Annons:
Etikettekonomi-och-juridik
Läst 2085 ggr
krakelspektakel88
7/21/18, 1:02 AM

Hyresvärd hotar med vräkning pga av air condition.

Jag bor i Hammar, en mil från Askersund i ett hus med tre hyreslägenheter bredvid ett vandrarhem.

Min gamla mamma med nedsatt lungfunktion klarar inte av den extrema värmeböljan som härjar så jag har hjälp henne med en portabel luftkonditionering som kyler ner vardagsrummet så hon kan andas och leva vidare. Elmätare har visat att ac:n drar runt 500 watt.

Uppskattad förbrukning är 5 - 6 kwh om dagen så länge värmeböljan består.

Nu har hyresvärden (elen ingår i hyran) fått reda på att mamma använder en luftkonditionerings apparat och blivit hysterisk. Han hotar med vräkning om hon inte slutar använda den trots att hon inte kan andas utan den. Att hon dör bryr han sig inte om då det blir för dyrt med de 100 - 150 kronor extra som detta kostar i månaden i el.

Vi har erbjudit oss att betala denna extrakostnad men han  bryr sig inte. Stäng av eller flytta är senaste hotelsen.

Frågor:

1. Får man vräka någon för att man använder en hushållsapparat som konsumerar uppskattningsvis 100 - 150 kwh i månaden? Vad är normen för hur mycket el man får förbruka?

2. Får man hota en gammal lungsjuk person med vräkning för att hon bara försöker andas i den mest extrema värmebölja vi sett på länge och gång på gång knacka på och klaga och gapa och stressa?

3. Är det värt att ta livet av en gammal människa trots att vi mer än gärna betalar denna struntsumma i månaden?

Annons:
Vixxen
7/21/18, 1:44 AM
#1

Låter som hyresvärden behöver en AC för att coola ner sig. :-)

Cragan
7/21/18, 2:02 AM
#2

vad står det i kontraktet om det finns något där som kan hjälpa
eller säg att du kommer kontakta lokal tidningen och det kommer påverka hans möjligheter att hyra ut. om han inte förstår det med tidningen så påpeka igen att din mor behöver den för att ens kunna andas och fråga han hur det ser ut för han att vägra gå med på att ni betalar mer kostnaden på elen och hotar med att vräka en lungsjuk åldring pga en ac

sen finns det bestämmelser för hur varmt det får vara i en lägenhet kolla med grannar vilken temp dom har och om den ligger över max tempen.  ska han va ett rövhål så bli paragraf ryttare mot han

molam
7/21/18, 2:13 AM
#3

Fick höra att det kan vara tillåtet att hotsa med vräkning om man installerar en AC då man i vissa fall måste fråga om det är okej att installera nått i lägenheten, Sen om det är etiskt rätt är en annan fråga

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Dioramabyggare
7/21/18, 2:18 AM
#4

#0: Bor din mamma i en hyres- eller bostadsrätt? Eftersom hyresvärden reagerat som han har av uppgiften att elförbrukningen ökar med 100-150 kronor per månad talar för att det är en privat hyresvärd. Om det är en bostadsrätt, har du kollat vad föreningens styrelse anser i frågan? Mitt förslag är hur som helst att ni kontaktar Hyresgästföreningen.

De enda orsakerna till vräkning jag känner till är om hyresgästen "fortlöpande" förstör lägenheten, eller återkommande stör kringboende. Men då ska den störande först få en tillsägelse om att upphöra med störningarna.

Lycka till så mycket, och skriv gärna igen och berätta hur den här historien utvecklar sig!

Maria
7/21/18, 6:26 AM
#5

Jag hade kontaktat hyresgästföreningen som jag hoppas att ni är medlemmar i.

Dokumentera all kommunikation mellan er och värden också också. Det kan vara bra att ha.

Precis som #4 skriver så är det ganska svårt att vräka någon. Hyresskulder är en annan orsak.

Dina frågor är två helt olika saker. Hyresvärden behöver egentligen inte bry sig om de mer känslomässiga aspekterna utan det hela handlar mer om var som är lagligt/korrekt eller inte.

Hoppas att det löser sig för er.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aleya
7/21/18, 7:44 AM
#6

Låter helt sjukt. Prata med hyresgästföreningen är mitt råd

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Mia-45
7/21/18, 9:08 AM
#7

Prata med Hyresgästförningen är mitt råd med. De kan hjälpa er med mycket, OM din mamma är medlem där. 
Som jag förstår så är det en portabel AC. En som man kan flytta. 
Det är tillåtet att skaffa en sådan. Det hade vart värre om det hade installerats en sk luftvärmepump. 
Jag tror inte hyresvärden kan vräka din mamma för detta och när ni själva erbjudit att betala vad elen kostar. 
Men spara alla konversationer er emellan. Maila eller sms:a gärna med hyresvärden så har ni det på pränt.

Åsa S
7/21/18, 9:47 AM
#8

Nej för en så låg summa och en portabel elapparat kan man inte bli vräkt för utan då krävs det nått extremt. Ex. på en extrem sak jag vet var nån som hade duschen på hela dygnet i ett år så hans reptiler skulle ha hög fuktighet och ett vattenfall. Men inte ens där blev personen vräkt utan personen betalade den extra vattenkostnaden som varit under senaste året. Spara allt som sker, notera allt även hur många gånger hyresvärden knackar på och kräver att AC:n ska stängas av är det väldigt ofta kan det ju polisanmälas som trakasserier.

Stallmima
7/21/18, 9:17 PM
#9

Nej Nej och Neeej, han kan hota bäst han vill. Ingår elen i hyran har denne själv satt sig på pottan. Mars iväg och kontakta hyresgästföreningen bums på måndag. Spar all komunikation på papper, mail och spela in eventuella samtal. Jag vet att de inte kommer med något av detta eftersom jag råkat ut för det själv med en idiotvärd!  Vem vann??  jo JAG  😃  Lycka till och hoppas allt ordnar upp sig   🌺

Stallmima
7/21/18, 9:20 PM
#10

Och förresten skall ni inte betala ett jota extra eftersom elen ingår i hyra, så betala inget extra för den

Stallmima
7/24/18, 9:04 PM
#11

Hur har det gått?

[Forest]
7/29/18, 5:30 PM
#12

Våra fd granne tjafsa med värden då lägenheten var för varm. Det gjordes flera mätningar under 7 dagar på temperaturen och det framkom att det var för varmt. Enligt hyresgästföreningen någon lag så grannen fick köra på acn tycker gott ni kan kolla med hyresgästföreningen om detta ingår elen så får värden ta att hyresgästerna andvänder elen.

Carmarino
7/29/18, 5:49 PM
#13

Visa den här artikeln för hyresvärden:

http://www.skd.se/2016/07/26/for-varmt-i-lagenheten-sa-ser-dina-rattigheter-ut/

Att vistas en längre tid i en onaturligt varm bostad kan innebära risker för hälsan. Socialstyrelsen slår i sina rekommendationer fast att ingen ska behöva stå ut med mer än 26 grader under en längre sammanhängande tid. Ligger temperaturen på den nivån i mer än åtminstone tio dagar – enligt en tidigare fastslagen dom – har man rätt att kräva att fastighetsägaren gör något åt saken, skriver Hem & Hyra. De åtgärder som kan vara aktuella är till exempel solskyddsfilm över fönstret. Om fastighetsägaren inte självmant gör något åt saken kan man ta kontakt med kommunens miljökontor för att få hjälp med att mäta och få koll på temperaturen. Hem & Hyra skriver att det även i vissa fall är möjligt att få lägre hyra, eftersom bostaden inte gått att utnyttja till fullo.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Upp till toppen
Annons: