Annons:
Etikettbygga-och-renovera
Läst 1062 ggr
Sindri
12/14/17, 9:05 AM

Hur skruva/spika i mjukt trä?

Jag har ett några små bord i något "exotiskt" träslag där benen lossnar hela tiden. 
Man byggde ihop dem själv genom att stoppa in två plastpluggar i varje ben, i vilka man sedan skruvade i en skruv i med en sexkantsnyckel.

Nu har flera av pluggarna lossnat och benen fladdrar lösa. Kan se på ett av benen att en träflisa som skulle hålla  pluggen har lossnat. Plastiskt trä?

Kan jag limma dit pluggarna med  något superlim som håller för skruvarna, eller skall jag helt enkelt leta en annan lösning? Limma på även benen? Har inget behov att ha  benen löstagbara, de bara levererades så.

Älskar verkligen de här borden så lägger gärna ner både tid och pengar på att få dem i brukbart skick.

Annons:
Niklas
12/14/17, 10:01 AM
#1

Du kanske kan skruva fast dem med vinkeljärn.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Maria
12/14/17, 10:02 AM
#2

Ja precis vad jag tänkte men jag kom inte på ordet vinkeljärn😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sindri
12/14/17, 10:32 AM
#3

Principiellt ingen dum idé, men benen är i vinkel, d.v.s de liksom "omsluter" sargen på bordet. Det blir 8 vinkeljärn per bord x 6 bord……

Jo, jag är beredd att jobba lite, men kanske det finns någon enklare lösning.  Undrar också om de pyttesmå vinkeljärn som kan komma ifråga verkligen skulle hålla?
Jag måste också antagligen ha speciella skruvar som inte skruvar upp sig ur det mjuka träet.

Jalking
12/14/17, 11:15 AM
#4

Ta en bild, helst flera, på konstruktionen och lägg ut här så blir det lättare att se lösningar.

Meta4
12/15/17, 10:47 PM
#5

Klistra fast dom med trälim och sedan en skruv som håller det hela . Lycka till.

Sindri
12/15/17, 11:38 PM
#6

Japp! Så blev det. Tog med ett av benen till byggmarknaden och de rekommenderade just det. Än så länge verkar de ursprungliga skruvarna räcka. Sitter i dåliga plastpluggar, men de är också limmade.

Blir det rangligt igen så blir det nya skruvar på nya ställen. Finns speciella till mjukt trä. Förvånad över att trälim känns så stadigt.

Annons:
Upp till toppen
Annons: