Sommar & Sol och allt annat

Avskräcka getingar?

2018-05-10 15:25 #0 av: Lonaa

Mitt hus tycks av någon anledning vara en riktig magnet för getingar. De bygger femtioelva bon, en del inne i väggarna som det finns små springor i och är mer eller mindre omöjliga att få bort.
Förra sommaren hade jag gigantiska getingar (bålgetingar?) som käkade sig in i huset, helt plötsligt kom de inflygande vid taknocken.Förskräckt
De gick inte ens att döda med en sån där "elektrisk tennisracket", på sin höjd blev de lite bedövade några sekunder.

Vad sjutton gör jag?!Funderar
Radar funkar inte, att spackla igen varenda springa så att de bara kan bygga bon på utsidan där det går att komma åt bona är mer eller mindre omöjligt.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie
Toktantens dagbok - Om hästar, hundar och livet i största allmänhetBlomma

Anmäl
2018-05-10 16:13 #1 av: Tant Grön

Jag brukar förebygga genom att spruta ättika där jag vet att de vill bygga.

Här finns en del bra råd också. https://www.alternativ.nu/index.php?topic=190272.msg1783022#new

Anmäl
2018-05-10 17:46 #2 av: Lonaa

TACK!!!Blomma

Dags att spraya ättika everywhere... Känns dessutom betydligt bättre än diverse gifter, i synnerhet som jag har två hundar.
Dammsugare var ju helsmart, att jag inte tänkt på det!Tummen upp

Anmäl
2018-05-10 22:33 #3 av: Tant Grön

Hoppas du blir av med dem. Tummen upp

Anmäl
2018-05-11 08:18 #4 av: tk1971

Vi har samma problem. Vinden på huset drar till sig getingar, och vi har en massa bon där. Jag vill nog inte dammsuga upp levande getingar, jag vill inte ha en massa äckliga djur i dammsugarpåsen. Vet inte riktigt vad jag ska göra

Anmäl
2018-05-11 11:50 #5 av: Lonaa

Hellre getingar i dammsugarpåsen än inne i huset... Tror förresten att det stod ett tips i länken ovan hur man kan göra med påsen efteråt.

Anmäl
2018-05-12 18:09 #6 av: Tom

Jag hade ett ganska stort getingbo i takfoten vid vår gamla altan. Jag provade med dammsugaren men när jag hade sugit in över 500 getingar och det bara kom fler och fler så gav jag upp och dödade hela boet med radar istället. Dammsugningen pågick i flera dagar.

Ring och messa så mycket du vill för 90 kr/månad!

Just nu får du 20 GB extra surf och halva priset de tre första månaderna!

Klicka på den här länken till Vimla!

Anmäl