Annons:
Etikettinredning-och-design
Läst 1189 ggr
G1RL
7/5/17, 4:22 PM

Förvandla garderoben till sovrum

Hejhej! Det är så att jag ska göra om en garderob(137x3500cm) med snedtak(över 2 m på ena sidan och 125 cm på andra) till sovrum(till tonåring då :)) och jag undrar om någon annan har gjort detta, så att man skulle få lite tips, eller om ni bara har några förvaringstips. Kan jag ställa sängen på kortsidan även om jag är längre än 137 cm? Sover alltid ihopkrupen haha. Fönstret är ganska litet, hur ska jag göra för att få in mer ljus? Kan inte direkt såga upp dörren… Har tänkt bygga sängen på en byrå som stod i rummet innan, så sängen kommer väl bli ganska hög. Kan jag använda en sån där IKEA-pall som trappa och skrivbordsstol, för att skjuta in under skrivbordet när jag inte använder den, eller kommer det bli obekvämt? Hur tänker ni? PS. Vet inte om detta ska tillhöra inredning och design eller bygga och renovera, men jag känner som att förvaring kanske räknas mer som inredning?

Annons:
Honestyisdead
7/5/17, 4:47 PM
#1

En säng är ju 200 lång så hur menar Du?

NatasjaHemby
7/8/17, 10:17 AM
#2

Angående ljusinsläppet så kan du använda spegel/speglar för att reflektera in ljuset från fönstret. Speglar kan vara utmärkt sätt att både få in mer ljus och ge en känsla av att rummet är större än det egentligen är.

Även om det naturligtvis går att bygga en säng i vilken storlek man vill så skulle jag inte rekommendera att du försöker bygga den så att den får plats på kortsidan. 137 cm låter extremt kort. Tänk även på att du ska ha madrasser i sängen och vill du ha ordentliga madrasser så finns de bara i vissa storlekar (skumgummimadrass kan du klippa till själv, men den än inte speciellt bra för kroppen i längden).

SE*Simbelmynes

[Forest]
8/8/17, 10:59 AM
#3

Jag har sett många som gör om klädkammare till mindre sovrum/sovplats men då har det varit så pass lång och brett att man kan ha en 90 cm säng+sängbord samt lite annat. Finns även dom som fått till ett badrum i dessa fd klädkammare :)  Mitt tips är googla lite på klädkammare till sovrum, klädkammare blir sovrum för att se lite hur andra fick till det :) 

För att även få till mer ljus skulle jag tipsa om sätta in fönster antingen i dörren eller någon vägg för få in mer ljus.

Upp till toppen
Annons: