Ekonomi & juridik

Min berättelse

2018-04-22 11:01 #0 av: Mia-45

Detta kommer bli ett ganska långt inlägg. Så hoppas ni orkar läsa. 
Vill berätta hurdan min hyresvärd är och hur han bär sej åt. 

Jag flyttade in i denna lägenhet juni 2010. UTAN ett besiktningsprotokoll skrivet. Lägenheten målades och tapetserades om då det såg för jäkligt ut. 
Påpekade redan då om en ny toasits och en skåpslucka som hängde på trekvart i köket. Inget hände. 
Kakelplattorna över diskbänken lossnade en efter en och efter 4 års tjat så fick jag till slut nytt kakel. Där kanterna inte är kantbitar utan det lyser brunt. Trälister som heller inte har kantbitar uppsatta och ser helt klåpar-aktigt ut. 
Jag påpekade om spisen då den är gammal och ugnen värmer ojämnt. Har fortfarande inte fått ny spis och heller ingen ny toasits. 

Elementen fungerade heller inte som de skulle när jag flyttade in. Hade som mest 16 grader inne på vintern. 
Detta pågick flera år och hyresvärden ljög för mej då han sagt att en som brukar hjälpa honom, skulle tittat på de. Vilket inte stämde. 
Han bytte själv termostater vilket gjorde att det inte gick att skruva ner värmen på de. Till slut hade jag över 38 grader inne. Påpekade detta men inget hände. 
Till slut sa jag att det är ohälsosamt med denna värmen och DÅ skickade han hit en VVS:are. Denne fick såga av rören och sätta dit helt nya grejer. 
Fick dessvärre en vattenläcka efter detta från elementet i sovrummet. 
Hyresvärden kom men han hade inga verktyg till detta och visste inte hur han skulle göra. Som hyresvärd anser jag att man måste ha sånna man kan ringa till när det händer olyckor akut. 
Han ifrågasatte varför jag inte hade verktyg. 
Jag fick sitta och passa på detta element en hel helg då han inte brydde sej nämnvärt. Tills jag sa till han att det måste fixas nu.  Då kommer VVS:aren som fixat elementen innan. 
Blev ju vattenskadat golv och detta är inte fixat än. Snart 3 år sedan. 

Fortfarade ingen toasits så jag sitter på porslinsringen. 
Det har varit myyyycker mer än så här under åren men jag tar det som är väsentligt. 
Saken är den med att han knappt svarar. 

November 2016 kom ett brev om hyreshöjning. Som jag bestred med en gång till honom. En hyreshöjning på nästan 300 kr per månad. Vilket jag tyckte vart hutlöst då han inte sköter lägenheten. Underhåll ingår i hyran. 
Jag ringde även HGF om detta och de sa att jag skulle skicka de mitt hyresavtal. 
Där står en Indexklausul som gäller för lokaler. Inte hyreslägenhet. Så hans höjning var inte godkänd. 
Han hörde inte av sej och svarade heller inte när jag försökte få tag i honom. 
I oktober 2017 kom ett skuldbrev från honom. På hyreshöjningen som inte vart godkänd. Jag bestred även detta och då skickar han det vidare till Kronofogden. Jag överklagade och då tog han det till Tingsrätten. Dessa dömde med ut hyreshöjningen och han hade även räknat fel. 
Det blev mycket pinsamt för honom. Men det fattade han inte. 
Efter Tingsrättens dom så gick jag ändå med på 200 kr i hyreshöjning pga en förlikning. 
Och bad då hyresvärden att nu fixa allt han är tvungen till. 
Men han vägrar och säger att jag har en hyresskuld. 
HGF tar tag i detta och talar om för honom att jag inte har det. Utan att han är enligt lag tvungen att åtgärda bristerna. 
Då kör han med att jag har HAFT skuld, att jag själv har sagt att jag vill flytta och att jag förstör lägenheten. 
Jag ifrågasätter han då via mail om detta. Men inget svar. 
Nu har HGF lämnat över detta till Hyresnämnden. 

Jag har haft HGF bakom hela tiden under dessa två år. Och det har varit tur det för jag hade aldrig orkat kämpa emot en sådan jubelidiot. 
Hyresvärden ljuger och försöker slingra sej. 
Flytta gör jag INTE då det är tydligt att han vill att jag ska det. Och det nöjet ger jag honom inte. 
Och tror han att en annan hyesgäst skulle godta att han inte fixar felen i lägenheten....ja då är han dum på riktigt. Detta är saker som han bara ska fixa. 
Saker som gått sönder för att det är för gammalt och slitet. 

Ja så här är jag nu. Väntar på Hyresnämnden och hur de tänker gå vidare. 
Men jag vet ju att jag har rätten på min sida. 
Under hela tiden så har hyresvärden skitit i att svara mej. Han ignorerar mej. 
Jag har med hyrt ett garage under vinterhalvåret för 300 kr i månaden. Men jag har knappt kommit in i det då han undlåtit att skotta och lagt upp en vall så jag inte har kunnat komma in. 
Så håller han på....jävlas....

Anmäl
2018-04-22 11:06 #1 av: _Fisken

Jubelidioter finns det. Ibland råkar vi ut för dem. 

Anmäl
2018-04-22 11:07 #2 av: Mia-45

Ja så är det Fisken. 
Men jag fattar inte hur han tänker. Han åker ju dit på detta så det smäller om det. Hade vart billigare för honom att åtgärda felen. 

Anmäl
2018-04-22 11:10 #3 av: Greta G

Jag hade flyttat lätt, varför sitta kvar bara för att inte ge hyresvärden den tilfredsställelsen men att utsätta sig själv för ständig irritation och på så sätt försämra llivskalitén, låter bara envist. 

Anmäl
2018-04-22 11:15 #4 av: Mia-45

#3 Jag har en katt som här kan gå fritt...
Har dessutom en trädgård och trivs kanon med mina grannar. 
Finns inga sånna här andra att flytta till. 
Så jag är jätterädd om mitt boende och då får han bråka hur mycket han vill. När jag vet att jag har rätten på min sida. 
Här är det han som gör fel och ja....jag är envis av mej. När jag vet att jag har rätt. 
Och oavsett så måste han i vilket fall åtgärda felen. Även om det kommer en ny hyresgäst. 
Jag klarar av detta och skrattar åt honom. 

Anmäl
2018-04-22 11:36 #5 av: Greta G

Men det måste ju störa dig något eftersom du skriver om det här tror jag inte bara du skattar åt det utan tycker det är jobbigt samt problem med tvättstuga mm.. förstår då att fördelarna överväger nackdelarna men då vet du ju i alla fall vad du får stå ut med för din hyresvärd kommer ju knappast bli bättre. 

Anmäl
2018-04-22 11:42 #6 av: Mia-45

#5 Självklart stör det mej. Men inte så pass att jag överväger att flytta. Till vad? Det finns inget ledigt. 
Varför jag skriver om det här på Ifokus är för att jag vill berätta hur en hyresvärd kan bete sej. Och att jag kanske kan få lite råd (dock inte med att flytta). 
Men detta är inget jag går och tänker på 24/7. Har bra hjälp av HGF så jag behöver inte göra så mycket. 
Självklart skrattar jag. För dummare hyresvärd får man leta efter. 
Och han kommer knappast bli bättre nä. Men då är det bara att ta hjälp av HGF igen. 
Varför ska jag flytta när det är han som bär sej illa åt? 
Som jag skrev innan så är detta ett perfekt boende och detta överväger hyresvärdens påhitt. Att saker sedan är sönder...tjaaa.....Jag har iallafall tak över huvudet och sakerna som är sönder försämrar inte min levnadsstandard på det viset. Förutom att jag måste sitta på kallt porslin när jag är på toan. Men det kan jag leva med ett tag. 

Anmäl
2018-04-22 11:47 #7 av: Greta G

skönt att du kan sätta dig över dennes beteende, för mig hade det varit som ett skavsår som hela tiden skaver och hade inte gjort det värt att vara kvar, jag är nog helt enkelt allergisk emot idioter. 

Anmäl
2018-04-22 11:50 #8 av: Mia-45

Greta.
Jag fixar det. Som sagt var med bra hjälp av HGF. Annars hade jag nog övervägt att flytta. För detta är inget man orkar med utan proffs-hjälp. 
SKULLE jag hitta likvärdigt boende så kanske jag hade försökt att flytta. Men det finns inte. 
Och jag sätter mej över hans beteende för han är så superlöjlig så det blir komiskt. Med all sitt ljug och påhitt och slingrande. 

Anmäl
2018-04-23 10:47 #9 av: Maria

Jag hade i alla fall köpt en toalettring.Skämtar De kostar ju inte många kronor. Hade aldrig klarat av att sitta på porslinet.

Räkningen kan du ju skicka till din värd.

/Maria

Anmäl
2018-04-23 11:03 #10 av: Devya

Åh jag håller så med ovanstående. Jag skulle köpt en toalettring. Om du flyttar så ta bara med den sen.

Aldrig att jag skulle varit så pass envis så att jag själv får lida för det. :) Finns inget värre än att sitta på det kalla porslinet, usch! Hehe :)

Anmäl
2018-04-23 16:02 #11 av: Mia-45

Jag HAR köpt två som gått sönder då dessa inte passar. 

Anmäl
2018-04-23 16:13 #12 av: Maria

Du får ju mäta så att du får rätt mått. Det kan variera en del.

/Maria

Anmäl
2018-04-23 16:48 #13 av: Mia-45

Toastolen är gammal och det har inte spelat roll även om jag köpt rätt mått. Stolen är konstig...Funderar
Så nu har jag tröttnat på att köpa själv. 

Anmäl
2018-04-23 18:22 #14 av: Maria

Du kanske rentav skulle behöva en helt ny holk.

/Maria

Anmäl
2018-04-23 18:30 #15 av: Mia-45

En helt ny toastol eller? Skrattar

Anmäl
2018-04-23 19:52 #16 av: Maria

Ja toastolar byts ju om de blir för slitna men det känns ju konstigt att inget lock fungerar om du har rätt mått.

/Maria

Anmäl
2018-04-23 21:05 #17 av: Mia-45

Men så är det Maria. Tycker med det är konstigt men de jag har köpt har gått sönder ändå. 
Men vad kostar det för hyresvärden med en ny toastol? Inte mycket..
Vi får se när nu Hyresnämnden går in. 

Anmäl
2018-04-23 21:24 #18 av: beem

Det är knepigt med nya lock om toastolen är gammal. Det skiljer bla i fästen. 

Vi köpte nytt lock med rätta måtten men det passar i alla fall inte.

Anmäl
2018-04-24 07:03 #19 av: Mia-45

#18 Jamen precis så är det. Tummen upp

Anmäl
2018-05-09 09:41 #20 av: Tom

Låter som en jobbig situation även om du verkar ta det med ro.
När någon beter sig illa brukar jag se till att prata om det och berätta vem personen är så att andra slipper ha med personen att göra. De flesta tycker att det är jobbigt att andra vet om hur illa man beter sig. I det här fallet finns det flera domar som gör att han kan "hängas ut" offentligt dessutom.

Ring och messa så mycket du vill för 90 kr/månad!

Just nu får du 20 GB extra surf och halva priset de tre första månaderna!

Klicka på den här länken till Vimla!

Anmäl
2018-05-09 14:35 #21 av: Mia-45

#20 Jovisst är det jobbigt..men jag lider inte. 
Vill bara sätta dit käpp-kinesen. 
Väntar på att Hyresnämnden ska ta tag i det. Men kan ta tid då de har annat att göra. 
Jag kommer hänga ut honom med namn när allt är över. När han får stå här med lång näsa och fixa MER än det jag begärt. 
Och han har flera domar på sej. Inte bara detta utan även försvårande av skattekontroll och bokföringsbrott. 
Hans sambo har dom om grovt rattfylleri. 
Så fina människor är det! 

Anmäl
2018-05-09 14:51 #22 av: Maria

Fast hans sambos brott har ju inte med detta att göra så den kommentaren är väl ganska onödig.
Det är bra att allt går korrekt till men att hämnas brukar aldrig leda till något gott.

/Maria

Anmäl
2018-05-09 14:54 #23 av: Mia-45

Maria

Nä kanske inte men de ska inte tro att de är så fina och präktiga. När han gör så här mot en hyresgäst som sköter sej. 
Jag ska inte hämnas. Men frågar folk så berättar jag. 

Anmäl
2018-05-12 09:41 #24 av: Tom

Jag tycker att det är en relevant kommentar eftersom det ger mer information till helhetsbilden. Att vi ska skydda brottslingar i Sverige har jag väldigt svårt för. Det är inte en fråga om hämnd utan att människor ska få konsekvenser av sitt handlande. Som det är nu är brottsofferna de som råkar värst ut, både under brottet och även efteråt. Brottslingen händer det sällan något med.

Ring och messa så mycket du vill för 90 kr/månad!

Just nu får du 20 GB extra surf och halva priset de tre första månaderna!

Klicka på den här länken till Vimla!

Anmäl
2018-05-12 10:06 #25 av: Mia-45

Håller med dej Tom. 
Dessa människor ska inte få härja fritt, anser jag. Utan andra måste få veta hur dessa beter sej. 
Handlar inte om hämnd utan att varna andra för dessa personer. 
Här gäller det en hyresvärd som tror han kan skapa egna lagar. Som tror han kan slippa undan konsekvenser av sitt egna handlade. 
Sånna har jag inte mycket för. 

Anmäl
2018-05-13 13:35 #26 av: Devya

Kom dock ihåg att det finns något som heter ärekränkning. Om man springer omkring och pratar illa om t.ex. hyresvärdens partner som inte har ens något med saken att göra, så kan man hamna i en situation man inte vill vara i.

Jag förstår att man kan bli arg och frustrerad men att börja dra upp rattfylleri som inte har med saken att göra ens, är väldigt olämpligt och kan räknas som förtal.

Anmäl
2018-05-13 13:43 #27 av: Mia-45

Jag springer inte omkring och pratar illa om hyresvärdens fru. 
Men hyresvärden berättar jag om för de som vill veta hur han beter sej. 

Anmäl
2018-05-13 13:51 #28 av: Devya

#27 Ok, för jag började fundera då du skrev om det här. Försök sen hålla dig saklig då du berättar för människor om honom. Det finns ingen orsak till att säga att han är dum och så vidare då det kan klassas som förtal.

Här på nätet är det väl mer ok då vi inte vet vem du eller han är men irl är det klokt att tona ner sig och hålla sina egna personliga åsikter om människans intelligens för sig själv då pratar om det irl.

Ville bara informera dig så att du inte hamnar i en ännu jobbigare situation då han redan har visat att vara oresonlig. Så inget illa menat utan vara ett råd. :)

Jag har nämligen sett det gå illa tidigare för en bekant. Det blev en jobbig röra av det hela.

Anmäl
2018-05-13 14:01 #29 av: Mia-45

#28 Det är lugnt. Jag vet vad jag kan säga och inte säga i nuläget. 
Bara för att jag skrev det här om hans fru innebär det inte att jag springer omkring och pratar om det. 

Anmäl
2018-05-13 14:39 #30 av: Devya

#29 Ok, vad bra. :) Man vet ju aldrig då man läser och skriver på nätet. :)

Anmäl
2018-05-13 14:48 #31 av: Mia-45

Inväntar Hyresnämnden nu. Tar sin lilla tid men det får det göra då :-)

Anmäl
2018-06-17 10:05 #32 av: Mia-45

Hyresvärden har fått Åtgärdsföreläggande från Hyresnämnden men han skickar inte in det påskrivet. 
Kan bli så att polisen då söker honom för en underskrift. 
Han vet vad det gäller och försöker skjuta upp det. 
Här har det blivit mer fel i lägenheten men han vägrar fixa. 
Och jag får heller inga brandvarnare, vilket de andra fått. 

Nu under sommaren lär det inte hända något med Hyresnämnden. Men jag avvaktar och skriver upp det som blir mer fel här under tiden. 

Anmäl
2018-06-17 16:15 #33 av: Devya

#32 Jag trodde det var på ens eget ansvar att man såg till att skaffa brandvarnare. Oo

Anmäl
2018-06-17 16:23 #34 av: Maria

#32 Fast det blir väl en delgivningsman i första hand som försöker få honom att skriva under och inte polisen?

/Maria

Anmäl
2018-06-17 17:39 #35 av: Mia-45

#33 Nä det är hyresvärdens ansvar. Men jag kan köpa själv om jag vill. 

#34. Det är redan en sådan som sökt honom. Så nu blir det polisen, sa HGF. 

Anmäl
2018-06-17 17:55 #36 av: Maria

Aha

/Maria

Anmäl
2018-06-17 21:11 #37 av: MonicaLagerquist

Så jobbigt.Hoppas att det snart löser sig.

S*Blå Katten Cornish Rex och La Permuppfödning.

Anmäl
2018-06-26 12:29 #38 av: [Rhonda]

#35 Vår fastighetsbolag här i Nybro har delat ut brandlarm men hyresgästerna själva ska se till att de har fungerande batterier. Det finns fastigheter här i Nybro där det SKA delas ut brandlarm men det har inte gjorts.  Köp själv en brandlarm det är viktigt! 

Jag bor på samma gata där hela övervåningen på ett hyreshus brann för en månad sedan. 

Anmäl
2018-06-26 20:14 #39 av: Mia-45

#38 Ahhh..bor du med i Nybro. 
Ja jag såg branden. Fruktansvärt! Förskräckt
Ska ta och köpa mej en brandvarnare själv. Ska jag vänta tills detta blir klart kan det bli förödande om man inte har en sån. 

Anmäl
2018-06-27 06:56 #40 av: [Rhonda]

#39 Alldeles riktigt Mia! 

Anmäl
2018-07-03 06:53 #41 av: Mia-45

Uppdatering för er som är intresserade

Jag hade ju nu gått vidare till Hyresnämnden med att han inte fixar det som han måste i min lägenhet. Han bestred detta med att hitta på att jag har hyresskulder på över 7000 kr. Vilket jag INTE har! 
Han satt ju själv och sa att jag HADE HAFT i Tingsrätten förra gången. Och att dessa är betalda sedan flera år tillbaka. Han har även sagt detta till HGF. 
Komma dragandes med detta så i efterhand duger inte. 
Till HGF hade han nu sagt att han ska vräka mej. 
Jag har inte hört på säkert 4-5 år nu att jag ska ha skulder. Han borde ha sagt något, skickat ut påminnelse och krav. Men jag har inte fått någonting. 
Jag har nu skivit till honom både via mail och sms, att jag vill ha för vilka månader jag skulle ha skulder på. Men jag får ingenting av honom. 
Det är hans skyldighet som hyresvärd att visa det för hyresgästen. 
Tror inte att Tingsrätten kommer gå på hans hitte-på denna gången heller. 
Men ger han sej aldrig? 
Och ja jag orkar eftersom jag vet att jag inte har några skulder. Och ska bli kul att se hur han är i Tingsrätten denna gången. Förra vart han super-nonchalant. 

Anmäl
2018-07-03 07:14 #42 av: MonicaLagerquist

Vilken jobbig typ.

Anmäl
2018-07-03 08:57 #43 av: [Rhonda]

#41 Gubben o jag är intresserade Mia. 

Anmäl
2018-07-03 16:56 #44 av: Mia-45

#42 Ja vekligen. 

#43 SkrattarBlomma

Anmäl
2018-07-05 06:20 #45 av: Mia-45

Pratade med HGF igår. 
Ärendet ligger fortfarande kvar på Hyresnämnden. Hyresvärden fösöker att få det att se ut som att jag skulle ha hyresskulder och försöker ta upp det där. Men Hyresnämnden tar inte upp sånna saker. Så HGF hade nu skrivit ett yttrande om att vi vill ha hans yttrande avskrivet. Och så kommer det att bli. 
Vill han fortsätta bråka med mej om påhittade hyresskulder så får han dra detta i Tingsrätten....igen....
Och han kan skriva en uppsägning till mej men jag kan då bestrida detta och detta går då med till Tingsrätten. Där måste hyresvärden ha giltiga skäl till varför han säger upp mej. Och det finns inga. 
Och där är vi inte än. 

Anmäl
2018-07-05 10:09 #46 av: Devya

#45 Oj, vilket drama. Jag skulle inte orka ha det så. Jag tycker om att ha det lugnt och stilla omkring mig. Jag förstår inte vart du får all din energi ifrån. :)

Anmäl
2018-07-05 16:44 #47 av: Mia-45

#46 Jag måste känns det som. Han vill ha ut mej utan anledning. Och det nöjet ger jag honom ärligt talat inte. 
Jag har alltid skött mej, har aldrig haft något otalat med honom. Bara bett han laga det han är skyldig till. 
Flyttar jag nu så är det som att jag accepterar hans beteende. Att jag viker mej. 
Det kommer bli lugn och ro så småningom. Och DÅ kanske jag flyttar. 

Anmäl
2018-07-06 20:08 #48 av: Greta G

Jag skulle inte se det som att ge mig, skulle se det som att inte låta någon idiot ta av energi som jag kan göra något trevligare av och välja att bo med en bra hyresvärd och slippa ständiga konflikter, du viker dig inte, du skulle bara välja dig själv före och säga att ta din skitlägenhet för jag vill inte bo här!

Anmäl
2018-07-06 20:18 #49 av: Mia-45

#48 Ja du har säkert rätt. 
Men jag vill inte ge upp mitt boende. Trivs för övrigt. Jag är inte beredd att lämna än. Men jag vet att den dagen kommer. 

Jag ska se vad som händer efter Hyresnämnden. Fortsätter han efter det så bli det nog en flytt iallafall. 

Anmäl
2018-07-07 14:29 #50 av: Greta G

#49 håller tummarna för att det löser sig på bästa sätt!

Anmäl
2018-07-07 16:09 #51 av: Mia-45

#50 Det gör det. Det är det som gör att jag orkar kämpa. 

Anmäl
2018-07-07 16:15 #52 av: MonicaLagerquist

Du är stark.

Anmäl
2018-07-20 18:43 #53 av: Mia-45

Nu har jag fått en uppsägning av min hyresvärd. Med skäl att jag inte skött mina hyresinbetalningar. 
När jag HADE skuld för att jag blev arbetslös så skötte jag inbetalningarna när jag sa att jag kunde. Han klagade ALDRIG på detta för pengarna kom alltid in. 
2011 så skickade han mej en Exel-fil på det jag vart skyldig. Jag fick inte ihop det då men betalade. 
Nu hade han skickat andra papper till Hyresnämnden som skickade detta till mej. 
Jämför man Exel-filen och dessa papper med hans uppställning så stämmer inte en siffra. 
Mamma och jag sitter och kollar mina kontoutdrag nu och jämför med hans papper. 
Vi upptäcker att han skrivit att jag betalat samma månad som jag bott. Alltså juni i juni osv. Men på mina konton står det en månad i förväg. Därav att jag då skulle ha en skuld eftersom han "bokför" fel. 

Saken är den med att jag för över från mitt konto till hans. Alltså inga fakturor. Allt är en enda röra i hans uppställning. 
Och Hyresnämnden har inte hand om eventuella hyresskulder. 
Så vi får väl se hur detta slutar. Men eftersom det inte är samma siffror så är riske stor för honom att han åker dit för bokföringsbrott. Det gjorde han 2015 också. 

Anmäl
2018-07-20 19:14 #54 av: MonicaLagerquist

Vilken soppa

Anmäl
2018-07-20 19:31 #55 av: Mia-45

Kan man säga Monica. Men det värsta är ju att ha gör bokföringsbrott när ha ändrar som han gör. Arg

Anmäl
2018-07-21 14:59 #56 av: Mia-45

Mamma har hittat att jag har betalat 1000 kr som han INTE fört in i sin uppräkning. 
Så där har vi ETT fel. Kommer fler. 

Anmäl
2018-08-07 11:14 #57 av: Pia-69

Usch vilken röra! Är det fler hyresgäster som har problem med värden? Isåfall skulle ni kunna ena er mot värden så kanske saker och ting skyndas på i detta fall!🤔

Anmäl
2018-08-07 16:36 #58 av: Mia-45

Inte här i huset iallafall. Men vet att det varit fall inne i Kalmar. 
Mamma har hittat ännu mer fel. Han har inte bokfört en April-hyra. Och det jag satte in för Maj har han bokfört på Mars-hyran. Får man verkligen göra så??? När jag angett för vilken månad jag fört över pengar. 
Sedan har han INTE bokfört 300 kr för garaget i 7-8 månader. Det är väl ändå en hyresintäkt det med!! 

Så ni hör ju hur det låter. 
Och sen anklaga MEJ för att jag inte skött mina inbetalningar, vilket jag gjort. 
Det är ju HAN som "bokför" helt skevt! 
Frågade Skattemyndigheten vad man gör om man misstänker någon som gör bokförings/skattebrott. 
Man kan anmäla anonymt så kommer de att granska. Funderar allvarligt på detta när detta är klart. 
Fick med reda på av HGF att Hyresnämnden bara går ett par år tillbaka med inbetalningarna. Och eftersom jag alltid skött det men tyvärr legat i skuld (som jag skötte inb. på) så kommer de inte titta på det som ligger längre bak i tiden.  Så där skiter han i det blå skåpet. Plus att han gör fel i bokföringen. 

Anmäl
2018-08-14 10:39 #59 av: Mia-45

Nu läcker min toastol vatten. Började i lördags och jag försökte få kontakt med min hyresvärd. Inget svar och han hörde heller inte av sej själv sedan. 
Talade om detta för HGF och de kontaktade hyrevärden. Och han lovade DE att komma förbi onsdag eller torsdag och fixa det. 
VARFÖR svarar han på de och inte på mej? Så himla löjligt! 
Men återstår att se om han verkligen kommer. 

Anmäl
2018-08-22 10:37 #60 av: Mia-45

Han kom med sin svartjobbare.

Satte dit en "ny" toastol....ja satte och satte....den är inte fastskruvad ordentligt så den tippar ganska bra. Och gnisslar...hahahahaFörskräckt
Fick med en toasits...en begagnad och använd. USCH!Funderar

Kändes som "håll till godo", ungefär. 

Anmäl
2018-08-22 18:38 #61 av: MonicaLagerquist

#60 Vilket pucko.

Anmäl
2018-08-24 01:20 #62 av: VoxBauers

Precis! Pucko var rätt ord!

www.voxbauers.weebly.com                                                                  www.cornishrex.se

Anmäl
2018-08-24 07:32 #63 av: Mia-45

Ja jag skrev ett mail till han om det. Jag VET att han läser sina mail. Men inget svar. 
Så jag berättade för min jurist på HGF så hon ringde upp mej och förstod hur illa det var ditsatt. 
Så vi ger han denna veckan på sej att laga till det. 
Sen går det vidare det med, till HN. 
Han sitter ganska pyrt till denna mannen. Eller man....jag kallar han inte för det. 

Bokföringsbrott. Skattebrott. Och underlåter sej till att sköta underhållet i lägenheten. 
När jag kommer till jobbet igen på måndag så ska jag skriva ut en anmälan till Ekobrottsmyndigheten som handhar bokförings/skattebrott. Gör jag inte detta så godkänner jag ju hur han håller på. 

Anmäl
2018-09-22 08:40 #64 av: Mia-45

Uppdatering:
1:a okt blir det sammanträde med Hyresnämnden. 
Först vart mötet i Kalmar. Men sedan ändrade de sej och ska ha det här i Nybro dår jag bor. 
Ärendet med hans sk vräkning av mej, går snabb, hade de sagt till Hyresgästföreningen. 
Sen efter det så ska de kolla på min lägenhet vad hyresvärden måste åtgärda inom en viss tid. 
Så jag antar då att jag får bo kvar. Att de genomskådat hans bluff med minustecknet i hans bokföring som visade på att jag låg back. 
Det är istället han som är skyldig mej över 4000 kr pga hans felaktiga bokföring där han myglar med siffrorna. 

Anmäl
2018-09-22 10:24 #65 av: MonicaLagerquist

Det låter ju lovande.

Men hur känns det at bo hos en sån hyresvärd.

Anmäl
2018-09-22 10:58 #66 av: Mia-45

#65 Jadu....får jag som jag vill så kommer huset att tvångsöverlåtas och han får skaka galler. 
Hur eller hur så kommer han nog att få näringsförbud och då kommer det nån annan och tar över. 

Anmäl
2018-09-22 12:21 #67 av: MonicaLagerquist

#66     Tummen upp

Anmäl
2018-10-01 06:18 #68 av: Mia-45

Idag är det dags i HN kl. 14.30.
Fick ett annat bevis här igår med. Vi har fått nya grannar som stör med hög musik och hundar som skäller i många timmar. De har bott hos denna hyresvärd men i ett annat hus och nu vart han tvungen att flytta på de eftersom de fått så mycket klagomål i det andra. 
Och då sätter han de här!!
Jag har känt hela tiden att det finns nån baktanke med detta. 

Och mycket riktigt. 
I fredags så hade min granne skrivit ett sms till hyresvärden om att de spelar hög musik. Och att det vore bra om han gjorde något åt det. 
Då hade han svarat i lördags till henne så här: "Jag ska ta tag i Mia på måndag så hon vräks så efter det kommer de att vara lugna."
Öhh va?? Flera har sagt till mej att detta är ett hot...men jag vet inte. 
Ska han vräka mej för att jag har klagat på de stackars hundarna som stått och skällt? (nu har det vart lugnt sedan Djurskyddet var här i fredags).
Den meningen han skrev är ett bevis på att han har sagt till de att låta illa så att jag ska klaga på de. Och då tror han att jag kan vräkas för att jag klagat! hhaahahhaha.
Men min andra goa granne har ju med klagat på de om hög musik. Då skulle väl de med vräkas. 
Ja du herreguuud en sån tokig en. 
Han tror på fullaste allvar att jag ska vräkas idag. Och när han märker att den ena saken inte går att dra till med ... ja då hittar han på annan skit. 
Kommer skriva här senare ikväll hur allt gick idag. 

Anmäl
2018-10-01 07:08 #69 av: MonicaLagerquist

Lycka till idag.

Anmäl
2018-10-01 07:13 #70 av: Maria

Lycka till idag. Har du någon kopia på hans SMS så kanske det vore bra för det låter ju faktiskt som ett slags hot.

/Maria

Anmäl
2018-10-01 09:11 #71 av: Tant Grön

Lycka till. Håller tummarna för dig.

Anmäl
2018-10-01 12:20 #72 av: Mia-45

#70 Jadå...jag har gett hon som ska med från HGF. 

Anmäl
2018-10-01 12:21 #73 av: Maria

#72 Vad bra.

/Maria

Anmäl
2018-10-01 12:22 #74 av: Mia-45

Anmäl
2018-10-01 22:33 #75 av: VoxBauers

Mysig hyresvärd!
Hur gick det?

www.voxbauers.weebly.com                                                                  www.cornishrex.se

Anmäl
2018-10-02 06:19 #76 av: Mia-45

Jag tror det gick rätt så bra igår. Får inget besked förrän om två veckor. 
Men gör en lång historia kort:
De gick i genom och frågade hyresvärden vart den sk skulden skulle uppstått. Det kunde han inte svara på vilket då blev en lång genomgång av hans bokföring som inte är rätt. Vi blev ändå inte riktigt på det klara mer vart hans sk skuld  skulle ha uppkommit. 
Han har bokfört så det ser ut som att jag ligger en månad efter vilket jag inte vetat om då jag alltid angett för vilken månad jag betalat. 
De ville då veta om han hade talat om för mej att jag hade skuld. Lite då och då svarar hyresvärden. 
Men exakt när? Jaaa...2017 säger puckot då. 
Jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta. 

Sen satt han och sa att jag hade förstört sakerna i lägenheten som jag ville ha åtgärdat. 
Bara det att när de sen åkte hit och gjorde en besiktning så fattade de att så vart inte fallet. Hyresvärden fortsatte att ljuga de rätt upp i ansiktet. 
Det roligaste var att en hantverkare hade sagt till hyresvärden att inte åtgärda något eftersom jag inte var nån riktig och normal hyresgäst. Och att jag inte betalade mina hyror.......HahahahahahahahSkrattar Dåååå blev de riktigt irriterade på honom. 
Sååå...kortfattat....så tror jag att jag vann på att han ljög så fort han öppnade munnen. Inget han sa vart sant. Och de är inte dumma i skallen dessa "dommare". 
Så nu inväntar jag beslutet. 
Funderar med på att skicka in alla mina kontoutdrag till HN så de kan gå i genom allt. Och då ser de hur det verkligen ser ut. De slutade gå i genom det då vi sa att en hyra inte vart bokförd. 
Jag skrattade så mycket efter detta att jag fick huvudvärk. 
En rolig sak till var att han parkerade sin bil på en tvärgata till där jag bor. Han ville inte visa att han vart inblandad i detta. Hahahahahah. Det var ju skämsigt för honom. 
Så jäkla pantad. 

Anmäl
2018-10-02 07:50 #77 av: MonicaLagerquist

Vilket pucko han är.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.