Annons:
Etikettekonomi-och-juridik
Läst 1283 ggr
Lona
2017-10-10 13:56

Vad är rimlig hyra?

Jag hyr en liten stuga av vänner, men hur räknar man egentligen ut vad som är rimlig hyra? Vi satte en låg hyra från början, nu vill de höja hyran pga ökade omkostnader. Samtidigt tycker jag att det är lite väl låg standard på stugan, om man räknar hyra per kvadratmeter så hade det blivit rätt saftigt om huset var större. Vi är inte osams om detta men det är onekligen ganska känsligt. Huset ligger fyra mil från GBG Fyra km från närmsta samhälle, läget är jag dock nöjd med - jag VILL bo lite mer lantligt och kör ändå bil. 17 kvadrat + ett litet förvaringsloft Ett rum + kokvrå, wc. Dusch och tvättstuga i annan byggnad. Toan funkar rätt dåligt, blir lätt stopp och då rinner det på golvet (INTE trevligt!). Huset är dåligt isolerat (året runtboende) vilket gör att det är kallt. Värms med el och ved som hyresvärden står för men kaminen håller inte varmt hela natten. Värme, vatten, el, sophämtning, vägavgift mm ingår i hyran, snart även fiber. Invändigt underhåll står jag själv för, när det gäller ytskikt mm. Det har kanske inte med saken att göra men jag trivs och tror att det skulle vara svårt att hitta ett boende där jag mår lika bra. Samtidigt känns det väl inte så bra att betala överpris heller… Hur räknar man ut vad som är rimligt? Finns det några allmäna normer?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Maria
2017-10-10 14:08
#1

Du skriver att du har en låg hyra men samtidigt att det ingår en hel del som värme, vatten, el, sophämtning, vägavgift, fiber. Det är ju kostsamma saker framförallt elen.

Det finns en del att titta på om man googlar så du kanske kan hitta något.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lona
2017-10-10 14:17
#2

Tack! Ja, att det inte är kallhyra påverkar förstås och är ett stort plus.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Niklas
2017-10-10 14:33
#3

Vad betalar du i hyra i dagsläget?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

tlover
2017-10-11 22:37
#4

I hyra mellan privatpersoner får det ingå driftkostnader (ej lån) och kapitalkostnader. Hyrs den ut möblerad kan en kostnad på slitage även läggas till

Så säg att el, sophämtning, vatten, fiber osv kostar 3000:- per månad och fastigheten är värd 200000:- blir det 3500:-/månad

Som privatperson får man inte gå i vinst mer än kapitalkostnaden.

http://www.boupplysningen.se/hyra-ut/skalig-hyra

l'm back

[Forest]
2017-11-14 11:26
#5

Det beror helt vart man bor, jag tror ju närmare större städer man bor ju dyrare blir det.  Vart i landet bor du och vad betalar du idag. Vet värden om problemet med toaletten?

Upp till toppen
Annons: