Annons:
Etikettbygga-och-renovera
Läst 4522 ggr
mikkan01
2017-06-18 15:04

Gammalt trägolv som luktar

Vi har gammalt trägolv i hela huset som tidigare ägare målat grått, i ena rummet hade färgen börjat lossna så vi fick för oss att skrapa bort all färg (gick otroligt lätt). Nu tycker vi att det luktar äckligt från golvet. Tidigare ägare hade kennel så det vore ju inte så konstigt om det är gammalt hundkiss som trängt ner i trät för det luktar riktigt unket. Vi som hade tänkt slipa upp golvet och vitluta det och sen på med någon slags hårdvaxolja. Hade det döljt lukten eller är det bara att sätta dit nytt golv? Vad tror ni?

~mikkan

Annons:
Zepp
2017-07-18 16:19
#1

Du tror inte det är vad som är under golvet som luktar?

Har oxå trägolv i en del av stugan, och det är gammalt, men den unkna luften som ibland tränger upp är oftast vad jag begriper mer från källaren under, sk källardoft!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

mikkan01
2017-07-18 23:21
#2

Vi har ingen källare så det var inte därifrån lukten kom utan det verkade sitta i springorna där skit samlats. Nu är golvet i alla fall uppbrutet och bortplockat och nytt furugolv lagt :-)

~mikkan

Tom
2017-07-19 10:56
#3

Berätta gärna om det löste luktproblemet.

Zepp
2017-07-19 12:29
#4

Har heller ingen källare utan sk krypgrund.. där luktar det unket, speciellt på sommaren!

Men jag har mest problem på vintern, då "källarlukten"tränger upp i diverse springor!

För att inte tala om kall luft!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

mikkan01
2017-07-19 13:04
#5

Vi funderade också på om det var krypgrunden som var problemet men efter att ha brutit upp golvet och tagit bort det så försvann lukten helt och hållet och vi kände ingen lukt från sågspånet under golvet utan det var just planket som luktade riktigt illa.

~mikkan

Zepp
2017-07-19 14:17
#6

Köper det rätt av.. och vet du vad, du och jag skiter fullständigt i om det vara "källarlukt", sågspånet, eller plankorna!

Det är bara i mitt vardagsrum som jag fortfarande har kvar ursprunligt plankgolv med lite sågspån nere i utrymmet, det isolerar lixom inte längre!

Och det tränger upp unken luft/doft!

Jag har lixom plankgolv i andra rum oxå, men där har jag personligt rivit ut hela golvkonstruktionen och gjort nya golvbjälkar samt isolerat, för bästa komfort.. när jag ändå vart tvungen att riva ut skiten!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Meta4
2017-07-22 06:51
#7

Vem pissade i din Corn Flakes idag? Tråkigt att du svarade så oartigt. 💁🙋

Upp till toppen
Annons: