Annons:
Etikettövrigt
Läst 2873 ggr
gudilondon
5/2/18, 9:26 PM

Borra i tegelvägg

Jag ska sätta upp två väggkrukor på min balkong på en tegelvägg. Jag vill absolut inte borra i teglet eftersom jag är rädd att tegelstenen kan spricka. Däremot så tänker jag borra i bruket mellan teglet. 

Kan man göra detta utan att bruket spricker/söndrar sig? Jag ser att det finns en del uppsatt på mina grannars balkonger på tegelväggarna. 

Frågan nummer två är vilken sorts borr jag ska använda.

Annons:
Record
5/2/18, 9:41 PM
#1

Är det tunga krukor? Skall du ta ner o sätta upp dem ofta?

Köp plastpluggar, med ca 8 mm diameter, pluggborr för dessa, och passande skruv. Kanske får det vara flera för varje kruka. om de är tunga. Och borra i bruket.

gudilondon
5/3/18, 10:25 AM
#2

# 1 - Tack!

Det är två zink-krukor som jag sedan ska sätta en blomma i varje. Krukorna är lätta och eftersom jag inte tänker använda lerkrukor som innerkruka, så blir det nog inte så tungt.  Jag tror faktiskt att jag har både skruv och plugg hemma! 

🙂

[rumelle]
5/3/18, 4:34 PM
#3

Slagborr och plastpluggar

gudilondon
5/3/18, 11:27 PM
#4

# 3 - Allting finns hemma!

Record
5/4/18, 10:04 PM
#5

👍

Tom
5/9/18, 9:22 AM
#6

Du bör inte borra i bruket utan i teglet (ofta går det dock bra även om man chansar och borrar i bruket). Maskinen du ska använda heter borrhammare, inte slagborr. Men att du ska använda plugg och skruv stämmer bra :-) Tänk på att skruven bör vara rostskyddad på något sätt. Den behöver inte vara rostfri.

Annons:
Record
5/9/18, 3:01 PM
#7

#gudilondon

Du har gjort helt rätt, att inte borra i tegel, då det är värre att byta en fasadsten än att trycka i lite bruk i en fog.. när du återställer efter en avflyttning från fastigheten. 👍

Tom
5/12/18, 9:35 AM
#8

Record, vad grundar du ditt råd på? Att borra i fogen ger inte alls en lika hållbar infästning som att borra mitt i teglet och att en tegelsten skulle spricka om man borrar rätt är inte troligt. TS gör naturligtvis som hen vill men ska det vara fackmannamässigt utfört så är det teglet som gäller.

Record
5/12/18, 9:55 AM
#9

#8 TOM

Tror TS har bättre kunskap att använda en 8 mm plastplugg och rätt skruv.

Att borra i fasadsten och hamna i dess luftkanaler är ett dåligt recept.😭

Tom
5/12/18, 6:11 PM
#10

Record, jag förstår inte ditt svar. Var det ett svar på min fråga så får du gärna förtydliga.

Record
5/12/18, 10:01 PM
#11

#10 TOM

Har du inte läst genom tråden och begripet något, finns inget hopp.

Fattar du inte att det är lättare att återställa ett hål i fogen än att byta en sten i fasaden. 😟

Tom
6/17/18, 10:31 PM
#12

Record, det var ju också ett trevligt sätt att besvara en fråga. Ledsen om jag gjorde dig upprörd. Om målet med att sätta upp någonting på en tegelvägg är att kunna återställa den kanske man ska överväga att inte sätta upp någonting alls på väggen. Då har man uppnått målet utan att behöva göra någonting. Är målet däremot att det man sätter upp ska sitta där så säkert som möjligt utan att falla ner så bör man borra i teglet. Logiken är att eftersom teglet är hårdare än fogen sitter pluggen säkrare I teglet.

Record
6/18/18, 10:10 AM
#13

Är man lat … ställer man krukorna på balkonggolvet.🤔😃

Annons:
Upp till toppen
Annons: