Annons:
Etikettinredning-och-design
Läst 1935 ggr
Eda
2018-02-25 21:04

Badkar som nästan får plats i duschen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I hemmet har vi ett duschrum men inget badkar vilket jag tycker är synd eftersom jag gillar att bada. Häromdan fick jag på nätet syn på ett litet sittbadkar som precis får plats i en nisch i vårt duschrum. Jag slog till och köpte ett svart som jag tror syns minst mot den mörkblå kakelväggen, men karet finns i många färger.

Karet väger bara 5 kg, det levererades fraktfritt till hemmet och kostade
c:a 1. 500:-. Ingen installation behövs!
Firman heter: www.husochhemma.se

Jag har nu provbadat, efter att först lyft in karet i duschutrymmet, stoppat ner avloppsslangen i golvbrunnen och fyllt karet med vatten från duschen. Firman skickade med en rekommendation att om man är äldre eller ovig bör det finnas en hjälpande hand att tillgå om man inte skulle komma ur karet. Men trots att jag är både äldre och inte särskilt vig gick det hur bra som helst att kliva såväl i som ur.
När karet var tömt blev det kvar några liter kvar på botten, men det gick lätt att hälla ur. Jag är faktiskt riktigt nöjd med mitt köp!

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
Maria
2018-02-25 21:21
#1

Jag har ett sådant sedan ungefär ett år tillbaka och det är jättebra. Jag valde ett vitt. Både min man och jag använder det flitigt.

Jag har inga problem med att komma i och ur och jag har handtag i duschen där karet står som min man har satt upp.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[[Lovemyselff]]
2018-02-25 21:39
#2

Måste genast köpa ett sådant!

Lona
2018-02-25 21:45
#3

Känner man sig inte, liksom "ihopknölad"? Hur länge badar ni, ungefär?
Jag saknar onekligen att kunna ta ett bad…


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Eda
2018-02-25 22:14
#4

Lite "ihopknölad" blir man nog i alla typer av sittbadkar. Jag har än så länge bara badat en gång i nya badkaret och det var väl c:a en kvart, men det var helt okej!

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Maria
2018-02-26 06:23
#5

Jag badar ganska länge. Jag har alltid tyckt att sittbadkar är bekväma då jag inte gillar att ligga ner. Minns att min mormor hade ett härligt gammalt sittbadkar. Jag älskar att kunna sitta med vatten ända upp till halsen.

Jag känner mig inte ihopknölad men det kanske beror på hur stor man är i kroppen så att säga. Är man väldigt kraftig så blir det såklart trångt.

Jag tror att de rekommenderade någon maxvikt om jag inte minns fel.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Niklas
2018-02-26 14:07
#6

Är det gjort av plast? Hur hållbart är det?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Maria
2018-02-26 14:09
#7

Ja det är plast och det här med hållbarhet vet jag inte hur jag ska svara. Min man och jag har i alla fall använt vårt regelbundet i drygt ett år och det är som nytt. Min man är ganska stor också.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Niklas
2018-02-26 14:17
#8

Okej. Är plasten mjuk eller hård?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Maria
2018-02-26 14:33
#9

Det är hård plast men ändå lite böjbar hur man nu ska förklara🤔 Inte så att den knäcks om man trycker på den så att säga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2018-02-26 14:34
#10

Jag köpte min i butik bara för att kolla på den först.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Eda
2018-02-26 17:16
#11

Materialet är: Polypropenplast
Karet rymmer c:a 100 liter med person i, (c:a 200 liter utan person, kan vara bra att veta om man skall tvätta något i karet)

Rekommenderad maxlängd c:a 185 cm och vikt c:a 95 kg.
Går man in på länken ovan står mer att läsa. 

Vad jag hade problem med när jag skulle sätta dit slangen var att jag inte såg att slangfästet gick att skruva isär och skulle sättas ihop på var sida om karet. Jag försökte få in slangen genom hålet vilket visade sig vara helt fel.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Surpan
2018-02-28 08:24
#12

Åh ett sånt här skulle jag vilja ha.. Frågan är bara vart man ska förvara det när man inte använder det. 🤔

/Surpan

Maria
2018-02-28 08:30
#13

Vi har en smal dusch som är avgränsad med en vägg av glasblock. Jag har baljan ståendes på höjden bakom väggen och lyfter bara ut den när jag ska duscha. Det väger så lite så t.om mina svaga armar klarar av att flytta den.😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[Devya]
2018-03-04 09:49
#14

Jag tänkte att wow, det där är ett bra alternativ för min man som älskar att bada men sen såg jag att viktgränsen är 95kg alltså inte alls i närheten av vad min väger så det går inte. Han är dessutom längre än 185 cm så jag tror inte att det där skulle alls vara särskilt bekvämt för gubben min. Synd. =/ Jag har försökt hitta ett bra alternativ till badkar men än så länge har inget varit något som går att ha här hemma.

Maria
2018-03-04 09:56
#15

Min man väger över 95  och är precis 185 lång. Han brukar ha benen på utsidan en stund eller sträckta uppefter väggen men tycker ändå den fungerar bra och han badar ofta.

#14 Bästa vore om ni kunde göra som vi att hitta den i någon butik där man mer kan se och känna hur den skulle passa.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Devya]
2018-03-04 10:05
#16

#15 Min man väger dock 120kg just nu och ibland kan han gå upp till 140kg (hans vikt är inte så stabil) och han är 187cm lång och en grej som han gillar med badkar är att man kan ligga. :)

Badkaret ser dock ut som det skulle passa utmärkt för mig själv. Jag är en riktig kortis och väger inte särskilt mycket alls men det känns inte som en bra idé att bara skaffa det för mig själv då jag ligger högst 15 min i ett badkar medans min man kan ligga flera timmar i ett badkar. :D

Maria
2018-03-04 10:12
#17

#16 Aha. Gillar han att ligga ner så är ju detta inget för honom.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Forest]
2018-03-05 19:45
#18

Vilket bra tips :)👍 Jag leta som en tok i förra lägenheten då jag är frusen person så älskar jag ta mig ett varm bra för tina upp :) Nu har vi två badrum ena med lite badkar duger fint till mig som är kort och visst får min man vika sina långa ben men oj vad vi badar 😃 Vad som är skönt med mindre kar är att man fyller upp det snabbt 🙂

[AnimeV4]
2018-03-24 20:52
#19

Åååh😍Synd att jag redan önskat mig födelsedagspresent!

Eda
2018-03-25 07:32
#20

Jag såg nyss att priset på samma badkar skiljer sig väldigt åt, gå gärna in på t.ex prisjakt och jämför:   https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1191

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
Upp till toppen
Annons: