Annons:
Etikettbygga-och-renovera
Läst 862 ggr
BetsyPeterPiggis
2017-01-10 14:31

Kakla badrum med redan godkänd fuktspärr

Flyttade in i vårt hus 2012. Då var fuktspärren godkänd i badrummet. Det är plastmatta och det är fult. Vi vill gärna ha kakel som är snyggare och lättare att rengöra.

Kan man ta bort plastmattan och kakla utan problem? 

Det står en nygjord vägg mellan duschen och toastolen. Helt galet placerad. Ser dumt ut, är trångt och utrymmesmässigt korkat.

Kan man bara riva den och tex sätta upp duschväggar eller bara ett vanligt duschdraperi?

Till sist, badrummet ligger vägg i vägg med en garderob som är rätt så stor. Kan man slå ihop de båda rummen eller måste det vara en massa extra våtrumstjofräs? Det kommer antagligen målas där. Skönt med mer utrymme när man är en stor familj och bara har en toalett.

Annons:
Aleya
2017-01-10 15:28
#1

Min fråga är om ni tänkt ge er på detta själv eller anlita folk? Jag skulle ringa och fråga en fackman vad man får och inte får göra i våtutrymmen

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

annia1
2017-01-10 15:39
#2

Börja med att du bör prata med fackman så du får veta vad som gäller idag med tex fuktspärrar. Och så ni får veta vad ni får göra själv. Regler ändras med åren så du måste ta reda på vad som faktiskt gäller. Det jag skriver är hur jag tror.

När det gäller plastmatta så ska det dit ny fuktspärr innan ni kaklar och ev hål ska sättas igen med silikon.

När det gäller väggen. Är den helt fristående utan nån bärande funktion så ska det inte vara problem att ta ner den. Men finns det hål efter skruvar så ska de fyllas igen med silikon och är det så att väggen sitter innanför plastmattan så ska det dit ny fuktspärr. Duschdraperi går att sätta dit, men sätter du upp en stång så ska hålen i väggen fyllas med silikon.

När det gäller att slå ihop garderoben med badrummet så ska det nya utrymmet fuktspärras på samma sätt som resten av badrummet.

Men prata med en fackman så ni vet så att eran försäkring även gäller efter jobbet är gjort.

.

annia1
2017-01-10 20:07
#3

Kom på en sak här. Gäller garderoben som du vill slå ihop med badrummet. Är det en sån där stor garderob som man kan gå in i så finns det väl elektricitet där. Om så är fallet så är det nog troligt att elen behöver dras om, för i våtutrymmen så brukar det krävas att elen är jordad. Så det är också nåt som du får fråga om.

.

Upp till toppen
Annons: