Annons:
Etikettbygga-och-renovera
Läst 1828 ggr
Sjöstjärnan
2018-01-04 22:49

Installera tvättmaskin

Jag ska köpa en tvättmaskin med tillhörande installation. Så står det att man även kan välja till Fast elinstallation med kopplingsdosa. 

Jag kan verkligen ingenting om sånt här,  så jag undrar ju såklart när man behöver detta och om det då är något jag behöver?

Annons:
Sindri
2018-01-04 22:56
#1

Om det finns ett eluttag där du skall ha tvättmaskinen så behöver du ingen fast kopplingsdosa.

Ett eluttag är bättre ifall du måste flytta maskinen för ex. vis rengöring. renovering av stället du har den på.
Var gärna med när de kommer med tvättmaskinen. Det finns transportsäkringar  i maskinen. Kolla hur de sitter och se till att spara dem. Det är långa rör och det brukar finnas fästanordningar för dem på baksidan av maskinen. Om du skulle behöva flytta maskinen av någon anledning är de väldigt bra att ha kvar.  (Våra slängdes och vi fick ringa och be dem komma med  nya.)

I installationen brukar också ingå en provkörning av maskinen för att se att den står plant och fungerar. Finns risk att den vandrar när den centrifugerar annars. 
Läs bruksanvisningen medan de är där och kolla att de gör allt rätt. Tyvärr har de lite bråttom ibland.

Sjöstjärnan
2018-01-04 23:16
#2

Det finns en kopplingsdosa, så behöver jag då även denna tjänst? Läser om avstängningsventkler och ballofixer och känner mig som en utomjording :D jag lägger till en bild istället så kan vi se om det behöver göras något innan dem kommer :)

Sjöstjärnan
2018-01-04 23:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3
Meta4
2018-01-05 07:12
#4

Stickkontakt, kran och utloppsrör finns ju. Lätt som en plätt att installera själv. Spara alla transport skruvar och läs installations instruktioner så går det fint. Lycka till.

Maria
2018-01-05 09:38
#5

#4 Fast det ser inte ut som en stickkontakt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sindri
2018-01-05 10:14
#6

Nej, det där ser ut som en kopplingsdosa. Jag skulle nog försöka få dit någon först som kan installera ett vägguttag. Annars är maskinen "låst" vid platsen. Skulle du av någon anledning behöva flytta maskinen behöver du hjälp av elektriker att koppla ur och koppla i maskinen igen.
En ballofix är en liten avstängningsventil som sitter på själva vattenröret (brukar vara en liten svart sak som man kan vrida på) så att man kan stänga av vattnet till maskinen. Också behändigt när man måste fixa med den eller flytta den.

Annons:
Sjöstjärnan
2018-01-05 10:24
#7

Tack så jättemycket för era svar! Men om vi bortser från eluttaget så är det möjligt att installera den som det ser ut nu? Men att jag behöver köpa en ballofix?

Record
2018-01-05 10:49
#8

Vad är det som visas i nederkant av bilden? Om det är en badkarskant och rummet ett badrum, får du inte ansluta maskinen med en stickkontakt. Det skall vara fast anslutning till 220V jordad, som dosan är till för.

På vattenkranen finns ett uttag för in-vatten, och avtappning måste till.

Sjöstjärnan
2018-01-05 11:14
#9

Nu är bilden felfriden men precis till höger om där tvättmaskinen ska stå så står ett badkar.

Meta4
2018-01-05 16:08
#10

Varför behövs en ballofix när man bara kan stänga av vattnet med kranen?

Record
2018-01-05 21:35
#11

Tvättmaskiner skall ha kallvatten ,endast.

morten.dynamite
2018-01-06 15:13
#12

Man kan använda ett uttag för tvättmaskinen om det finns en Jordfelsbrytare annars måste en installeras.

Sedan kan man om man har otur och detta är en gammal anläggning bara vara 3-fas och jord framdragen till anslutningsdosan då måste det kopplas om och eventuellt dra nya trådar.

Upp till toppen
Annons: