Annons:
Etikettövrigt
Läst 2257 ggr
[_fetswd]
2017-07-18 19:34

Tvätta kudde och täcke, hur?

Hej! Efter att ha tillfrisknat efter en förkylning tänkte jag nu göra en rejäl städning av sovrummet för att få ut alla bakterier, kvalster mm. Jag tänkte tvätta kudde och täcke men vet inte hur. När min mamma har tvättat detta har det bara blivit klumpar och hon har varit tvungen att köpa nytt. Hur ska jag tvätta för att kudden och täcket ska behålla samma kvalité? På anvisningarna står det att man ska tvätta i 40 grader men har hört att kvalster inte dör förens i 60? Eller kan man göra på något annat sätt? Kan man använda t.ex. kyla för att ta kål på kvalster och andra bakterier? Kom med era bästa tips! Täcke: polyester hålfiber. Kudde: 100% silkoniserad polyesterbollfiber.

Annons:
Aleya
2017-07-18 19:39
#1

Tvätta som det står på anvisningarna. Sedan brukar jag köra in kuddarna med tennisbollar i torktumlaren så dom blir fluffiga. Har än inte behövt slänga kuddar för att dom blivit som en kaka.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

penke
2017-07-18 21:05
#2

 följ grader på tvättlappen, skaffa speciellt  duntvätt-medel
 jysk har det billigaste (tror jag) 40 kr för 10 tvättar
 de har också tvätt-tennis-bollar,  för torktummlaren

jag har ingen tumlare, breder ut täcke på min torkställning,
 vänder och *fluffar* många gånger ..

en del moderna tvättmaskiner har speciella tvättprogram för duntäcke och kuddar..

[Forest]
2017-08-07 10:54
#3

Eftersom du inte har något duntäcke eller kudde så skulle jag tvätta det i vanligt tvättmedel och enligt tvättgraderna som står. Jag brukar isf alltid köra högre grader på täcken 40 råkar ofta bli en 60 tvätt 🤫 Tennisbollar är att föredra när man tumlar men då du inte har duntäcke eller kudde så är det inget måste.

tk1971
2017-08-07 14:24
#4

Jag köper aldrig dun, utan jag föredrar microfiber (polyester) som fyllning. De går att tvätta i 60 grader och torktumla utan problem, och jag använder vanligt tvättmedel. Men - de blir ju inte helt torra inuti i tumlaren, så de måste eftertorka på nån ställning. 

Det har ju blivit kutym för tillverkarna att ange en låg tvättemperatur på lappen, antagligen för att de vill försäkra sig om att slippa klagomål från folk som tvättar fel och därmed förstör produkten. Ofta går det att tvätta i lite högre temperatur.

Upp till toppen
Annons: