Annons:
Etikettinredning-och-design
Läst 952 ggr
Maria
2017-11-14 11:51

Linnelakan

Är det någon som har linnelakan?

Jag är lite sugen på att skaffa men eftersom de är ganska dyra så hade det varit roligt att höra från någon som använt dessa.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Niklas
2017-11-14 12:25
#1

Jag har inte provat. Är de inte ganska styva? Om man har till exempel en madrass av minnesskum kanske tjocka, styva lakan ändrar egenskaperna på den så att man inte sjunker ner så mycket som det är tänkt.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Maria
2017-11-14 12:33
#2

#1 Det har jag inte tänkt på. Jag såg på ett ställe att de skulle tumlas försiktigt och jag gillar ju inte tumlade bomullslakan men det kanske är skillnad? Ett annat lakan hade knappar som inte tålde mangling så jag blir liksom inte klok på det hela haha.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Niklas
2017-11-14 12:40
#3

De menar nog att de inte ska tumlas men vet att många är lata eller saknar plats att hängtorka så de försöker tillmötesgå dem. Jag kan tänka mig hur det blir med pärlemorknappar i mangeln. Du kanske kan hälla mjölet på någon fisk- och skaldjursrätt som krydda.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Maria
2017-11-14 12:44
#4

Haha😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Dioramabyggare
2017-11-14 13:51
#5

#0: Jag har testat linnelakan och skönare "ligg-upplevelse" har jag aldrig haft.

#3:1: När jag tvättat underlakan brukar jag hänga de (dubbelvikta) på tork över ryggen på ett par stolar i vardagsrummet, stolar som inte används så ofta. Påslakan jag tvättat brukar jag hänga över innerdörrar. Efter ett dygn eller kanske två är de torra.

Maria
2017-11-14 13:57
#6

#5 Blir de rynkiga om du bara hängtorkar dem?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
starhawk
2017-11-14 21:17
#7

Hittade ett linnelakan i arvegodset när jag behövde ett nytt överlakan. Det känns lite strävt liksom, skönt att det inte är ett underlakan.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Maria
2017-11-14 21:19
#8

#7 Behöver det manglas?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

starhawk
2017-11-14 21:29
#9

# Vet inte riktigt, vi har inte manglat lakan sen långt före vi flyttade hemifrån. Vi kör dom i torkrummet och sen drar vi dom. Ser väl aningen ojämnare ut än "vanliga lakan" men inga direkta rynkor.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Zepp
2017-11-14 22:06
#10

Linne behöver i princip alltid manglas eller strykas om det är kläder!

Men som väl är så har industrin oppfunnit halvlinne.. det kan klara sig med släthängning, vad gäller sängkläder!

En anna nackdel med linne.. man bör helst låta mor eller mormor använda de några årtionden först.. innan de tvättats några gånger och de är tillräckligt sköna.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Dioramabyggare
2017-11-15 04:41
#11

#6: Nej. Möjligen kan de bli lite grann "veckiga" just där de hänger över dörren, men då ser jag till att sträcka ut de ordentligt där.

Upp till toppen
Annons: