Annons:
Etikettekonomi-och-juridik
Läst 2534 ggr
gickan87
4/21/18, 9:28 PM

Boendets utgifter

Har hittat en lägenhet som kostar 5.300:- i månaden.

Klarar man av det + andra boendekostnader med en lön på 12.000-14.000:- i månaden?

Mitt första boende och vet inte vad jag behöver räkna in för kostnader :/

MVH Erika :)

Annons:
[AnimeV4]
4/21/18, 9:44 PM
#1

Vad ingår i ditt boende? Vatten? El? Internet? Värme? Sophämtning? Trappstädning?

Jag kan lägga upp min egen budget.

Nu ska jag flytta snart, men det stället jag hyr nu ligger på 4400 kr i månaden. Jag får drygt 10.400 av Försäkringskassan som sjukskriven.

  • Hyra: 4400 kr

  • Mat: 1500 kr

  • El: Ca 250-350 kr

  • Internet: 379 kr (väldigt dyrt och ska byta)

  • Hemförsäkring ca 125 kr

  • Hyresgästföreningen 80 kr (ska dock gå ur när jag flyttat)

Sen räknar jag med 500 kr extra i månaden för lite vad som. Nu räknar jag inte med alla djur jag har heller, men jag lägger en budget för dem också nedanför.

  • Hund: +1000 kr i mat, försäkring ca 250 kr

  • Katt: Ca 160 kr i mat, försäkring ca 225 kr

Saker som jag räknar på ett år:

  • Kattsand, då det räcker så himla länge, ca 1000 kr

Övriga tips är att alltid räkna mycket extra. Så säg att du äter för ca 1500 kr men lägger det som 2000 kr. Så gör jag alltid som grovbudget innan jag lägger en verklig budget.

Var även noga med att släcka lampor och stänga av saker som inte används. Det gör mycket!

Då jag haft mycket utgifter började nyligen på ett nytt system där jag utgår ifrån startsumman och sedan drar av för alla utgifter som dyker upp för att veta hur mycket jag har kvar att lägga i buffert för djuren sedan.

gickan87
4/21/18, 9:59 PM
#2

Vatten, värme och sophämtning ingår.

MVH Erika :)

[AnimeV4]
4/21/18, 11:26 PM
#3

Okej! Då är det som på mitt nuvarande boende. Du får helt enkelt pröva att bo och se vad saker och ting kostar för dig med tiden. Något jag absolut rekommenderar är skriv upp! Det hjälper mig otroligt mycket🙂

Glöm inte att räkna på normalpriser även om du har nykundsrabatter i början.

gickan87
4/22/18, 2:20 PM
#4

Och garage ingår också kom jag på.  Är ett litet radhus men räknas som lägenhet.

Alla i min omgivning tror inte att jag har råd att bo där, vilket ger mig jättedåligt självförtroende. Är 31 år och hemmaboende fortfarande något jag skämms för något enormt.

Vad har du hittat för bredband som är billigare än det du har nu?

MVH Erika :)

parsley
4/22/18, 3:52 PM
#5

Är lönen 12-14000 kr per månad före eller efter skatt? 

Kostnader för TV-licens om du tänker ha TV. Tror det är nästa år TV-licensen tas bort och ersätts med en skatt. Tycker # 1 fått med det mesta. Hyr du lägenheten så ska du inte behöva sätta av pengar till reparationer och underhåll i form av t ex nya vitvaror.

[AnimeV4]
4/22/18, 6:55 PM
#6

Jag har nu Com Hem och ska få Bahnhof🙂Mycket stor skillnad i priser och service.

Annons:
annia1
4/23/18, 1:37 AM
#7

En sak som jag kommer på som saknas i tråden är telefon. Där borde du veta vad du betalar i månaden idag.

Du skriver att garage ingår. Har du bil så försök räkna ut hur mycket du tankar för i månaden. Kom ihåg bilförsäkringen. Har du lån på bilen så är även det en kostnad som ska vara med. Försök även få undan nån slant till oförutsedda utgifter på bilen som tex nya däck eller service. Om du inte har bil utan åker kollektivt så räkna ut månadskostnaden.
Eftersom det är ett radhus så räkna med nån hundralapp till i el räkning än det som #1 har uppgivit.

TV-kostnad. Förutom licensen, som ligger på 610 för tre månader, så får du även ev kostnad för själva programmen. Radhus då kan du ev få välja mellan marksänt (boxer) eller parabol (vet inte vilka bolag som finns) om inte hyresvärden har ett avtal med nåt bolag som ingår i hyran. 

Du skriver att din lön är mellan 12-14 000. Är det före skatt så borde du få ut mellan ca 8000 - ca 9400 räknat på 33% i skatt. Ett tips när du räknar budget att försök räkna den på lägsta lönen för då kan du få en buffert. 

Så räknar jag samma de siffror som nämnts här i tråden så hamnar du på ca 3500 + hyran 5300. Sen är det ju bilkostnad/kollektiv plus telefon som du får räkna ut. Plus ev tv-programkostnad om det inte ingår i hyran. 

Så får du ut mellan ca 8000 - ca 9400 så är det tveksamt, men om du får ut
12- 14 000 så borde du fixa det.

.

Åsa S
4/23/18, 8:32 AM
#8

Ofta brukar man ju inte ens få hyra ifall hyresvärden tycker man tjänar för lite för att klara av det så verkar hyresvärden tro att du klarar av det och hyr ut så borde det ju vara ok han borde ju veta på ett ungefär vad man behöver för att klara av det. Det jag tänker på är att du även bör kolla ifall du klarar av att bo där ifall du blir arbetslös eller sjuk och då får lite mindre pengar

[Devya]
4/23/18, 11:09 AM
#9

Det låter lite för dyrt men om du inte har något emot att leva lite på den fattigare sidan så är det ju förstås möjligt. Jag personligen skulle inte vilja ha en så dyr lägenhet med en sådan lön. Jag tycker om att gå ut och äta och att ibland gå på bio eller att nu som då laga en lite dyrare middag åt mig själv. Jag har liksom lite större krav. Jag vill leva gott utan att spendera alltför mycket pengar på en lägenhet. Du kanske har dock andra krav och då kanske din plan fungerar. :) Men räkna ut hur mycket du lär behöva betala och så ser du bättre hur det skulle fungera. :)

gudilondon
4/28/18, 9:17 PM
#10

Glöm inte att räkna med kostnader för alla dagligvaror. Det är ju inte bara mat utan det kommer annat till, toapapper, hushållspapper, tvättmedel, hygienartiklar, m m.  Jag som fattigpensionär förbrukar ungefär 700 kronor i veckan på mat och dagligvaror.

[Roe Deer]
5/22/18, 11:44 PM
#11

Min avbockningslista:
Hyran: 2451 kr.
Hushållsel: runt 200 kr.
Internet: 200 kr.
Mobil: 200 kr.
Hemförsäkring: 75 kr.
Enkla vardagen (banktjänst): 35 kr.
Mat + hushåll: varierar (2000 kr minst- äter mkt grönt och allergivänligt). 
A-kassa: 108 kr. 
Personförsäkring (1900 kr, 1 gång/ år). 

=) 
Sedan är det alltid bra med en buffert och sparkonto.

[nevamisse]
5/25/18, 1:37 AM
#12

Om lönen är efter skatt, så tror jag inte det är några problem. Min lön varierar, men ofta får jag ut omkring 13 000kr och då vore det inget problem med 5300kr i hyra.

Var sparsam i början och skriv upp alla kostnader, så ser man snabbt hur man ligger till. Jag var jättenoga i början för att veta vad man klarade sig på.

Nu lever jag billigt i och med att vi är två och har en hyra på 4200kr, men jag har räknat på att jag klarar en hyra på upp till 6200kr ensam med 2 katter som jag lägger ganska mycket pengar på. Dock har jag ingen bil ännu.

Hyra: 4200kr
Parkering: 280kr
El: ca 250kr (har tvättmaskin, akvarier och nästan alltid datorn igång)
Internet: 299kr
Hemförsäkring: 105kr
Mat/hygien: några tusen, hade kunnat lägga mkt mindre på detta.
A-kassa, mobil, kattmat+sand+försäkringar, personförsäkring, bussbiljett.

Honestyisdead
6/13/18, 5:53 PM
#13

Jag klarade mig på en inkomst på 10000kr och en hyra på 5800. Och jag har katt.

Annons:
Aleya
6/13/18, 8:01 PM
#14

En sak man bör räkna med också men aldrig hoppas ska ske: men skulle du ha råd att bo där om du skulle exempelvis bli sjukskriven och bara få 80% av lönen? Det är något man också bör ha i åtanke.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Upp till toppen
Annons: