Annons:
Etikettekonomi-och-juridik
Läst 1427 ggr
bananans
8/29/17, 12:41 AM

Hyresrätt regler

Jag och sambon bor i en hyresrätt, vi känner att vi har skulle behöva ha en större bostad men vet inte säkert om vi kommer att fortsätta tillsammans eller gå isär. Om vi söker och får en hyreslägenhet till som vi båda står på, kan vi då behålla vår gamla hyresrätt tills vi känner oss säkra på hur vi ska göra? Går vi isär har vi ju i så fall boendet klart för oss båda. Vilka regler gäller ang hyresrätter hos de stora allmänna bostadsbolagen?

Annons:
Herveaux
8/29/17, 12:54 AM
#1

Det skulle inte gå här hos min hyresvärd iaf.

Ni kan inte skriva er på varsin lägenhet tills ni vet om ni vill hålla ihop eller dela på er?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Honestyisdead
8/29/17, 2:47 AM
#2

Bor ni redan tillsammans? Och ni är redan osäkra?

Då är det bäst att låta bli.

Maria
8/29/17, 8:47 AM
#3

Jag har väldigt svårt att tro att hyresbolag godkänner att man har två lägenheter där båda är skrivna.

För att få ett korrekt svar så kontakta hyresgästföreningen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
8/29/17, 8:54 AM
#4

Att hyra ut den gamla i andrahand borde ju gå.

Maria
8/29/17, 8:59 AM
#5

#4 Ja det borde ju gå men jag ser inte att något allmänt bolag skulle godkänna hyresgäster att ha två kontrakt för att hyra ut en lägenhet i andra hand när bolaget själv kan hyra ut så att säga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
8/29/17, 10:45 AM
#6

#5 Många gör så. Bolaget får ju sin hyra oavsett. Ofta har bolaget själv kontrakt för andrahandsuthyrning. 

Fast då brukar det ju gälla en hyresgäst och inte två. Tycker hela saken här verkar märklig. Om man redan bor ihop och tror att det kommer ta slut lär ingen godkänna två kontrakt.

Annons:
Maria
8/29/17, 10:52 AM
#7

#6 Det kanske funkar så, jag vet inte men jag har svårt att tro att allmännyttan kan göra så utan att få problem med hyresnämnden.

Kanske går det med privata värdar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
8/29/17, 10:58 AM
#8

#7 Jag bor i kommunens hyresrätt. Och det är inga problem att hyra ut i andrahand. Skulle jag tex åka och plugga i Norrland så hyr jag ut min lägenhet i andrahand och hyr en där jag ska plugga.

Fullt lagligt. Varför tror du att hyresnämnden skulle bry sig? Det är inget konstigt. Det är väldigt vanligt.

Herveaux
8/29/17, 10:58 AM
#9

Så här skriver min hyresvärd (Knivstabostäder) om andra hands-uthyrning:

Vad krävs för att få hyra ut i andra hand?

_En förutsättning för att få hyra ut lägenheten i andra hand är att det finns så kallade beaktansvärda skäl. Det är du som hyresgäst som vid ansökan ska styrka att förutsättningarna för att få hyra ut i andra hand är uppfyllda. Detta kan du till exempel göra genom arbetsgivar- eller studieintyg. Exempel på godtagbara skäl till uthyrning är:
•Tillfälliga studier eller arbete på annan ort
•Provsammanboende (ett halv år)
•Militärtjänstgöring
•Längre sjukhusvistelse eller annan rehabilitering
•Fängelsevistelse
_
Vet inte om det här är standard hos de flesta eller om jag bor hos ett "undantag".


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Honestyisdead
8/29/17, 11:03 AM
#10

#9 Tror det är så det ser ut hos de flesta. Så om ts med sambo inte ska flytta med anledning av tex jobb eller studier lär det inte gå.

Maria
8/29/17, 11:09 AM
#11

#8 Det var inte så jag menade.

Jag trodde du menade att de kunde få en lägenhet till och hyra ut den ena och det tror jag knappast att bolaget går med på.

Jag har själv hyrt lägenhet i andra hand.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
8/29/17, 11:18 AM
#12

#11 Förstår inte skillnaden. 

Så klart måste den som hyr ut i andra hand hyra annat boende. Eller ska den gå på gatan?

Maria
8/29/17, 11:27 AM
#13

Jag menar att jag tror inte det är ok för värdar i allmännyttan att låta samma par hyra två lägenheter bara för att de eventuellt ska separera.

De ska ju söka en ny hyresrätt som båda står för om jag fattat rätt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Honestyisdead
8/29/17, 11:59 AM
#14

#13 Ah.  Då är jag med. Det är jag övertygad om att man inte får.

Upp till toppen
Annons: