Annons:
Etikettteknik-och-media
Läst 1446 ggr
Novachan
2018-06-16 13:52

Tips hur avgöra om diskmaskin är helt trasig?

Har en bänkdiskmaskin (Husqvarna Rhapsody) som idag beter sig konstigt. När jag kör ett program så låter den extremt mycket jämfört med vad den gör i vanliga fall (brummar massor kan man väl säga, men det låter också som att maskinen fortsätter att jobba på) och vibrerar en massa. Kan inte se att något har lossnat eller annat fel i själva diskmaskinen och den roterande delen kan fortfarande rotera. Tror att den "stannar" för länge i delar av programmet och det är då den börjar låta fel.  Någon som har några tips på vad jag kan göra för att leta upp problemet - se om det är något som kan lagas eller om jag behöver en helt ny diskmaskin?

Annons:
[Forest]
2018-06-18 17:19
#1

Det låter som det är något knas med din diskmaskin.  Är den gammal? kolla om det finns någon som kan göra en service på diskmaskinen kanske denna kan säga det är värt lägga ut pengar eller inte. Men för att vara säker på att det inte bara är smuts så kolla igenom diskmaskinen. Jag kör med citronsyra och ättika  och även bikarbonat citronsyra tycker jag har hjälp bäst. Har har du lite rengörningstips 

https://villalivet.se/om-kok/att-rengora-diskmaskinen/

Novachan
2018-06-18 17:40
#2

Jag tror den är köpt begagnad. Hur gammal den är exakt vet jag inte men den är garanterat mer än 4 år gammal men tror att den är mycket äldre. Finns det folk att få tag i som servrar gamla diskmaskiner? Behöver det vara en person som sysslar med just Husqvarna-märket? Vad kan det kosta att få hjälp av en sådan människa?

Den brummar när den kör delarna va programmet när den roterande delen körs. Låter som vanligt när den "samlar på sig vatten" och tömmer vatten

Om jag bodde i hus hade jag nog inte brytt mig så mycket då den fortfarande diskar men känns ju sådär att behöva störa grannarna nästan varje dag med det brummande ljudet. Vet ej hur mycket det hör det men något borde de höra… ser till att inte diska för tidigt eller sent på dagen

[Forest]
2018-06-19 16:15
#3

Det finns folk som kommer och kollar "maskiner" hemma jag kan tänka mig att du kan säga på eniro beror på vart man bor, jag googla lite snabbt (gillar google :P ) och fick fram en del på  eniro 😉

Novachan
2018-06-24 17:29
#4

Jag har inte gjort någonting, förutom att köra några maskiner trots oljudet, men under de två senaste körningarna låter maskinen som vanligt igen! Väldigt förvirrad… 🤦‍♂️🤔

TeknikSvett
2018-07-17 13:40
#5

Det enda jag kan tänka mig är att det är motorn. Borstarna kan ha slitits ut, till exempel. Om diskmaskinen är en Husqvarna Rhapsody så är den förmodligen ett par år gammal, tror inte den modellen säljs längre. 

Fungerar den som vanligt nu? I så fall kan det ha varit stopp någonstans, så den fick jobba extra hårt. Om den börjar brumma igen så kan du testa att öppna och rensa ut alla delar så gott det går. Ger den upp helt så kan du kika efter en ny på test-diskmaskin.se 

Hoppas det löste sig, bokstavligen. :)

Alla barnen fiskar, förutom Kaj, han ligger i magen på en haj.


Upp till toppen
Annons: