Annons:
Etikettinredning-och-design
Läst 3355 ggr
Sindri
2017-12-21 13:29

Ni som har granitskivor i köket

Har nyss fått mina granitskivor i köket, och i skötselanvisningarna står det att man skall smörja in dem med symaskinsolja i början.
För mig låter det ganska tokigt, jag kommer att baka på dem.

Tycker det är svårt att få bort fettfläckar och diskmedel får man inte använda.

Annons:
Meta4
2017-12-22 06:38
#1

Kanske det skulle vara bättre att använda mineraloljorna , de är gjorda för skärbrädor osv. Luktfria och har ingen smak.

Sindri
2017-12-22 08:21
#2

Nej, mineraloljorna gillar jag verkligen inte. Är ju inget man skall äta heller.

Behandlar allt trä i köket med min egen blandning av kokosfett och bivax.

Tom
2018-01-26 08:45
#3

Anledningen till att man behandlar skivorna är att man mättar dem med någonting med flit och på så sätt hindrar oavsiktliga vätskor att tränga in  och göra fula märken i stenen. Sen finns det många teorier om vad som är bäst att behandla med. Det viktiga är i alla fall att stenen blir mättad.

Sindri
2018-01-26 13:07
#4

Har bara sett rekommendationer om mineralolja, det är därför jag undrar.

Sedan tycker jag också det är märkligt att man inte får använda diskmedel på skivorna. Jag har ju min diskho nedsänkt i en skiva och det är ju omöjligt att det inte stänker upp diskmedel på den när man diskar. Fläckar får jag bort utan diskmedel, men stänket kan jag ju inte göra något åt.

Niklas
2018-01-26 16:02
#5

#4: Diskmedel löser sannolikt upp oljan.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Sindri
2018-01-26 16:44
#6

Nej, det står att diskmedlet bildar en sörjig hinna som inte går att få bort. Fattar verkligen inte, man tar ju ytterst lite diskmedel och mest vatten på trasan. Dessutom sköljer man alltid med bara vatten, och det är väl bara att olja in skivan igen.

Annons:
Niklas
2018-01-29 10:36
#7

Då är det nog en reaktion med oljan.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Forest]
2018-02-05 11:18
#8

Här är lite att läsa http://granitop.se/skotsel-av-granit-bankskiva/

Jag fick tips om polera upp fönsterbrädorna i marmor sten då med paraffinolja detta För inoljning av ytor som kommer i kontakt med livsmedel, exempelvis skärbrädor, köksbänkar och bord. Även för polering av ädelträ och marmor.

Sindri
2018-02-05 15:32
#9

Paraffin kommer också från olja, det är därför jag inte vill använda det på skivor som jag lägger mat på.
Tycker bara sådana oljor man kan äta borde användas, men vill ha en förklaring från tillverkarna varför det inte skulle funka.

[Forest]
2018-02-05 19:46
#10

9 Oja självklart tycker jag dom bör kunna förklara för dig varför inte. Här har du lite mer o läsa om just hur man får bort olja o fett, en obehandlad sten suger in olja o fett.  Tycker det stod en del nyttigt på denna sida :)

http://www.rk-natursten.se/skotselrad

Sindri
2018-02-05 21:57
#11

Det står tyvärr samma som jag läst på alla sidor. Hade hoppats att någon som själv  haft granit länge hade kommit på andra tankar och visste bättre.

[Forest]
2018-02-06 19:37
#12

11, Så är det säkert det är nog så att dom som säljer "sten" vet en del om skötsel :)

Sindri
2018-02-06 23:07
#13

Nu läste du inte riktigt vad jag skrev ovan 🙂
"Alla" som säljer sten skriver precis samma saker, jag har varit inne på en massa sidor och läst och många är bara kopierade rakt av samma förlaga.

Ibland så går saker bara av gammal vana, man skriver en sak för att man alltid gjort det,  men jag vill fortfarande inte använda petroleumprodukter på en  skiva där jag lägger mat.
Så tack alla som brytt sig men jag vill faktiskt bara veta om någon/några använt andra (ätbara) oljor och om det fungerar.

Annons:
Niklas
2018-02-07 10:44
#14

#13: Det viktigaste är nog att du i så fall använder oljor som inte härsknar.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: