Annons:
Etikettövrigt
Läst 6219 ggr
Lona
5/10/18, 3:25 PM

Avskräcka getingar?

Mitt hus tycks av någon anledning vara en riktig magnet för getingar. De bygger femtioelva bon, en del inne i väggarna som det finns små springor i och är mer eller mindre omöjliga att få bort.
Förra sommaren hade jag gigantiska getingar (bålgetingar?) som käkade sig in i huset, helt plötsligt kom de inflygande vid taknocken.😮
De gick inte ens att döda med en sån där "elektrisk tennisracket", på sin höjd blev de lite bedövade några sekunder.

Vad sjutton gör jag?!🤔
Radar funkar inte, att spackla igen varenda springa så att de bara kan bygga bon på utsidan där det går att komma åt bona är mer eller mindre omöjligt.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Tant Grön
5/10/18, 4:13 PM
#1

Jag brukar förebygga genom att spruta ättika där jag vet att de vill bygga.

Här finns en del bra råd också. https://www.alternativ.nu/index.php?topic=190272.msg1783022#new

Lona
5/10/18, 5:46 PM
#2

TACK!!!🌺

Dags att spraya ättika everywhere… Känns dessutom betydligt bättre än diverse gifter, i synnerhet som jag har två hundar.
Dammsugare var ju helsmart, att jag inte tänkt på det!👍


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Tant Grön
5/10/18, 10:33 PM
#3

Hoppas du blir av med dem. 👍

tk1971
5/11/18, 8:18 AM
#4

Vi har samma problem. Vinden på huset drar till sig getingar, och vi har en massa bon där. Jag vill nog inte dammsuga upp levande getingar, jag vill inte ha en massa äckliga djur i dammsugarpåsen. Vet inte riktigt vad jag ska göra

Lona
5/11/18, 11:50 AM
#5

Hellre getingar i dammsugarpåsen än inne i huset… Tror förresten att det stod ett tips i länken ovan hur man kan göra med påsen efteråt.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Tom
5/12/18, 6:09 PM
#6

Jag hade ett ganska stort getingbo i takfoten vid vår gamla altan. Jag provade med dammsugaren men när jag hade sugit in över 500 getingar och det bara kom fler och fler så gav jag upp och dödade hela boet med radar istället. Dammsugningen pågick i flera dagar.

Annons:
tiger tok
6/13/18, 9:53 PM
#7

Vi sprutar gift i boen och tejpar igen öppningarna.

Mia-45
6/17/18, 10:08 AM
#8

Min emineneta granne har byggt ett insektsbo och hängt detta i trädet utanför mina fönster. 
Han kan tydligen garantera att det BARA är bin som bygger bo där. Hmmm…
Jag sa att jag vill inte ha en massa bålgetingar och getingar här. Men vi får väl se om han ska stå "dörrvakt" då…hahahahha

kattöga
6/17/18, 12:22 PM
#9

Vi brukar ha en väldans massa bålgetingar här hemma, på vinden, under takpannorna och t o m i skorstenen.

Gjorde som #1 tipsade - Tack för det tipset! - hällde ren ättika i en sprayflaska och sprayade på flera ställen, när getingarna började visa sig igen.  Ett par getingar fick även ättika sprayat på sig, när de envisades med att boa under tegelpannorna…

Och vi har inga problem alls med getingar nu! Helt toppen! Jag kan se dem i buskar ibland, men inte i huset.

Två av våra katter har dessutom inte förstånd nog att undvika getingar, så att försöka fånga dem när de kommer flygande in på verandan, är en "kul lek"… Så jag är jätteglad att getingarna hållit sig borta från vårt hus i år.

Jag vet inte om det är en tillfällighet, då antalet getingar brukar vara färre vartannat år och fler vartannat år - eller om det är ättikan som gjort att de valt att hitta andra hem. 
Det lär jag antagligen veta först nästa sommar.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kattöga
6/17/18, 12:24 PM
#10

Testade ett par säsonger att göra egna "getingbon" av papper - och färga dem lite (grått) så att de skulle se naturtrogna ut. Men det brydde sig inte bålgetingarna om alls. De envisades med att påbörja sina nybyggen överallt i alla fall…

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Lona
6/17/18, 9:16 PM
#11

Ättika har funkat rätt ok, det händer att en och annan geting förirrar sig in men jag tror inte att de har byggt något bo.
Lät den sidan av huset som saknar fönster vara obesprutad så får de hålla sig där!

Känns definitivt bättre att joxa med ättika än radar, i synnerhet som jag har hundar. Inte för att de gillar ättiksdoften men den är ju inget mot radar!
Det ska tydligen funka med pepparmyntsolja också, men det har jag inte testat.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Forest]
6/18/18, 5:10 PM
#12

Bra tips med ättika den ska jag testa ta runt balkongdörren för slippa få in dom. Jag har dok kört med gamla knepet med mosa boet och lyckas bra nu är man för höjdrädd och risken är ju stor att dom går till attack så inget jag rek andra. Jag har fått bort även med myrgift i pulver i tidigare hus då dom kom som ts skriver. Puffa till burken så det vart i ingången där jag såg att dom gick in på så vis tog dom med sig giftet till boet.  Där slapp vi dom. Tar man annars radar så vet jag har man barn eller djur så ska man passa sig dom blir sega o lever ett bra tag trots att man sprayat på dom mycket. Dotter tål inte getingar så det undvek jag helt.

Åsa S
6/25/18, 8:51 AM
#13

Vi upptäckte att vi hade ett getingbo i taket precis där man går in i huset i helgen vid sommarstugan, vi köpte getingeffekt en slags skum man sprutar in i öppningen på morgonen med pyretrin i får se om det funkade nästa helg vi är där det är ett svåråtkomligt bo vi kunde bara se det genom en liten springa där de flög in men det var en lång smal pip på flaskan så man skulle kunna komma åt även i såna lägen.

Annons:
Upp till toppen
Annons: