Annons:
Etikettbygga-och-renovera
Läst 1302 ggr
Drakellen
2018-03-29 13:00

Tips på hur man målar om

Äntligen efter mycket om och men så har vi lyckats skaffa oss en lägenhet. Den är helt perfekt förutom de gräsliga tapeterna. Så vi vill ha dem ommålade och eftersom vi är fattiga studenter så tänkte vi göra det själva. Jag har målat om några rum tidigare, men aldrig en hel lägenhet och alltid med en vuxen med. Så tänkte höra om det finns än vänlig själ med lite tips som är bra att ha vid en gör-det-själv ommålning. Speciellt kring målning i köksmiljöer.

Annons:
Maria
2018-03-30 11:10
#1

Har ni frågat fastighetsägaren? I många fall så tillhandahåller de färg bara man gör arbetet själv.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

parsley
2018-03-30 16:05
#2

Håller med om "fråga fastighetsägaren", så ni inte blir ersättningsskyldiga när ni flyttar ut. Har ni tänkt att måla köksluckor också eller bara väggarna? Det är inte speciellt svårt att måla väggar och det finns en del information om man googlar. Var noga med förarbetet, täck golv och använd maskeringstape på sådant som inte ska ha färg på sig.  Har ni möjlighet så måla innan ni flyttar in så ni slipper flytta på möbler flera gånger.

Drakellen
2018-04-01 19:01
#3

#1 Tack, precis ett sånt tips jag är ute efter!

#2 Ja, vi ska självklart fråga först, men vi hade tänkt måla om hela lägenheten (förutom vardagsrummet, då det är nytapetserat) två veckor innan vi flyttar, så det kommer vara fixat. Vi funderar på att måla köksluckorna, men har inte riktigt kommit överens än.

[Forest]
2018-04-11 20:01
#4

Köksluckor har jag målat om men det var jätte länge sen, har dok målat om stort köksbord. Det är dyrt tycker jag med sån färg vårat bord landa på runt 500 kr plus slippapper som kosta lite :) Här med värden om luckorna, tycker det bör landa på deras bord dom kan lämna in dom för lackning då blir det snyggt :) 

Väggfärg kan jag tips om kolla på rustas utbud har bara hört bra om deras färger, glöm inte maskeringstejp,roller, penslar. Sen täcka så det inte blir färg på golvet jag hade plastsäckar o reklamblad :) Hör med dom i butiken o lycka till :D

Record
2018-04-11 22:32
#5

Alla ytor ni skall måla måste avfettas och noggrann tvättning, för att färgen skall sitta kvar, glöm inte de.

[Forest]
2018-04-12 08:38
#6

5 Även på tapet menar du?🤔

Jag har lärt mig mer borsta av väggar sen torka lätt av med fuktad trasa.

Annons:
JMW
2018-04-12 12:49
#7

Jag har målat om ett rum med tapeter. Målade med Rustas väggfärg direkt på tapeten. Minns inte om jag tvättade eller nåt. Kanske torkade jag av med fuktig trasa men absolut ingen avfettning. Hur som helst så var det nog närmare 10 år sedan och färgen sitter fortfarande kvar.

Record
2018-04-13 10:46
#8

#JMW

"Förnya hemma lekande lätt! Vi har högkvalitativa färger för väggar, tak och golv. Välj mellan flera kulörer som tagits fram i samarbete med ledande färgsättare i Skandinavien. Vår väggfärg Nyans är en vattenbaserad väggfärg med god täckförmåga. Vill du ge ditt hem en riktigt elegant finish rekommenderar vi vår väggfärg Extreme Durable, som ger en sammetsmatt effekt även på utsatta ytor som kök och hall. All vår väggfärg är miljömärkt och kvalitetssäkrad med Svanen."

Hur tror du det går att måla med vatten på en tapet där limmet är vattenbaserat? Faller den inte ner omgående så bubblar den sig, och det ger inget bra arbete. 😭

parsley
2018-04-13 11:51
#9

Om du googlar på "måla på tapet" så hittar du information om hur man gör med olika tapettyper och hur man löser problem som ev uppstår. Förmodligen är det så att både färgen och tapeten torkar när man målar på tapeten.

JMW
2018-04-13 12:38
#10

#8 Visst bubblade det sig en del när jag målade men det torkade och syntes inte alls sedan. Du får gärna komma hit och titta på de målade tapeterna. Det var som sagt ganska länge sedan och allt sitter kvar.

Upp till toppen
Annons: