Annons:
Etikettbygga-och-renovera
Läst 1494 ggr
iza89
2018-04-08 18:55

Frågor kring hyreslägenhet

Hej! Jag har en hyreslägenhet sen lång tid tillbaka. Den var verkligen inte i perfekt skick och är inte det nu heller. Jag undrar hur mycket jag behöver stå för om hyresvärden anser att jag orsakat skador och så..? Jag har absolut ingen koll på sånt här, hur mycket han kan kräva och vad som egentligen är rätt. Jag vill flytta i framtiden och det är ju bra att ha lite koll iaf, min hyresvärd är lite.. speciell så han skulle nog inte tveka på att utnyttja situationen. Exempel på skador: lådor m.m som är gjort av trä som är vid diskhon är helt förstört av vatten som rinner från disken, det är precis samma i badrummet, under handfatet är allt gjort av trä (väldigt smart..) och vattnet som rinner där gör att det luckrats upp. Persiennerna går inte att vippa på, var tvungen att bryta upp min toadörr då den gick i lås så den är inte så fin, tapeten på vissa ställen har släppt. Jag har velat haft hjälp med många av dessa saker samt fler grejer men får alltid till svar ”att det inte går”. Får dom neka hjälp sådär..? Den enda ”skadan” jag orsakat själv är väll alla hål från tavlor och hyllor. Behöver man täcka det vid flytt? (Det gjorde inte den som bodde här innan). Behöver man stå själv för tex målning av väggar vid flytt..? Kan tillägga att alla skador fanns redan när jag flyttat in, men anmälde inte det till värden då jag inte hade nån aning om det, har fått höra att ”jag måste fixa det själv nu då jag inte anmälde det redan när jag kollat på lägenheten”, men det är ju inte så att man kollar efter skador, när man är behov av en lägenhet.

Annons:
Stallmima
2018-04-08 19:12
#1

Det bästa du kan göra är att gå med i hyresgästföreningen och rådfråga. De har hjälpt mig otroligt mycket och kan säga att det är absolut värt avgiften som man betalar. Eftersom du skriver att din hyresvärd är speciell så vet jag hur du tänker

MonicaLagerquist
2018-04-08 19:15
#2

Vad står det på besiktningsintyget? Finns det inget dokumenterat så kan du ju åka på det.

Man har väl dessutom anmälningsplikt angående vattenskador.

Stolt ägare till fem La permer

[AnimeV4]
2018-04-08 19:47
#3

Jag ska själv flytta ifrån en lägenhet med mögel, ventilationsproblem och ohyra snart.

Prata med Hyresgästföreningen och be om besiktningsprotokoll av hyresgästen. Man är som hyresgäst skyldig att felanmäla om något dyker upp. 

Dessutom är det värden som ska bevisa att hyresgästen har orsakat skada. Har du inga mejlkonversationer på att du begärt saker fixade men inte fått det kan du åka på det.

iza89
2018-04-08 20:10
#4

#1 ja jag får kontakta dom när det är dags att flytta. #2 jag har anmält skadorna i kök och badrum, de drog bara på nått gummi och klagade på att jag bara skvätte vatten överallt. #3 Jag har aldrig hört talas om det där intyget.. tror knappast nån har nått sånt i hans hus. Det är lite hipp som happ här. Jag vet inte om deras felanmälningar som jag gjort sparas och de gör ju inget åt felen som jag har, så jag har slutat kontakta dom nu på ett tag. Man blir hyfsat less om man måste betala massa skit, men jag blir ju som sagt inte förvånad, han är pengakåt och skulle ju helst inte välja att betala allt själv, när man kan låta nån annan göra det

beem
2018-04-08 20:54
#5

En hyresvärd brukar besiktiga lägenheten då någon flyttar. Det ligger  i hans intresse för han har ju då möjlighet att kräva skadestånd om något skadats. Kolla med värden om de har ett protokoll från det. Det kan ju finnas - skadar inte att fråga.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

iza89
2018-04-08 21:41
#6

#5 jaha, jag förstod inte riktigt att det handlade om det! Jag måste tillägga också att jag inte skiter i om det händer något i min lgh, jag fixar det själv eller ber någon jag känner att hjälpa mig. Det är ju väldigt onödigt då det finns människor som ska kunna hjälpa mig, men men.. jag känner en person som oxå bor i ett av den här hyresvärdens hus, helt plötsligt började det att regna in i hans lgh och dom har ännu inte kommit och åtgärdat det (var för snart 2 veckor sedan), och sånna historier har jag hört förut. Det är inte direkt någon seriös person, så det känns extra surt om man ska behöva betala till honom när han och hans personal behandlar en så illa och inte hjälper en

Annons:
[AnimeV4]
2018-04-08 21:57
#7

#4 Det är därför man ska ha mejlkontakt. Då är det sparat.

När pappa kollade denna lägenheten åt mig gjordes ingen besiktning och han fick inget protokoll heller, men det fick jag i efterhand samt slapp en månads uppsägningstid eftersom jag klagade.

Åsa S
2018-04-09 08:52
#8

Gå med i hyresgästföreningen händer nått sånt att det börjar rinna vatten i din lägenhet eller saker möglar är det bra att inte stå ensam mot hyresvärden och det låter som det är hög risk för sånt+ du kan få råd om hur du deponerar delar av hyran ifall du anser att du betalar oskälig hyra för en undermålig lägenhet och liknande.  +Så fort du kan flytta till annan fastighet med annan hyresvärd

Maria
2018-04-09 09:54
#9

Jag säger som övriga här att du ska ta hjälp av Hyresgästföreningen.

Ett bra tips är att alltid fota skador när man flyttar in i en lägenhet men det är väl kanske lite sent nu.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

iza89
2018-04-09 10:29
#10

Min hyresvärd är jätte svår att få tag i, både via mail och telefon, man får verkligen jaga honom. Jag tycker ju att han borde ha fått klagomål förut, av andra, men tror han skiter i det faktiskt. Han kör med ”om det inte passar så flytta”. Och så vet han att han alltid får tag på andra hyresgäster. Jag har varit medlem i hyresgästföreningen förut men ansett att jag inte blivit hjälpt då de bara har svarat att jag själv ska prata med hyresvärden. Dom skickade ett papper till honom för läängesen om skador jag ville ha åtgärdat, både han och hans personal blev så förbannade, de åtgärdade kanske två av fem fel. Han blir ju inte ens lite nervös när man kontaktar hyresgästföreningen heller.. Tyvärr är det jätte svårt att hitta hyreslägenheter där jag bor, men det hade ju varit en riktig dröm att få flytta härifrån. Detta var ju min första lgh och jag tänkte inte alls på att fota skadorna, tyvärr :-/ man var ju bara glad att få flytta. Nåja, man får se vad som händer, jag får nog anta att jag måste betala någonting iaf. Tack för alla svar :)

[AnimeV4]
2018-04-09 17:18
#11

#10 Min värd är också svår att få tag på. Du får mejla exakt samma mejl varje dag tills han svarar. Om saker blir lösta bristfälligt så får man tjata och jaga tills något händer. Var en jobbig jävel, helt enkelt.

parsley
2018-04-10 07:43
#12

Om inte hyresvärden har ett besiktningsprotokoll efter förra hyresgästen, dvs en besikning gjord i samband med att du flyttade in, hur ska den då kunna bevisa att du orsakat skadorna?

Mia-45
2018-04-22 10:38
#13

iza89

Detta låter som min hyresvärd. 
Jag råder dej att vara med i Hyresgästförningen! 
Och om det inte har skrivits något protokoll vid inflyttning tror jag inte värden kan kräva dej på ersättning. 
Men är osäker på detta. 
Min hyresvärd hittade på en massa så det gick till Tingsrätten. Han fortsatte efter det så nu ligger ärendet hos Hyresnämnden. Och allt detta hjälper HGF till med.

Annons:
gudilondon
2018-05-03 10:30
#14

Hur är det med dina grannar? Har de lika mycket besvär? I så fall fråga dem hur de gjort. Det är alltid bra om man är några stycken ! Lycka till!

Siggebus
2018-05-16 21:21
#15

Säger som de andra - lite sent nu om du inte fått något besiktningsintyg. När jag flyttar in i en annan lägenhet har det alltid gjorts en besiktning. Men är jag inte med själv vid besiktningen så går jag själv igen hela lägenheten och kollar efter skador. Sen jämför jag med intyget och ser om det jag hittar finns med. Finns det inte det så kontaktar jag dem och säger åt dem att det jag hittat ska stå med på protokollet.
Sist jag flyttade fanns ett brännmärke på mattan i köket från en cigg. Jag kallade dit fastighetsskötaren och fick honom att lägga till skadan i protokollet - både på deras och mitt exemplar. Skitviktigt att allt finns dokumenterat…minsta lilla. För även om det är något som de inte åtgärdar så vill inte jag ha skulden för det senare.

Upp till toppen
Annons: