Annons:
Etikettinredning-och-design
Läst 3960 ggr
ChristineF
11/4/17, 1:31 PM

Vart köper ni sängkläder?

Hej!
Jag har köpt sängkläder från olika butiker, mest från hemtex, och mitt favoritmaterial hittills är percale som är svalt och skönt. Det värsta jag vet är när det känns varmt och stickigt.
Problemet är att alla påslakan krymper så otroligt mycket så täckena hänger ut långt alternativt knölar sig, längden som ska vara 210 cm är nu på de flesta 175-180 cm. Jag tvättar i 60 grader och drar efteråt. Torktumlar inte.
Känner mig riktigt besviken på kvalitén då priset inte varit det lägsta direkt…
Vart köper ni påslakan som behåller längd och bredd?

Annons:
Fridaaaa
11/4/17, 2:06 PM
#1

Köpt mycket från Jotex och jysk.
Aldrig varit med om att sängkläder krymt vart än vi köpt :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zepp
11/4/17, 2:22 PM
#2

Jaaaaaaaaaaaaa, äntligen någon som ställer samma fråga som jag!

Och jag ställde den här;

https://hemmet.ifokus.se/discussions/54bbe9cace12c463eb0003dc-var-koper-man-riktiga-sangklader?participating-2

Lexington är något jag köpt.. som duger att sova i, dock så kostar det 5-10 gånger mer än vad man betalar på Jysk/Hemtex.

Bäst är fortfarande Loppis!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Lona
11/4/17, 8:27 PM
#3

#2, Allra bäst är mammas linneskåp!👍😉😃


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Forest]
11/4/17, 10:19 PM
#4

ÖoB,Rusta,jysk är det vi köpt nyligen ännu inte besvikna. Har 2 bädd sätt från Lexington dyrt men gillar det inte så värst mycket, fint men nä det är inte så mjukt o skönt så det ligger mer i skåpet än använts 😉Köper gärna på rea då kan man köpa flera bäddsätt 😃

Lona
11/4/17, 10:37 PM
#5

Köpte de senaste på Ikea, jag retar mig dock på att de inte har de där små öppningarna upptill som man använder för att lättare få i täcket.
Visst, inte svårt att sprätta och eventuellt fålla, men sånt där tenderar att aldrig bli gjort hemma hos mig…


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Thiah]
11/5/17, 6:26 AM
#6

#5 det är för att resten av världen tycker vi är knäppa som har de där små hålen :p

Annons:
JMW
11/5/17, 10:31 AM
#7

Jag har köpt sängkläder på alla möjliga ställen. Jysk, Rusta, Ikea mm och har aldrig någonsin upplevt att de krympt.

Lona
11/5/17, 10:58 AM
#8

Köpt från Nyblom & Kollén också, kom jag på. Bra kvalitet men dyrt om man inte köper i deras outlet ;-)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

ChristineF
11/5/17, 7:14 PM
#9

Skönt att det finns fler som tycker som mig, haha, men mindre skönt att problemet finna såklart.. Tack för era tips, jag får kolla runt lite. Kanske kika i linneskåpet i stugan o låna med några hem hehe :-)

Zepp
11/5/17, 7:33 PM
#10

Skönt att vi åtminstone är två.. fast i min tråd så fanns det uppenbarligen fler som kände lite som vi?

Och jag har en rättelse.. jag köpte alldrig Lexington utan Mille Notti visar det sig.

Lexington kändes ioförsej skönt, men det var fel färg typ.. Mille Notti var lika bra och med rätt färg!

https://millenotti.store/swedish/sovrum.html

Hur himla komplicerat det här kunde vara förstod jag inte fören jag blev tvungen att byta ut mina gamla sängkläder.

Först så gjorde jag som antagligen de flesta.. köpte random percale/satin på Random affär.. de flesta luras.. näe inte angående percale/Satin utan hur släta, svala oskryngkliga/tunna de är!

Varför är de så tunna så att man kan se igenom dem redan när de är nya?

Mina gamla var tjockare och släta oskrynkliga trots hundratals tvättar och torktumlingar?

Såå jag köpte Mille Notti för en lusentapp på sängjätten, de dög, sen så har jag på loppis hittat lika bra för 40 kronor.

En grej jag lärt mig är fingetoppskänslan.. jag kan i princip med fingertopparna avgöra om de är sköna att sova i.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Stallmima
11/5/17, 9:14 PM
#11

Oftast på IKEA. Tycker heller inte om att hålen uppe inte finns, min mormor brukade öppna upp där för hål.

Maria
11/6/17, 9:35 PM
#12

Jag håller med #7 Jag har aldrig varit med om att sängkläder krympt😮 och då har jag handlat på många ställen genom åren.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

ChristineF
11/7/17, 11:07 AM
#13

Ja det verkar vara fler problem än att de krymper, som sömmar som går sönder och hur materialet känns och hur hållbart det är.. Att hålen saknas kan jag stå ut med, det är ju bara att ha påslakanet utåin, "krypa in i det" med armarna nerifrån och använda ändarna uppe som handskar när man tar tag i täckets ändar och sen drar över så det blir med rätt sida ut. Blir lite knepigt om det glider ner senare, men hellre utan hål än stickigt och krympt.. 
Spännande att de flesta inte lyckats krympa sina sängkläder, undrar om det är något speciellt med hemtex där jag handlat de flesta eller vad min tvättmaskin gör 😛 Får ta mig till lite affärer och känna mig fram.

Annons:
Meta4
11/7/17, 6:21 PM
#14

Mina lakan krymper aldrig. De flesta påslakanen köper jag på IKEA . Kanske inte superkvalitet men å andra sidan kan man ju köpa många och ofta eftersom de är ganska billiga.

Zepp
11/7/17, 8:39 PM
#15

Mm.. får kika nästa gång jag är på Ikea.. jag vet att de har en väldans massa olika kvaliteter på i princip alla sina produkter.. grejen är väl mest att man oftast är där i helt annat ärende?

Och det enda jag begär är påslakan som inte kräver mangling, för att vara släta, svala och sköna att sova i trots hundratals tvättar och torktumlingar.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Stallmima
11/8/17, 1:33 AM
#16

#15  Man ska inte torktumla sängkläder, vik ihop och sträck sen in i torkskåp eller hängtorka.Fast alla är ju olika  😎

Maria
11/8/17, 6:42 AM
#17

Jag tycker det känns som att lägga sig i smutsiga lakan om man torktumlar dem.😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

JMW
11/8/17, 8:12 AM
#18

#17 Håller med dig.

Fridaaaa
11/8/17, 1:54 PM
#19

#16 Vi torktumlade alltid när jag bodde hemma, inga problem :) 
När jag flyttade hemifrån, blev det att hänga upp. Tar dock mycket plats upphängningen så ibland hade det varit skönt med en torktumlare haha :P

Tycker inte det finns något "ska" eller "ska inte" så länge inget förstörs :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zepp
11/8/17, 6:31 PM
#20

Här torktumlas allt.. nästan allt iallafall och det skall vara kruttort innan jag tar ut något!

Såå.. lakanen skall vara släta och sköna trots hundratals tvätt och torktummlingar!

Jag har ingen mangel och avser heller inte att skaffa någon.. det behövdes inte heller förut.

Utan till min förvåning så säljs bäddkläder som måste manglas.. antagligen för de som har gott om tid och gillar att hänga och mangla?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Lona
11/10/17, 5:13 PM
#21

Jag tycker att sängkläderna får lite mer "nytvättad-känsla" av hängtorkning. Sommartid får de hänga ute men på vintern blir det torktumling - jag har helt enkelt inte plats att hänga upp sängkläderna i mitt pyttehus. Möjligen om det ät riktigt kallt ute så jag eldar kaminen så mycket det går - då kan jag torka en grej i taget i värmen.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Thiah]
11/10/17, 6:03 PM
#22

#21 , åhh att kunna hänga ute!

Fridaaaa
11/10/17, 6:04 PM
#23

#22 Är underbart att kunna göra :D 
Gör vi så fort vi kan på våren :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zepp
11/10/17, 6:06 PM
#24

Jag vill fortfarande ha sängkläder som är släta och svala oavsett man har möjlighet att hänga dessa.. inne eller ute.

Grejen är,, förr kunde man göra som man ville.. nu måste allt manglas.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Fridaaaa
11/10/17, 6:19 PM
#25

#24 Behöver aldrig mangla våra sängkläder, många av våra är inte specielltgamla :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zepp
11/10/17, 6:26 PM
#26

Det behövde jag inte heller med mina gamla.. så då återstår hur som helst var man köper kvallitetsprodukter.

Aså.. förmodligen kan man köpa dem lite var som helst.

Nästa fråga är då hur man ser skillnad!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Fridaaaa
11/10/17, 6:39 PM
#27

#26 Tja mitt är mest från Jysk, Ikea och såna billiga ställen :) 
Tror inte man ser skillnad.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Maria
11/10/17, 6:46 PM
#28

Jag har några bäddset som är av dyrare variant och det märks kan man säga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

ChristineF
11/10/17, 9:12 PM
#29

Efter att ha köpt flera dyra percale sängkläder som varit jätteskönt material men krympt så mycket, så har jag bytt strategi. Köpte påslakanset (bomull) på rusta och på jysk igår, om de krymper var de iaf billiga :P uppdatering kommer! Ska kika på loppis i vår/sommar med :-)

Lona
11/11/17, 1:44 AM
#30

#22 och #23, jaa, den första omgången "utetorkad tvätt" för säsongen, den är löjligt go!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Thiah]
11/11/17, 7:46 AM
#31

#30 jag försöker torka på balkongen men måste oftast ha 4/6 glas stängt pga katter och barn.

JMW
11/11/17, 9:13 AM
#32

Jag har också lite dåligt med utrymme för att torka stora lakan så jag viker lakan på längden till en fjärdedel och hänger dem över byxgalgar. Tar inte mycket plats så och jag kan hänga i krokar i taket i vår lilla tvättstuga.

Maria
11/11/17, 9:16 AM
#33

Jag har ett sådan där ihopvikbart torkställ som jag ställer i gästrummet för att torka lakan.

Under den varma årstiden så hänger jag tvätten ute.

Vi har en tvättstuga i vårt område men det är sällan jag använder den. Där finns tumlare, torkrum och mangel men ingen stenmangel som jag är van vid.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Zepp
11/11/17, 4:36 PM
#34

Eh.. ah.. äh.. something is wrong on this planet!

Aså jag har stor tomt, träd med tvättlina om så skulle behövas, garage med avfuktare och torktumlare i tvättstugan.. ingen mangel för jag har alldrig behövt någon och jag avser heller inte att införsfaffa någon.

Hur som helst.. det förklarar i allafall inte hur vanliga sängkläder inköpta på 60-70--80-talet inte ens behövde manglas/släthängas och varför dagens sängkläder mest påminner om spindelväv.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Maria
11/11/17, 4:38 PM
#35

#34 Jag tror att det helt enkelt beror på kvaliteten.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Zepp
11/11/17, 4:42 PM
#36

Prexis vad jag oxå tror!

Har köpt Percale och Satin.. deklarerade som sådana.. som bara varit att slänga efter en natts dålig sömn.

Såå.. nu är det främst loppis som gäller.. eller svindyra sängboutiquer.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Honestyisdead
11/14/17, 12:15 PM
#37

Jag brukar köpa på IKEA och de håller bra kvalitet.

beem
11/14/17, 1:53 PM
#38

Jag köper på Hemtex och IKEA. Både Hemtex och IKEA har bra kvalitet och jag har aldrig   haft problem med att de krympt.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Zepp
11/14/17, 7:51 PM
#39

Krympt o krympt o krympt.. det är lixom inte mitt problem utan att sängkläderna först o främst är tunna som spindelväv och känns noppriga/skrynkliga/osköna att sova i!

Menna, menna, menna.. aså jag betvivlar lixom inte att IKEA, Hemtex och JYSK .. har kvalitetssängkläder.. grejen är väl att percale/satin inte är ett bra sätt att hitta sköna sängkläder!

Aså jag har ett påslakan märkt med max 95 graders tvätt.. det har funkat i cirka 20 år.

Hur i h*lvete får man tag i motsvarande.. näe jag är lixom ingen schoppaholic.. utan vill bara ha sköna sänkläder att sova i trotts hundratals tvättar och torktumlingar.. det fanns ju förr.. vart tog de vägen?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

starhawk
11/14/17, 9:14 PM
#40

Har aldrig märkt att lakan krympt, fast vi använder aldrig påslakan. Morsan tyckte dom var praktiska men jag hatade dom, avskaffade dom helt när jag flyttade hemifrån. Köpte lakan rätt nyligen, hittills har vi levt på arvegods, det blev Hemtex eftersom dom var större än Jysk, helt nöjd med dom!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Lona
11/17/17, 6:31 PM
#41

#39, Det är väl så med det mesta i det här slit-och-släng-samhället.😕
Grejer höll faktiskt längre förr, man behöver inte gå så värst många decennier tillbaks för att hitta prylar som höll LÄNGE, det gäller kanske främst hushållselektronik förstås.
Hur länge beräknas en TV, hushållsassistent eller telefon hålla idag?
Där handlar det i och för sig även om att det kommer ny teknik hela tiden, folk vill uppgradera sig, men det har sannolikt spridit sig till övriga prylar vi köper också.
Nyaste modellen, senaste modet - väck med det gamla!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Kalli
11/22/17, 12:10 PM
#42

Ännu en som aldrig varit med om att påslakan krympt. Kanske behöver de i "bättre" kvalité lägre temperaturer? Sen är det ju en smaksak vad man gillar, där får man nog prova sig fram.

ChristineF
11/22/17, 5:15 PM
#43

#42 Ja det kanske ligger något i det? Annars vet jag inte vad min tvättmaskin lyckats med?! :P Nu har båda (rusta och jysk) tvättats och sovits i, verkar inte krympt än iaf. Inte alls samma svala lena känsla som percale, men helt ok lakan i bomull. Lite tunna. Men billiga iaf. Får se om jag vågar köpa dyra skönare igen någon gång, men dessa får duga ett tag.

shamz116
1/29/18, 12:15 AM
#44

man ska ju tvätta lakan i 90% så väldigt dumt de som gör så dålig kvalite att de krymper om man tvättar i mindre..det ska hålla..för det håller kvalster borta att tvätta så höga grader..

Maria
1/29/18, 6:11 AM
#45

Jag har aldrig tvättat lakan i 90 grader utan alltid 60.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

starhawk
1/29/18, 8:11 AM
#46

Morsan lärde oss att tvätta lakan i 60 grader, 90 grader slet för mycket i materialet enligt henne. Fast på senare tid har vi tvättat brorsans lakan i 90 eftersom det är fläckar på dom, verkar inte som det gör någon nytta. 

Nu när arvegodset är slut och man måste köpa nytt så slås man av varför är dom nya lakanen så tunna? Om dom krymper eller ej har vi inte noterat då påslakan tack och lov hör till historien för oss.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

shamz116
1/29/18, 12:03 PM
#47

tvättar faktiskt i 60 med,..men bara lärt mig att 90 grader är bäst. men de skulle säkert krympa i det och förlora i kvalitet jag vågar inte.

shamz116
1/29/18, 12:05 PM
#48

#46 vad använder du istället för påslakan?

Annons:
starhawk
1/29/18, 2:23 PM
#49

#48: Det ursprungliga: lakan och filt, eller täcke, inget micklande med att få filten/täcket på plats.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

shamz116
1/29/18, 2:27 PM
#50

#49 du menar underlakan över madrassen? Men inget lakan för filten? Det är nog inte så bra iaf måste du tvätta filten/täcket ofta då varje vecka?

Maria
1/29/18, 2:28 PM
#51

#49 Så hade vi när jag bodde hemma hos morsan ;-) Jag minns att hon körde "kok" som hon kallade det på vita lakan (90 grader) och 60 grader på färgade

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

shamz116
1/29/18, 2:29 PM
#52

Min farmor minns jag hur hon gjorde iallafall när vi var små och hade filt/täcke och lakan bara över där man har det äver sig och vek sen över det. :) men det kom ju alltid bort under natten ändå

JMW
1/29/18, 2:32 PM
#53

När jag var liten så var det täcke med lakan. Påslakan förekom inte alls, vet inte ens om det fanns då. Mamma hade massor med överlakan med spets. Man lade täcket på och vek över en bit.

shamz116
1/29/18, 2:33 PM
#54

#53 ja det var så jag menade me! jag trodde nästan det att det är så man gjorde förr :D men det var så osmidigt ju lakanet kom överallt och vek sig..mycket skönare med påslakan! glad att de uppfann det

JMW
1/29/18, 2:34 PM
#55

#43 Exakt! Jobbigare att bädda…

Annons:
Maria
1/29/18, 2:49 PM
#56

#53 Överlakan med spets eller brodyr minns jag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

JMW
1/29/18, 2:54 PM
#57

Googlade lite och kunde läsa att påslakan kom till Sverige i början av 60-talet.

starhawk
1/29/18, 3:16 PM
#58

#50: Nu är du ute och simmar! frågan var vad jag ersätter påslakanet med, inte hela bäddningen. Således har jag räknat underifrån underlakan, överlakan, filt/täcke. Alltså slipper jag problemet med en filt som glider omkring inne i en påse!

Kan tillägga att jag bäddar filten/täcket under madrassen, kommer ihåg när man sover borta och täcket ligger löst ovanpå, det försvinner snabbt, men har man bara ett rejält täcke/filt så viker man under och problemet är löst. Och man slipper det där krånglandet på morronen med att få filten på plats i påslakanet 😡 och sen skall man till på köpet bädda med eländet!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Devya]
2/1/18, 8:42 AM
#59

Har aldrig varit med om att påslakan eller dylikt krymper. Sen igen köper jag endast billiga påslakan och lakan från ikea.  De behöver aldrig strykas eller dylikt utan vi hänger bara upp dem och vips är de i skick. Vi har ingen torktumlare då det blir för dyrt (el är sjukt dyrt här där vi bor).

Jag skulle dock gärna vilja införskaffa samma sorts sängkläder som de använder på viking line… Det är lite av en dröm för mig och min man. Vi fullständigt älskar de lakanen som de använder. Men sen kanske de manglar dem eller något?

[Thiah]
2/1/18, 9:20 AM
#60

#59 dom är så klorblekta och sen säkert både stärkta och manglade varje tvätt. Kanske inget man orkar göra hemma. Fast dom är sköna att sova i, det har du helt rätt i. :)

Upp till toppen
Annons: