Annons:
Etiketterproblemlösning-och-frågorvatten-värme-sanitet-ventilation
Läst 3620 ggr
Scorpio97
5/6/18, 6:36 PM

Få svalare hemma

Jag är en person som tycker väldigt illa om värme och helst skulle ha 18 grader eller svalare jämt. Över 20 grader och jag vill helst lägga mig i frysen.. Nu råkar det dock ha blivit så att jag bor så att mitt fönster/yttervägg ligger i sydväst och jag har sol i princip hela eftermiddagen. Vilket gör det varmt redan nu. Bor i studentkorridor och det är alltså i mitt rum på ca 12 kvm jag vill ha svalare och det är bara där jag kan göra något. 

I nuläget har jag persiennerna nere och fönstret stängt dagtid, sedan öppnar jag så fort solen inte ligger på tills jag går och lägger mig (är lite orolig att det ska börja regna, och därmed regna in ifall jag lämnar det öppet hela natten). 

Har kikat lite på en liten AC eller liknande, men har uppfattat det som att dom billiga/små sällan gör någon större skillnad? Kan tyvärr inte lägga mer än runt 1000-2000 kr. 
Fläkt har jag också tänkt införskaffa för att i alla fall få lite rörelse i luften samt för att snabbare få in den svala luften på kvällen. Något särskilt jag bör tänka på där?

Andra tips för att göra det så svalt som möjligt?


//Jessie

  • Redigerat 5/3/22, 9:41 AM av Niklas
Annons:
[[eskils_]]
5/6/18, 7:05 PM
#1

Ställ dig i kö för att byta rum till ett svalare…

beem
5/6/18, 7:07 PM
#2

En golvfläkt är ett bra och ganska billigt alternativ. De är väldigt effektiva. Den vi har kan man köra olika hastigheter på.  Jag tror den är köpt på Jula. En bordsfläkt är inte alls lika effektiv.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Scorpio97
5/6/18, 7:11 PM
#3

#1 Jag står i bostadskö och hoppas få en lägenhet. Tyvärr tar det tid. Sen står det sällan i vilket väderstreck lägenheten/rummet ligger i, vilket gör det svårt att veta om det är svalare eller inte. 

#2 Tack, då ska jag tänka på att köpa en golvfläkt snarare än en bordsfläkt :) Har kikat runt på lite olika men tycker det är svårt att veta vilka som är bra eller inte, men om man går in på Jula eller liknande kanske dom kan hjälpa en.


//Jessie

Pyttelite
5/6/18, 7:44 PM
#4

Lite över din budget men fördelen med ditt studentrum är att det är litet om man tänker på att kyla ner.

Sen är det bra att fundera över hur mycket alla apparater låter - inte alltid så skönt med en massa oljud om man sitter hemma och pluggar.

http://www.biltema.se/sv/Hem/Stad-och-tvatt/Maskiner/Portabel-luftkonditioneringsapparat-2000040310/


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
5/6/18, 7:50 PM
#5

Ser att Jula ha rea på en variant som borde kunna rymmas inom din budget.

https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilation/kalluft/luftkonditionering/luftkonditionering-417060/

Du får kolla runt - hoppas att du hittar något som passar!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


ivanhoe81
5/6/18, 7:54 PM
#6

Du är som mig tål inte när det blir för varmt, jag köpte mig en billig takfläkt på blocket för 100kr och jag lämnar knappt rummet som den är monterad i under hela sommaren Så länge luften är i rörelse så känns det inte lika varmt (har aldrig elementen på under vintern så jag trivs bättre när lägenheten är runt 16-18 grader)

Annons:
Scorpio97
5/6/18, 8:07 PM
#7

#4-5 Tack för tipsen! Tror jag hellre står ut med oljud än värmen i alla fall, men jag ska absolut tänka på det :)

#6 Takfläkt tror jag inte jag har plats för tyvärr, har lite konstiga inbyggnader och liknande så min takyta är väldigt liten. Sen är jag osäker på om jag får montera upp sånt. Men tack för tipset :)


//Jessie

Herveaux
5/6/18, 8:16 PM
#8

#0 Din stackare, här är en till som lider av värmen. 
Jag införskaffade en pelarfläkt från Clas Ohlson, minns inte vad den kostade men det var under en tusenlapp iaf. Hyfsat tystgående också.
Även om den inte kyler ner luften så känns det iaf svalkande att luften rör på sig. 

Det kanske bara är önsketänkande från min sida men att ställa en stor skål med is framför fläkten tycker jag ger en liten kylande effekt dom riktigt heta dagarna.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

beem
5/6/18, 8:49 PM
#9

Den här har vi. Vi hade bordsfläkt förut så därför vet jag skillnaden. Golvfläkten är mycket effektivare.

https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilation/kalluft/golvflaktar/golvflakt-412006/


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Therese
5/8/18, 7:24 PM
#10

När du köpt en fläkt kan du lägga is i en påse och hänga bakom fläkten (tror vi hängde dem på fläkten) och då får du runt kallare luft :)

Scorpio97
5/8/18, 7:52 PM
#11

Tack för tipsen! :)


//Jessie

Novachan
5/8/18, 8:56 PM
#12

Har samma problem som du, fast lägenhet. Då använder jag takfläkten. Takfläktar finns i många olika storlekar så det borde gå att hitta någon modell man kan montera upp. Har levt med takfläktar av 3 storlekar och den minsta sitter i ett litet rum på ett tak där halva taket är snett. Alla storlekar upplever jag ungefär om lika effektiva vad gäller att ge vind/kyla. Man kan ju dra sladd osv för att montera så att en takfläkt kan få plats om inte ursprungsplatsen fungerar - fungerar kanske bäst om den är mitt i rummet men om det inte går så kommer det ju ändå ge något form av resultat.

Hittade bl.a. denna modell som är mindre än vanliga takfläktar: https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilation/kalluft/takflaktar/takflakt-412052/#tab02

Maria
5/9/18, 10:38 AM
#13

Vi har en "vanlig" golvfläkt som inte kostade många hundralappar och den flyttar vi runt här hemma när det är som varmast. Jättehärligt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Scorpio97
5/9/18, 12:42 PM
#14

Köpte en golvfläkt från Jula idag, den i #9. Hittills gör den större skillnad än jag trodde faktiskt så jag hoppas det räcker. Ska testa med is framför fläkten också.

Så tack för alla tips :)


//Jessie

beem
5/9/18, 1:07 PM
#15

#14 Jag hoppas det fungerar bra för dig.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

akvarium123
5/9/18, 8:39 PM
#16

Ett tips ifall som är bra när man ska sova är att lägga lakanet i frysen (INTE kylskåp). Sedan att ha en sådan här sak som frisörer använder som dom sprayar med vatten i och sprutar i håret en sådan som du tar i ansiktet (Kallt vatten, obs inte när du nästan håller på att somna). Lägga vattenflaskor (kalla i sängen).

Hjälper mig iallafall!

[Devya]
5/13/18, 1:42 PM
#17

Vet inte vad för persienner du har men om det ändå inte blir mörkt i rummet av dem så rekommenderar jag tjocka mörkläggningsgardiner. De har hjälpt oss väldigt mycket då vi kan få upp till 30 grader varmt i vårt vardagsrum. Vi har 4 fönster i vårt vardagsrum, andra våningen, så solen ligger på där jämt och ständigt.

Scorpio97
5/13/18, 4:43 PM
#18

#17 Tack för tipset, ska fundera på det :)


//Jessie

JMW
5/13/18, 10:54 PM
#19

Vi har mörkläggningsrullgardiner som är nerdragna även dagtid nu när det är så varmt. Det hjälper en del faktiskt. Vi har också fyra fönster på tre väggar. De är köpta på Jysk.

Scorpio97
5/13/18, 11:20 PM
#20

Det jag tycker är lite tråkigt är väl just att det i så fall blir helt mörkt i mitt rum och då måste jag antingen ha lampor tända hela tiden eller sitta i mörkret. 

Men jag ska fundera om det är värt det eller inte :)


//Jessie

Annons:
Carmarino
5/14/18, 10:38 AM
#21

När det gäller takfläktar så kan jag berätta att de avger ett lågfrekvent brummande som kan vara rätt störande för dem som bor ovanpå.

En tidigare granne i lägenheten under min hade monterat en takfläkt i sitt sovrum. I min lägenhet så hördes det som om en lastbil stod på tomgång utanför fönstret. Fick ta min madrass och lägga mig på golvet i vardagsrummet, för dit hördes brummandet inte.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

ivanhoe81
5/14/18, 5:29 PM
#22

Då måste den takfläkten varit i obalans för jag har sovit över takfläktar förr och det är bara en enda som jag stört mig på men det var rejäl obslans i den med och jag är ectremt ljudkänslig och stör mig på minsta lilla ljud

Carmarino
5/14/18, 5:36 PM
#23

Såg den aldrig, så jag vet inte hur den var monterad. Det kan ju också ha berott på att väggar och golv/tak är ganska tunna och dåligt isolerade här i huset, så det är väldigt lyhört.

Tjejen som bodde där jobbade på nätterna, och satte igång fläkten vid tiotiden på kvällen när hon gick till jobbet. Sedan var den på hela natten så att det skulle vara svalt i rummet när hon kom hem igen. När hon fick klart för sig hur störande fläkten var så valde hon att bara ha den igång innan hon gick hemifrån, och under dagtid.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

gudilondon
6/3/18, 4:37 PM
#24

Vad gäller att få mörkt i sovrummet behöver man inte lägga pengar på dyra mörkläggningsgardiner. Det finns tyg att köpa, tyg som är tätvävt och som inte släpper in något ljus. Jag har sådana i mitt sovrum och drar för dem helt när jag ska sova. Tyget är hallonrött och påminner i texturen om lin.

JMW
6/3/18, 4:40 PM
#25

#24 Så gjorde jag innan vi köpte mörkläggande rullgardiner. Jag sydde i öglor i hörnen och slog i en spik på var sida om fönstret. Där hängde jag upp mitt skynke.

Upp till toppen
Annons: