Annons:
Etikettinredning-och-design
Läst 3302 ggr
Drakellen
2017-11-12 12:38

Tips gällande flytt

Hejsan, jag hoppas att detta är rätt forum att lägga upp det här på, men kan inte komma på någon bättre för tillfället.  Jag, min pojkvän och vår lilla corgi ska flytta i tillsammans till Skövde  i vår/sommar, där vi ska plugga på Skövde högskola båda två. Det är ju med andra ord ingen stress men jag är den förberedande typen så jag vill samla på mig allt som  finns att veta om den första flytten. Så kan ni bara ösa på med bra tips och bra saker att tänka inför en förstagångsflytt. Vi har ganska gott om pengar tillsammans med jag är väldigt ekonomisk (snål) så pengasparande tips uppskattas också.  Tack på förhand :)

Annons:
Aleya
2017-11-12 12:42
#1

Kan du mer säga specifikt vad du vill ha tips på? Är det hur man packar eller städar?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Dioramabyggare
2017-11-12 13:02
#2

#0: ett "klassiskt" tips är att inte packa för mycket böcker i kartongerna. Ett par lager kanske, och sedan lätta saker som kläder, dukar och handdukar. Att noggrannt märka de olika kartongerna med innehåll/vilket rum de ska till sparar också en del tid och mycket kånkande i nya bostaden.

Ska ni anlita någon flyttfirma? Jag läste vid ett tillfälle om ett par som skulle flytta för första gången, och när flyttbussen stod nere på gården så började en i det paret att packa kartonger, utan att tänka på att det kostade pengar att "flyttgubbarna" fick vänta.

Lycka till så mycket med flytten!

Stallmima
2017-11-12 14:58
#3

Böcker (om det finns)  brukar jag packa i dubbla pappkassar, de mindre kassarna då. Annars är det bara att samla på sig tidningspapper för att packa ömtåliga saker som porslin i.  Använder själv uteslutande banankartonger vid flytt, är bra att lägga hårt i botten förs så saker inte "slinker" ut  (tar gamla flingkartonger och plattar ut)

Niklas
2017-11-12 15:01
#4

Ta med er så lite prylar som möjligt. Passa på att kasta, ge bort och sälja. I övrigt vill jag tipsa om saker att tänka på för att komma överens som ny blivna sambos: https://howto.savvity.net/discussions/5932b4371d41c84359066777-how-to-minimize-quarrels-when-you-move-in-together?59325fb31d41c84359054f50-8


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Drakellen
2017-11-12 15:40
#5

#1 alla tips du kan komma på! Hela köp-prosessen-tips, pack-tips, packa-upp-tips och liknande.

#2 Vi kommer nog inte hyra en flyttfirma då vi äger vääldigt lite. Typ datorerna, hunden, akvarierna, en garderob, en bokhylla, massa böcker och hur mycket småskit som helst som inte tar så stor plats. Så vi tänkte att det går in i en liten lastbil/skåpbil (demonterat såklart).

#3 tack för tipset, vi har gott om böcker som måste packas ordentligt. 

#4 Tack så mycket, sådana tips behövs mycket då vi faktiskt inte har så bra koll på sambolagen (det kanske är rätt? XD).

Vi behöver en massa basic möbler (typ bord, stolar, garderob, skrivbord mm) något tips på var man kan hitta sånt så billigt som möjligt, förutom blocket såklart.

Maria
2017-11-12 15:43
#6

På loppisar kan ni hitta det mesta i möbelväg och det är himla kul att leta ;-)

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Aleya
2017-11-12 16:05
#7

En varning: köp aldrig säng på loppis. Kan finnas vägglöss. Och dom är ett helt aber att få bort. Sälj bort saker ni vet att ni inte ska ha eller vill ha kvar. Rensa bland kläder innan ni flyttar. Men man kan även använda trasiga kläder som packmaterial och sedan slänga. Märk lådorna. Så ni vet var grejer till köket är och till sovrum osv. En smart grej är att tvätta igenom grejer innan man flyttar och vika snyggt. Så mycket lättare att sätta in i skåp då. Och börja packa och rensa i god tid. Blir lite skönare att inte stressa. Det är väl det jag kan komma på efter x antal flytter. Kan vara värt att lämna flyttstädning till ett städbolag.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Stallmima
2017-11-12 22:21
#8

Det finns massor med bortskänkes-sidor på nätet,  bla  www.bjussa.se  även blocket har bortskänkes-sida   Lycka till med flytten!   🙂

Drakellen
2017-11-13 14:46
#9

#7 Nej, det misstaget kommer vi inte göra då samma sak hände en kusin som köpte en soffa på loppis och det var inte så värst kul.  

Vi flyttar från Pojkvännens familj som bor kvar så vi lämnar ingen tom lägenhet efter men tack ändå, kommer garanterat tänka på det när vi flyttar nästa gång. 

#8 Tack så mycket, den ska jag kolla in på direkten!

[Forest]
2017-11-14 11:09
#10

1, rensa sälj, skänk det man inte behöver.

2 börja packa smått tidigt, fråga efter banankartonger i butiker som säljer frukt. 

Flyttar ni långt? Får ni tillgång på förrådet tidigare, isf kan man små flytta ta med lite i taget är det långt så är det mer ekonomiskt att ta allt på en gång. 

Köpa möbler så finns även fb vi har köpt soffa genom bekant helnöjd så tips är även säga till att man letar möbel så kanske någon vet om det man söker finns. Blocket finns med men våga pruta är ett tips 😉 Säng gavel är det ända vi köpt begagnad själva madrasser rek jag stark man köper ny.

Ary
2017-11-22 13:26
#11

Mekonomen har väldigt bra storlekar på kartonger som går bra att stuva i vanliga bilar om ni skulle få lust att fråga där. 🙂

parsley
2017-11-27 18:18
#12

Om ni är intresserade av att köpa begagnat så kolla även om det finns någon eller några lokala köp- och säljgrupper på Facebook där ni bor. Det verkar som en del handel flyttat från t ex Blocket till Facebook och att folk hellre annonserar där, eftersom det är gratis att göra det på Facebook.

Annette
2017-12-11 21:15
#13

Gengåvan Second Hand i Skövde har mycket begagnade möbler och husgeråd.

Annons:
Swadika
2017-12-16 12:41
#14

Mitt tips som jag verkligen önskade att jag använde mig när jag flyttade är att färgkoda kartonger med antingen post-it lappar eller klistermärken. Då sätter man en färg på alla kartonger som ska till samma rum, t.ex. blå till köket. Sen sätter man samma färg på dörren/dörrposten eller något till det rummet kartongerna ska till. Särskilt bra om man får hjälp att flytta av folk som inte har så bra koll eller kanske kartonger som använts i tidigare flyttar och som redan har text. 

Kolla bortskänkes sidor på facebook. I alla fall i min stad skänks det bort massor med fina saker som folk helt enkelt inte orkar hålla på att sälja men som är i väldigt fint skick.  Håll även koll framförallt vid slutet av månadn då folk flyttar och desperat vill bli av med saker, vid början av månaden kan man få tag i gratis flyttkartonger.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Drakellen
2018-01-18 19:01
#15

#13 tack! Ska göra en lista av alla secondhand affärer i skövde!

#14 Vilken bra ide, det ska jag lätt göra! Vi lär nog få hjälp av två sett förvirrade föräldrar så det lär behövas

Vixxen
2018-01-29 22:01
#16

Glöm inte flyttanmälan till Skatteverket och hemförsäkring på nya stället.

Effie
2018-02-01 10:02
#17

Apropå märkning av flyttkartonger.  Jag markte med symboler, på flera sidor (så att det skulle vara lätt att se, hur man än ställt dem). K för kök, V för vardagsrum, S1 och S2 för sovrum, typ. En glasliknande (Y) för ömtåligt, och någon markering för "packas upp först". Om man inte hinner packa upp allt genast är det ju trevligt att lätt hitta det nödvändigaste.

Man kan numrera lådorna också, och ha en lista på vad man lagt I vilken låda.

Om det är flera trappor utan hiss, kan det vara enklast att inte alla trängs, utan att man tar varsin bit av trappan att bära och staller lådan till nästa bärare. Lite som stafett…


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

vallhund
2018-02-01 21:48
#18

Vinkartonger från bolaget är perfekt att packa böcker i.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: