Annons:
Etikettinredning-och-design
Läst 2176 ggr
MonicaLagerquist
3/30/18, 2:45 PM

Sovrum eller kök

Detta förutsätter att ni skulle bo i lägenheten  ensam.

Om ni skulle flytta till en etta vad skulle ni föredra.

Ett kök som går att stänga men då måste du sova i vardagsrummet.

Eller ett separat sovrum men då måste du laga mat i vardagsrummet. Samma spis kyl/frys och förvaring som i ett separat kök.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Maria
3/30/18, 2:58 PM
#1

Helt klart ett kök som går att stänga och sova i vardagsrummet.

Så var vår första etta planerad. Ett jättefint kök med hörnfönster och ett litet vardagsrum med sovalkov.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[nevamisse]
3/30/18, 3:00 PM
#2

Separat kök och sängen i vardagsrummet, under förutsättning att det är ett riktigt kök som man får plats att sitta några stycken i. Bor så nu, vill gärna ha en 2a eller 3a snart, men skulle inte kunna tänka mig att vara utan riktigt kök i denna lägenheten.

MonicaLagerquist
3/30/18, 3:04 PM
#3

Tre personer kan sitta på tre av köksbordets sida den fjärde bordsändan står mot köksväggen.

Stolt ägare till fem La permer

[nevamisse]
3/30/18, 3:06 PM
#4

#3 Ok ja jag hade hellre haft kök än sovrum. Även om det är tråkigt att vara utan sovrum också. I vårt kök kan man sitta 4 pers vid bordet, drar man ut bordet och vänder på det kan man tillfälligt få plats 8 pers.

kattöga
3/30/18, 3:11 PM
#5

Kök, definitivt! Och bäddsoffa i vardagsrummet.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

tlover
3/30/18, 3:11 PM
#6

Kök som går att stänga

l'm back

Annons:
Niklas
3/30/18, 3:30 PM
#7

Sovrum i vardagsrummet. Hur stor är lägenhetsytan?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

beem
3/30/18, 3:35 PM
#8

Jag skulle föredra ett kök. Man kan ju sen möblera vardagsrummet och skärma av mot en säng om man vill. Det finns många fina lösningar för det.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

MonicaLagerquist
3/30/18, 3:59 PM
#9

#7 47 kvadrat

Stolt ägare till fem La permer

Niklas
3/30/18, 4:34 PM
#10

Det är stort. Då kanske det till och med går att dela vardagsrummet på något sätt.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Odd
3/30/18, 4:37 PM
#11

Vad är det som gör att ni föredrar separat kök? Jag skulle hellre vilja ha ett separat sovrum och delat kök/vardagsrum, dels för att det är skönt att ha ett separat rum som man kan slappna av i och inte förknippa med vardagssysslor, sen om man har köket i vardagsrummet kan man kolla på film eller spela spel samtidigt som man lagar mat ;) Smidigare att hämta snacks utan att behöva lämna konversationen om man har besök också.

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

tlover
3/30/18, 5:12 PM
#12

#11 gillar att laga mat så det finns alltid disk, det blir smutsigt i hela rummet (som är svårt att få bort), mm. man sitter ändå ofta i köket vid besök

l'm back

Odd
3/31/18, 1:04 AM
#13

#12 Här hamnar smutsdisken lite överallt, jag äter sällan i köket så tallrikarna följer med mig runt i huset, hade varit skönt att ha närmare faktiskt så att man lätt kunde samla allting där även när man inte orkar. Sitter även aldrig i köket när jag har besök. Intressant hur olika man kan vara.

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Annons:
tlover
3/31/18, 8:35 AM
#14

#14 vi äter nästan bara i köket och plockar undan disken till köket när vi gör det. Jag vill inte se disk då jag ska slappna av så det fortsätter vara stängt kök för mig. Härikring är maten central i umgänget. I vissa byar låser man inte efter sig för att folk ska kunna komma på kaffe när som helst. Ibland kan man hitta en lapp på köksbordet när man kommer hem med ett"tack för kaffet" för nån hade kommit förbi för en kaffetår men man var inte hemma så dom gjorde det själv. Jag har personligen inte varit med om det men vet vissa som gör det. Men att bjuda på kaffe (eller te) är en självklarhet om man har besök och då blir det omständigt att sitta i tv rummet (besökare sätter sig ändå i köket). Jag har till och med bjudit"vårt" Jehovas vittne

l'm back

Odd
3/31/18, 1:11 PM
#15

#14 Att bjuda på någonting när man har besök håller jag fullkomligt med om, det är därför jag skulle föredra att ha delat kök/vardagsrum, för smidighetens skull =)

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

annia1
3/31/18, 2:05 PM
#16

Spelar ingen roll för mig, för det beem skriver att man kan dela av, gäller ju även om man köket i vardagsrummet. 

Om jag skulle välja ett av dom så beror det på om jag brukar jag få gäster som sover över så skulle jag välja ett sovrum som det går att stänga till så att gästerna får sova där och dom då kan stänga om sig. Annars spelar det ingen roll för mig.

Jag har bott i lägenhet där det bara finns ett enda rum, där alltså kök, sovrum och vardagsrum var i samma. Där är det knepigare att möblera/avskärma så att det blir avskilda platser.

.

tlover
3/31/18, 2:16 PM
#17

#16 smutsen går inte att avskärma i ett kök

l'm back

Stallmima
3/31/18, 8:22 PM
#18

Separat sovrum, som jag har nu. Vardagsrum och kök i ett, ganska långsmalt så det går bra ändå

annia1
3/31/18, 10:45 PM
#19

#17 tlover jag förstår inte vad du menar. Smutsen vandrar ju inte iväg av sig självt. 

Tar man en bokhylla så har man en "vägg" mellan vardagsrum och kök. På baksidan (som är mot köket) sätter man nåt som är lätt att torka av, kan vara en våtrumstapet eller nåt annat av plast. 

Så köket är för sig och vardagsrummet för sig.  Skillnaden på en bokhyllevägg och en vanlig vägg är om man vill sätta upp saker på "väggen". Det går ju inte att slå i spikar utan man får göra på annat sätt. 

Vanliga bokhyllor är ca två meter höga. Vill man ha högre så är det enkelt att bygga på uppåt eller köpa en högre bokhylla för det finns högre.

Finns andra alternativ. Vet inte det riktiga namnet, men finns ju vikväggar. Fast de passar väl bäst att använda som avgränsare till sovdel. De är oftast lite lägre, men även de går att bygga på uppåt. Och just nu kan jag inte komma på hur man skulle göra om man vill sätta upp nåt på "väggen"

Ett annat alternativ är att sätta upp en skena i taket och ha nåt slags tvättbart tyg hängande ner.  Vill man ha saker på den "väggen" så måste man ju sätta ytterligare en skena i taket så man kan hänga från den. Alternativt att den skenan man satt upp för tyget är så pass kraftig att den tål att hänga saker ifrån.

Så man kan enkelt se till att man får köket för sig och vardagsrummet för sig. Och samma alternativ används om man vill göra avgränsning mellan sovrumsdel och vardagsrum.

Alla lägenheter jag bott i har haft köksfläkt eller så har man haft möjlighet att mot en avgift fått en installerad. Så jag har aldrig fått smuts på andra ställen om det inte är jag som sett till att det kommit dit.

.

tlover
3/31/18, 10:55 PM
#20

#19 jag har aldrig sett någon som i en lägenhet har avskärmning från golv till tak och dessutom dörr.

Smutsen sprids genom luften även med köksfläkt. Alla lägenheter har dessutom inte köksfläkt och även om man mot förmodan får installera sådana så har inte heller alla råd med att installera sådana

l'm back

Annons:
annia1
4/1/18, 12:24 AM
#21

#20 man kan ju göra avgränsningen ända upp till taket om man vill. Nej man får ju inte dörr. I och för sig går nog det också om man vill, bara komma på en lösning på det. Typ en skjudörr av nåt slag.

Huset jag bor i har öppen planlösning. Sovrummen har ju dörrar (som är öppna dagtid), men alla rum inkl vardagsrummet har direkt kontakt med köket (som är helt öppet) och det blir ingen smuts av nåt slag i nåt av rummen. Visst kommer det in matlukt, men alltså bara lukt vid tillagningen och den är snabbt borta. Så ingen extra smuts i nåt av rummen som jag behöver städa bort. Så jag förstår inte alls hur du får smuts i andra rum som kommer från köket.

Nej, alla lägenheter har inte fläkt, men hos många hyresvärdar kan man få en installerad mot en avgift. Om man inte kan få det så kan man fråga hyresvärden om det är ok att man själv installerar en.
Den sorts fläkt som sitter i de flesta lägenheter har inga rör eller nåt sånt utan bara själva fläktdelen. 

När det gäller kostnaden visst det kostar några tusen, men ska man bo där ett längre tag så får man väga kostnaden mot nyttan. Och den sortens fläkten är nåt som man kan installera själv då det bara är en kontakt som man sätter i väggen så ingen kostnad för nån installatör. Och är det en som man själv köpt och installerat så tar man med sig den när man flyttar eller så frågar man nästa hyresgäst som ska flytta in när man flyttar om den vill köpa den. Vill inte den köpa den så lägg ut den på blocket så får man igen del av inköpskostnaden.

Sen en fundering. Jag har själv aldrig haft dörren stängd till köket (oavsett hur jag bott) när jag lagar mat eller sett nån som har dörren stängd när dom är i köket och lagar mat. Men du har alltså dörren alltid stängd för att begränsa smuts från köket.

.

Zadeira
4/1/18, 9:18 AM
#22

Min etta ligger på 27 kvadrat. Skulle min etta legat på 47 som TS skrev hade jag lätt hellre haft ett kök separat och bott i vardagsrummet.Nu har jag världens minsta kök (man kan inte vara två i köket samtidigt och kylskåpet står i vardagsrummet) så jag skulle uppskatta ett kök man kan röra sig i. Mest skulle jag vilja ha köksfläkt.

Nog för att det är skönt att ha ett separat ställe att sova på, men man kan göra en avskild mysig sovhörna i ett vardagsrum.

oh-la
4/1/18, 12:44 PM
#23

Utan tvekan stänga in till sovrummet! Jag avskyr att inte ha ett eget sovrum. Avskyr att ha folk i sovrummet. Där emot har jag gärna öppet mellan kök och vardagsrum så man kan laga mat flera stycken och ha plats.

Siggebus
4/14/18, 7:06 PM
#24

Jag hade en 1:a innan på hela 53 kvadrat.
Köket var stort och likaså vardagsrummet. Först hade jag sängen i köket - delade av lite med en träspaljé som jag klädde med ett snyggt tyg. Hade ändå plats till köksbord med 4 stolar.
Men jag gillade inte riktigt att det osade typ stekt fläsk eller nåt när jag skulle sova så ändrade till att sova i vardagsrummet. Men eftersom även det var stort så delade jag av rummet med en Ikea Kallax-hylla och fick på så sätt en hörna som var som ett litet mysigt sovrum.
Nu var det ju en stor 1:a så det kändes inte trångt

[Forest]
10/4/18, 10:10 PM
#25

Min 1a jag köpte hade ett kök tog bort dörren då den var mer vägen. Hade stor klädkammare så den gjordes om till sovrum o tog bort köksskåp så fick man in normal dubbelsäng. Jag hade valt en 1a med ett kök o sovit i storarummet. Finns bra lösningar för skärma av/dela upp tv/sovdel 👌😃👍

[Tuulikki]
10/5/18, 5:53 PM
#26

Avskyr dörrar till kök, de blev det första vi plockade ner när vi flyttade in. Hade alltså lätt valt att kunna stänga till sovrummet.

Maria
10/5/18, 7:45 PM
#27

Helt klart ett kök som går att stänga. Så var vår första etta. I vardagsrummet var en så kallad sovalkov. Jag älskade den lägenheten.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Zadeira
10/6/18, 8:56 AM
#28

Måste lägga in en lite rolig not här. Skrev i tråden i april att jag hellre haft ett separat kök. Vad roligt att man kan förändras, idag hade jag helt klart hellre haft ett sovrum!

Upp till toppen
Annons: