Annons:
Etikettövrigt
Läst 1315 ggr
Niklas
1/3/18, 4:41 PM

Flytta kassaskåp

Finns det något bra hjälpmedel för att lägga ett 180 cm högt kassaskåp ner på en släpvagn? Det väger 840 kilo så det är inte helt enkelt. Tänk att det står på en pall bredvid vagnen.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
hellah
1/3/18, 4:55 PM
#1

Lyftkran

Niklas
1/3/18, 5:00 PM
#2

Ah, jag var lite otydlig i frågan. Jag tänkte något helst inte el- eller bränsledrivet hjälpmedel. :-)


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Jimmy.L]
1/3/18, 5:04 PM
#3

Så kallade V-kranar finns men vet inte om det finns att hyra annars kan det nog att välta ner den på reglar eller liknade och ta en palllyftare och dra upp den på släpet.

Niklas
1/3/18, 5:09 PM
#4

V-kranar verkar ganska avancerade. https://www.industritorget.com/news/ny%20v-kran%20på%20marknaden/2394/ Jag tänker mig något som kan hjälpa tre eller fyra man att göra det för hand.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

annia1
1/3/18, 5:11 PM
#5

Är det en vanlig släpvagn som sitter bakefter en bil. Då tror jag du måste ha det liggande på backen först och sen försöka höja upp det och vinscha in det på släpvagnen.

Men ett alternativ som ev kan funka. Ta loss släpvagnen från bilen och ställ släpvagnen på ända och surra fast skåpet i stående läge sen tynga ner släpvagnen så den kan sättas tillbaka på bilen. Om du förstod hur jag menade.

.

Meta4
1/3/18, 11:37 PM
#6

Bjud in många starka grabbar på pizza och öl, sen fixar det sig.

Annons:
annia1
1/4/18, 12:47 AM
#7

Kom på en sak. Att få dit det på en släpvagn är nog så knepigt, men sen att få av det kan nog bli värre.
Men det jag ska skrev som alternativ som ev kan funka, det borde gå att göra tvärtom när det ska av.

.

Niklas
1/4/18, 11:57 AM
#8

Tack för era tips!


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Jalking
1/5/18, 12:22 AM
#9

Jag var ute för samma problem för ett par år sen. Funderade länge på olika mer eller mindre smarta lösningar, men ringde till slut en som har lastbil med kran. Räknade med att det skulle vara år helv..för dyrt. men tänkte ändå fråga. Det var inte alls dyrt i jämförelse med det krångel vi skulle behöva hålla på med själva! Jag minns inte vad han tog, men han fick lyfta på, transportera det en mil och lasta av. Tog 20 minuter och var värt varenda krona.
Sen skulle skåpet in hemma…. Lastbilschaffisen ställde av det på en pallyftare (utan pall), jag och en kompis körde in det och ställde ner det på två högar med masonitremsor. Genom att vicka skåpet från sida till sida tog vi bort en remsa i taget tills skåpet stod stadigt på golvet.

Mitt tips: Ring en transportfirma! Enklare, mindre risk att någon skadar sig och antagligen billigare än vad du tror.

Niklas
1/5/18, 4:32 PM
#10

Jag kontaktade två firmor först. Det var efter det jag började tänka på alternativ.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: