Annons:
Etikettekonomi-och-juridik
Läst 2554 ggr
novembre
1/29/18, 8:59 AM

Hyra ut bostadsrätt i andra hand

Hej, hoppas jag kommit rätt nu :) Jag har en bostadsrätt, en 1a på 28 kvd (2 mil från Göteborg) och vill hyra ut den i andra hand. Det jag undrar är vad man egentligen ska ta i hyra? Får man endast hyra ut i ett år eller kan jag hyra ut hur länge jag vill? Jag blir osäker nu när jag läser om detta, jag vet att de finns de som hyr ut på obestämd tid men det jag läser mig till verkar innebära max ett år. Och jag vill gärna skriva till några punkter i kontraktet som kan vara lämpligt, vad bör man definitivt ha med i kontraktet isåfall? Föreningen har dessutom rätt att ta ut en avgift från mig som hyr ut. när jag läser om att hyra ut undrar jag verkligen om det är värt allt besvär som det innebär om man ska hyra ut. Har ni tips tar jag tacksamt emot! :)

Annons:
Honestyisdead
1/29/18, 9:08 AM
#1

Prata med din förening. Dom måste godkänna det och hyresgästen.

Maria
1/29/18, 9:41 AM
#2

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

novembre
1/29/18, 3:19 PM
#3

#1 av ren händelse träffade jag på ordförande imorse när jag skulle ta tåget, men inte mer än 1 år sa hon då de inte gillar iden att det kommer massa olika boenden dit till föreningen. Jag ska flytta ihop med min kille men anledningen att jag vill hyra ut beror ju dels också på att bostadspriserna börjar gå ner nu. Jag hoppas åtminstone att jag inte förlorar pengar när jag kommer sälja sedan med tanke på det jag betalat för den. Funderingarna går just nu om det är av den anledningen sämre ekonomiskt sett att hyra ut om jag ändå måste sälja om ett år… Dvs om priserna går ner ännu mer under den tiden. #2 Tack!

[Forest]
1/30/18, 9:49 AM
#4

3 Inte mer än 1 år, så sen är det ny hyresgäst 🤔  Skulle det inte vara bättre ta kontrakt max 1 år sen med möjlighet till förlängning av kontraktet/nytt kontrakt på 1 år på så vis kan man ha samma hyresgäst om det är en skötsam person i flera år. 

Ang om hyran så skulle du kunna kolla med föreningen om någon annan kanske hyr ut sin lägenhet och ha ungefär samma hyra.

oh-la
1/30/18, 11:15 AM
#5

Generellt kan man säga att uthyrning i andra hand under ett år bör godkännas av föreninge om man har giltiga skäl. Att flytta ihop med någon anses vara giltigt skäl. Skulle du få nej kan du överklaga till hyresnämnden. Det innebär heller inte att du kan förlänga hyreskontraktet från år till år, vare sig du byter hyresgäst eller ej. Det som generellt godkänns är ett år. Ansöker du om att hyra ut längre kam det avslås och bli svårare att få igenom trots överklagan. Sedan finns ju inget som säger att du avslut inte skulle kunna få igenom en längre uthyrning, men räkna inte med mer än ett år. Hyran ska vara skälig. Det finns kalkylatorer på nätet som kam hjälpa dig. Du ska inte gå back på avgift, amortering och ränta, men du får heller inte gå hur mycket plus som helst. Den eventuella vinst du gör på uthyrningen ska du skatta för. Jag förstår verkligen ditt dilemma. Vi stod i det för 1,5 år sedan. Jag ka säga att boprisfallet det pratas om nu inte är nytt, utan tendenser sågs i nybyggnationsområden redan då. Från en vecka till en annan gick vårt område från att sälja som smör till noll besökare på visningarna. Vi skulle flytta till ny stad 50 mil bort och var tvungna att sälja. Vi hade 8 visningar utan en enda som kom och fick tillslut sänka priset 200 000 kr. Slutade med att vi fick sålt i sista sekund innan flytt för totalt 300 000 kr ner. Vi var de enda som sänkte och fick sålt i hela området och när vi flyttade var det närmare 50 osålda lägenheter på våra tre gator och 5 föreningar. Vi så då att kanske är det här början på något större… mycket av det va spekulation. Vi stod också och velade om uthyrning, men slapp tack och lov,

novembre
2/14/18, 12:10 PM
#6

Tack för svar :) 

Jag pratade med ordförande i föreningen och fick bara lov att hyra ut i ett år. Anledningen var att de inte ville att folk skulle flytta ut och in hur som helst. 

Om jag hyr ut lägenheten tänkte jag att el och elnät inte ingår i hyran, dels för att det är svårt för mig att beräkna hur sparsam/slösaktig hyresgästen är med elförbrukningen. 

Mina anhöriga tycker att det är bra att hyra ut lägenheten, men jag är osäker om nu priserna förväntas gå ner ännu mer och som du oh-la säger att det kan vara svårt att veta hurpass bra försäljningen kommer gå. Jag undrar om det är en större risk att vänta ett år med att sälja den än att sälja nu. 

Hmm, vilket dilemma :/

Annons:
Maria
2/20/18, 8:40 AM
#7

Det är ju också alltid lite lurigt det där med att hyra ut i andra hand med slitage och liknande. Hyr man ut till någon man känner så är det kanske lite säkrare men till någon okänd….jag hade tvekat.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Åsa S
2/20/18, 8:57 AM
#8

Kan ju även bli problem ifall förhållandet inte överlever ihopflytten, det är ju en sak att vara ihop och en annan sak att bo ihop. Syrran fick flytta hem till mina föräldrar, hon hade ju hyrt ut sin lägenhet i 1år och man kan ju inte bara slänga ut den hyresgästen

Åsa S
2/20/18, 8:58 AM
#9

+Man bör ju vara säker på att hopflytten kommer funka för hyr man ut sin lägenhet kan man inte bara flytta tillbaka

Honestyisdead
2/20/18, 6:44 PM
#10

#9 Säker kan man aldrig vara.

Surpan
2/22/18, 8:31 AM
#11

#8 Man brukar väl ändå ha en gemensam uppsägningstid på 1-3 månader? Det kan inte vara vanligt att man hyr ett år med fast tid.

/Surpan

Maria
2/22/18, 9:00 AM
#12

När vi hyrde en övervåning i en villa så hade vi inskrivet i kontraktet 6 månaders uppsägningstid men då var det ju ett förstahandskontrakt.

#11 Jag har hyrt en andrahandslägenhet fast tid i ett år vid ett tillfälle då hon som hade kontraktet jobbade utomlands i ett år.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Surpan
2/22/18, 9:15 AM
#13

#12 okej ja det förekommer säkert :) men jag tror inte det är vanligt. Hur gör man om man skulle bli av med jobbet då om det inte går att säga upp lägenheten på 1 år?

/Surpan

Annons:
Maria
2/22/18, 9:22 AM
#14

#13 Då får man nog "bita i det sura äpplet" eftersom man har skrivit på ett kontrakt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Surpan
2/23/18, 6:24 AM
#15

#14 Såklart. :) Menade lite hypotetiskt. Att det skulle bli tufft för många.

/Surpan

Upp till toppen
Annons: