Annons:
Etikettbygga-och-renovera
Läst 2826 ggr
[Melbun]
2016-12-14 15:19

Få bort gamla fläckar i skåp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Personen innan mig (bott här i 20+ år) har lämnat en massa gamla fläckar efter sig i köksskåpen. Finns det nåt sätt att få bort dessa utan att behöva måla om? (Så bra det går då). Fick tips på målarsoda, bikarbonat och mirakelsvamp men vet inte riktigt vilken jag bör testa först eller om de ens funkar på såna ingrodda gamla fläckar. Att det är lite fläckigt under sophinken kan jag ta men vill gärna få bort så mycket som möjligt även i andra skåp där jag har mat tex även om de inte är riktigt lika illa. :-)

Annons:
[Melbun]
2016-12-14 15:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1
Aleya
2016-12-14 15:26
#2

Skulle testa klorin. Nu vet jag inte hur mycket klorin samt vatten man ska ha. Men det står nog på förpackningen.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[rumelle]
2016-12-14 15:31
#3

Klorin var min första tanke också.

[Melbun]
2016-12-14 15:32
#4

#2 #3 Tack, ska testa! :)

Niklas
2016-12-15 10:47
#5

Jif.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Devya]
2016-12-16 07:08
#6

Klorin och en såndär grön/gul svamp. Jag har haft exakt samma sak i min gamla lägenhet och fick bort det helt och hållet med klorin och lite försiktigt gnuggande. :)

Annons:
[Melbun]
2016-12-16 21:22
#7

#6 Men åh nu blir jag hoppfull. Jag är nöjd bara det bleks lite iaf. Blev lite rädd när det var så gammalt och ättikan hade 0 effekt 😃🤪

[Devya]
2016-12-17 09:55
#8

#7 Om du ska använda ättika eller vinäger så ska du se till att det har en väldigt hög procent. Om du använder vinäger så ska du testa 9%. Vad jag vet så är det också bra att låta det få verka en stund också. Det brukar inte ha en effekt direkt.

Om du vill ha snabba  resultat så brukar nog klorin och en svamp fungera väldigt bra.  Se till att använda handskar och ha ett fönster öppen, även om du nog borde klara utan den här tipsen då du inte lär hålla på så länge med det. :)

Berätta gärna hur det gick!

[Melbun]
2016-12-17 13:02
#9

#8 Använder ofta ättika när jag städar hos kaninerna för den får bort allting. Den som är 100% antar jag.  Lämnade en liten fläck på men den tog som sagt ingenting. Hoppas klorin funkar bättre :) Ska bara ta tag i det sen uppdaterar jag 😃

[Devya]
2016-12-17 14:45
#10

#9 Jag tvivlar på att du har ättika som är 100% eftersom det inte går ens att köpa i matbutiker. Den högsta procenten på ättika som du kan hitta i butiker är väl 24% och det vanligaste är 12%.  Den med 24% används som rengöringsmedel och inte i matlagning om du nu inte späder ut den med vatten först.

Om du vill ha något med 100 procent så lär du inte få tag på det särskilt lätt och det används inte på samma sätt. :)

Kolla vilken procent din ättika har. Är det endast 12% eller 3% (används för bland annat dressingar) så är det inte konstigt att den inte fungerar särskilt bra.

Jag använder vinäger. Jag har ännu inte testat ättika så jag vet inte riktigt  hur den fungerar som rengörinsmedel.  Det är ju en liten skillnad mellan de två som jag har förstått det. :)

[Melbun]
2016-12-17 15:10
#11

#10 ja haha jag vet inte riktigt varför jag skrev 100 😂Absolut ren ättika menade jag ju. 24 är den väl? Kanske tänkte vodka istället jag.  😃

Luktar helt fruktansvärt men den brukar fungera bra på gamla beläggningar från kaninkiss men den fixade inte mina fläckar..

fossingen
2016-12-17 23:16
#12

#11 Cillit Bang den grön lila funkar superbra mot sådana fläckor. Annars är Cillit bang klor bra om det är svårare om du låter det sitta några minuter. Självklart med en vanligt skrubbsvamp kan du applicera och gnugga runt det. Torka sen bort med vanligt trasa och torka.
Sådana skåp är otroligt lätt att få bort fläckar från som det kan bli med tiden osv.


[Devya]
2016-12-18 08:53
#13

#11 Men lät du det stå ett tag? Ibland måste man låta det ligga i blöt ett par timmar eller över natten i vissa fall. :) Jag tror ändå liksom att ättika kan vara lika bra som klorin om man bara låter det verka längre. Klorin fungerar typ direkt. :)

Annons:
Jalking
2016-12-18 10:32
#14

Jag skulle ha testat att ta lite grovrengöringsmedel för händer på en svamp och gnugga. Det brukar ta bort allt som inte har förenat sig kemiskt med ytan det sitter på.

[Melbun]
2016-12-18 14:04
#15

#12 Tack för tips! #13 Yup. Hällde på en stor klick men inte ens lite försvann trots att det stod i ett par timmar. Tycker också det är konstigt för ättika brukar ju ta det mesta utan problem. Men nu har jag iaf en hel del produkter att testa så det får bli i veckan när jag har ork :)

[Melbun]
2016-12-23 15:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Klorin tog inget alls på de värsta fläckarna men funkade däremot väldigt bra på kanterna och runtomkring. Just hyllorna som ni ser är inte superfräscha.. Gillar att de som flyttade ut vände på alla hyllor så det inte skulle synas :| + Att de har efterlämnat pälsängrar i både kök och badrum. >:(

[Devya]
2016-12-24 05:16
#17

#16 Du använde också en grön/gul svamp och gnuggade? För mig brukar svampen även ta bort färgen på hyllorna.

Synd om det inte fungerade för dig. Måste vara frustrerande att ha sådana där fläckar. Kanske sista utvägen blir att måla dem? =P

Maria
2016-12-24 10:02
#18

#16 Gammaldags hyllpapper kanske kan vara något för att dölja😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Jalking
2016-12-24 11:46
#19

Det där ser ut att vara ett "standardskåp". Det borde det inte kosta speciellt mycket att köpa nya hyllor. Mät och kolla lite på nätet.

[Melbun]
2016-12-24 16:04
#20

#17 Japp. Men som sagt så tog det bara på väggarna (som blev väldigt fina) och inte själva hyllan. 

Har lämnat klagomål hos hyresvärden iaf, tycker kanske inte att det var riktigt okej att nån gått och vänt på ALLA hyllor i hela köket för att dölja och så kommer man som nyinflyttad till sånt där…  De har varit schyssta hittills så får se om de tycker det är okej att lämna det så. Annars så får jag ju måla hela köket 😃 🤪

Annons:
[Forest]
2016-12-31 16:09
#21

Målartvätt det brukar få bort fläckar, andra saker som gör det är bla håll dig i men spray som man tar mot is på bilrutan. Vädra och ha på dig diskhandskar detta är knep som inte är så miljövänliga kanske men du slipper gnugga i veckor. Cillit Bang skurmedel då tar jag ganska mycket medel och lite vatten låter det verka några minuter sen enkelt får jag bort gammalt köksfett som varit uppe på köksskåp. Jag tycker väl att det är synd att städningen vart godkänd men vart med om flyttat in efter personer som lämnat en hel del ostädat efter sig :C Lycka till

Upp till toppen
Annons: