Annons:
Etikettekonomi-och-juridik
Läst 2163 ggr
Surpan
10/20/17, 8:11 AM

För varmt i lägenhet under vintern

Vi har bott i vår bostadsrätt i snart ett år nu, men vi har ett problem. Det blir väldigt varmt i vårt sovrum på vintern. Anledningen är att rören för att förse alla granna med värme går rakt igenom rummet från golv till tak. Det gör att när värmen sätts på i huset så får vi ett ofrivilligt element, då rören är jättevarma. Under vintern får vi då sova med öppet fönster vilket ger en otrevlig luft där det är varmt men drar iskallt. med stängt fönster har vi utan problem 25 grader i rummet, antagligen mer då termometern sitter precis bredvid fönstret.

Nu har de satt på värmen för säsongen igen och jag står inte ut! Mina eksem blir 100 gånger värre av värmen och jag får inte sova alls.

Har vi några rättigheter?

/Surpan

Annons:
Maria
10/20/17, 8:19 AM
#1

Det bästa är väl att ta frågan med föreningen.

Annars kanske ni kan bygga något isolerande runt rören?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Surpan
10/20/17, 8:20 AM
#2

Ja jag tar nog och går till föreningen nu direkt, så får vi se vad de säger.

/Surpan

Loris M
10/20/17, 8:22 AM
#3

Jag skulle prata med bostadsrättsföreningen. Det är klart att ni har rättigheter. De får komma och mäta temperatur och hitta sedan ett sätt att lösa det på. Jag bor också i en bostadsrätt och för några år sedan var det några grannar som klagade på att det var för kallt i deras lägenheter. Då gick de igenom hela huset och satte upp termometrar i vissa lägenheter så de kunde följa hur kallt/varmt det var. Vi hade aldrig några problem men de sa att temperaturen ska vara vara jämn och inte skilja så mycket i olika lägenheter. Jag vet inte exakt vad de gjorde men de fixade det.

Surpan
10/20/17, 9:05 AM
#4

Jag har pratat med dom nu och de menar att det finns ingen övre gräns för hur varmt det får vara. Han sa att vi är de första någonsin som klagat på värme. Han höll dock med om att 25 grader är för varmt. Efter påtryckningar så sa han att de skulle komma och sätta upp isolering runt rören för att se om det blir bättre. Annars fanns det inget att göra. Vi har väldigt dålig ventilation i sovrummet så jag vet inte riktigt om det kommer funka med bara lite skumgummi runt rören men vi hoppas det.

/Surpan

Maria
10/20/17, 9:33 AM
#5

Kan ni inte fixa någon ventil mot ytterväggen?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Surpan
10/20/17, 9:37 AM
#6

Jag vet inte, jag får kolla det med dom.

/Surpan

Annons:
Surpan
10/20/17, 9:37 AM
#7
Maria
10/21/17, 9:19 AM
#8

#4 Jag tänker att man kan bygga in isoleringen med en träram runt med riktig isolering innanför och inte bara "skumgummi"😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Surpan
10/21/17, 10:08 AM
#9

#8 Det fick man inte.. Jag frågade :/ Det måste synas om det börjar läcka direkt. Han sa också att de drar ner på ventilationen under vintern för att spara energi när det "ändå inte är så varmt". Kan vara det som spökar, att vi sover tre personer i sovrummet och flåsar upp tempen.

/Surpan

beem
10/27/17, 8:12 PM
#10

Finns ju jättebra fläktar - bords- eller golvfläkt till bra pris.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Kalli
11/22/17, 12:25 PM
#11

Lite sent ute (hoppas det har blivit bättre) men jag håller inte riktigt med om att det inte finns några riktlinjer kring hur varmt det får vara.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/livsvillkor-levnadsvanor/miljohalsa-och-halsoskydd/inomhusmiljo-allmanna-lokaler-och-platser/temperatur/

Upp till toppen
Annons: