låda och den har en särskild plats i förrådet t ex så kan det ju kännas bättre. Några skedar tar ju inte så mycket plats. Kanske känns det lättare att lägga dem i nostalgi-lådan och glömma bort dem än att göra svärmor ledsen genom att skänka bort dem.

Jag har en banankartong som nostalgilåda. Den är halvfull, mest med mannens saker som aldrig används men som han inte vill göra sig av med. Känns bra att ha en särskild plats för det och att de grejerna inte behöver packas när man flyttar. Fixade nog den nostalgilådan i förra lägenheten för typ 5 år sen och nu när vi flyttar nästa vecka är det bara att flytta på den.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Forest]
9/20/18, 10:03 AM
#23

20 jag har vissa saker framme, jag gillar att blanda nytt o gammalt i inredningen. Även olika färger i ett rum går hem här, jag har dock börjat inse att för mycket små prylar gör att jag tycker att det ser rörigt ut, så i förrgår vart det röja av sånt som jag kolla vart hör du hemma. Dom jag inte insåg passa in fick fortsätta ett tag till i överskåpen över kyl-frys.  Vi hyr lägenhet och vi fick bara omtapetserat i 2 rum ena valde vi inte tapetsera. Men i kök o tv rum är det mönstrad tapet tv rum stormönstrade blad med mönster som ser ut som lussekatter Vilar huvudet i handen. Så bara att blanda färger eller ha olika mönstrat ser konstigt/rörigt ut tycker jag då hela rummet är tapetserad. 

Det med spara i flera år jo 2 vaser kommer väl fram vart annat år dessa har jag starka minnen av från mamma. Jag har inga möbler eller annat sparat från dom så de små saker jag har vill jag behålla blir väl 1 banankartong vid flytt 😉

[Thiah]
9/20/18, 1:48 PM
#24

Nä , det är ju sönernas dopskedar så hon gör ju inget med det. Meningen var väl att pojkarna skulle börja spara Silverbestick. Just nu ryms dom i skåpen så då låter jag det vara.

Niklas
9/24/18, 10:48 AM
#25

#18: Rent egoistiskt sett är den frågan enkel att besvara. Jag tycker dock inte att det handlar om mig, utan om barnen och framtida ättlingar. Det är en del av vår släkts historia. Det är det som gör att jag inte känner att jag kan göra mig av med dem hur som helst. Problemet är kanske inte så stort som jag fått det att låta eftersom det inte är några skrymmande saker. Jag har gömt undan dem till den dag någon kan ta över dem.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

OlgaMaria
9/24/18, 10:52 AM
#26

#25 Det låter väl som en bra lösning då. Ifall man fixar en bra förvaring någonstans där man inte märker sakerna så kan de ju ligga år efter år utan att man bekymras.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Niklas
9/24/18, 10:58 AM
#27

Ja, så tänker jag. :-)


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
signemo
10/17/18, 8:05 PM
#28

Inte lätt alltid, man har saker som väcker minnen,, Minnen från älskade anhöriga. Man kanske inte använder så mycket av dem, men de betyder nått. Och så länge det finns plats blir de kvar. . Vi vet ju igentligen allaesamman att det är inte sakerna som är viktiga det är de fina minnena av personerna.

Var rädda om varandra

Gronstedt
10/25/18, 10:55 AM
#29

Förra året tömde vi mina föräldrars hus. Av olika skäl måste det gå väldigt fort och massor av grejor åkte hem till mig i osorterade lådor och högar. Jag har själv hunnit skaffa mig stort hus med fulla uthus, så nu är det ett jädrans sorterande och väljande, speciellt som jag har syskon som bor långt bort och vill tycka till om en del saker. 

Vissa saker hör till familjen, som #25 skriver, och de blir liggande på vinden, men det är inte det stora problemet. En del av mitt eget åker ut och ersätts med ärvda saker, en del av det ärvda åker vidare direkt. Jag försöker få iväg något till loppis varje vecka i alla fall. Men det tar tid och det är en ständig belastning att ha detta över sig. 

Vissa saker vill varken jag eller syskonen ha, men det känns omöjligt att slänga ut dem så länge den sista  föräldern lever, även om hen inte längre förmår bry sig. Saker som var viktiga för dem - det skulle på något sätt kännas respektlöst att slänga ut dem …

OlgaMaria
10/25/18, 2:05 PM
#30

#29 Man måste ju låta sådant ta sin tid. Det är naturligt att det är jobbigt att rensa ut mycket saker, kanske det är dags att bara pausa ett tag - fokusera på jul och ta nya tag till våren? Bestäm ett datum när du ska börja rensa igen och bestäm dig för att koppla bort det ett tag?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Gronstedt
10/25/18, 5:31 PM
#31

#30: Måste ju få grävt fram så pass så man kan få upp ett offerträd i år 🤪

Maria
11/3/18, 4:00 PM
#32

Vi har haft det bra genom åren då vi flyttat mycket men i detta huset har vi bott sedan 2006 så visst börjar man samla på sig.

Vår son har fått det mesta han vill ha. Det är ju roligare att ge bort medan man lever😉

Min pappa som var änkeman dog för ett år sedan och han hade tyvärr tagit avstånd från mig och min bror så det fanns ingenting kvar av hemmet mer än några enstaka prylar som han tagit med till ett rum på ett äldreboende. Alla mammas saker är borta och mycket av mina gamla "barnsaker" Alla foton gör mest ont. Jag sörjer faktiskt prylarna mer men det låter nog elakt🤫☺️

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: