Annons:
Etikettekonomi-och-juridik
Läst 5214 ggr
molbojse
2016-12-14 11:17

Grannar klagar

Jag hoppas jag lagt i rätt kategori.

Hej!
Jag, min sambo och vår tvååriga hankastrat till katt flyttade den 16/8 i år till en hyresrätt i ett 60-talshus. Igår fick sambon ett samtal från hyresvärden att vi stör grannarna genom att gå tungt, hamra i väggar/borra, dunsar och skrik nattetid. Vi går och lägger oss kring 20-21 (sambon går upp 4:45 då han jobbar på annan ort) så vi sover hela nätterna, liksom katten med reservation för ett lådbesök och i enstaka fall äter han lite om det finns rester från kvällsmaten kvar.
Att jag går tungt dagtid känner jag är ett lite väl överdrivet klagomål, men det kanske bara är jag? De klagande grannarna jobbar skift och vill sova på förmiddagen/tidigkväll. Det rör sig alltså inte om några nattskift utan tidig morgon/sen kväll.
Vi har vid fyra tillfällen borrat och spikat, alla utom ett var vardag, samt alla (!) varit på dagtid. Sambon har duschat sent 2-3 gånger men det togs inte upp som något klagomål. Nu undviker jag till och med att gå på toaletten före 10 på morgonen och efter 22 på kvällen, samt undviker att alls röra mig i lägenheten dagtid bara för att slippa störa.
Jag har kraftig röst och jag är väl medveten om styrkan i min röst, så jag undviker att gå in i diskussioner eller prata mer än nödvändigt kväll och natt, oavsett dag. Jag går även ganska tungt pga att jag är plattfot samt har ledproblem som förvärrats efter en misshandel för åtta år sen. Jag har dålig muskulatur i knäna så jag kan inte dämpa kraften när jag sätter ner fötterna utan att riskera att mina knäskålar hoppar ur led och jag MÅSTE gå omkring för att få rätt på knäna igen. Jag kan alltså inte låta bli att "stampa" när jag går…

Jag har lusläst vårt hyresavtal och där står ingenting om att man inte får gå i lägenheten på vissa tider eller ens vad som ingår i "störningsmoment". Inte ens några tidsangivelser står där det ska vara helt tyst. Enligt en lag för hyresrätter så får man egentligen spola vatten/gå omkring i lägenheten/spela musik dygnet runt, och att det är upp till varje enskild förening att sätta regler för sina bostäder.

Inom en vecka från inflytt satte jag upp en lapp i trappen (då jag inte visste vilka grannar som kan komma påverkas av oss) att jag bad om ursäkt för eventuell störning som varit (vi behövde flytta en säng 23:30 en vardag då vi hade det eller sova rakt upp och ner på parketten i vardagsrummet att välja på) samt ursäktade mig på förhand för eventuell störning vår katt orsakat. Skrev vilka tider på dygnet han är som mest aktiv (gäller kvällstid) och bad grannarna komma upp och säga till så vi kan ordna det på något vis. De har inte gjort detta, utan ringt flertalet gånger till värden och klagat istället. Värden i fråga ringde inte min sambo förrän tidigast igår förmiddag, och skyllde på att de glömt höra av sig.

Jag har nu skrivit en ny lapp jag ska peta ner i de drabbade grannarnas brevlådor och återigen be om ursäkt för störningen samt återigen uppmana dom till att prata med oss direkt istället, då det ger en trevligare grannsämja samt att vi kan lösa det direkt istället för att gå och vänta flera dagar innan vi underrättas problemet. Ska även kontakta hyresvärden själv och fråga var de anser att gränsen för störning går och förklara hur det sett ut hos oss fram tills nu.

Anser ni att grannarnas klagomål är befogade och vi får svälja stoltheten eller är grannarna överkänsliga? Hur hade ni gått tillväga?
Tillägger att vi är ensamma på tredje våningen, samt längst bort i änden på huslängan. Det är alltså bara en granne som kan störas av oss och de bor rakt under.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Annons:
NatasjaHemby
2016-12-14 11:30
#1

Nej, det är inte okej att de klagar på att ni bor i och använder er lägenhet. Det är ju det lägenheten är till för.

Kontakta hyresgästföreningen (om ni inte är medlemmar så gå med så fort som möjligt). De kan vid behov hjälpa till med att göra en ljudmätning från er grannes lägenhet. Om det är extremt lyhört kan hyresvärden tvingas förbättra ljudisoleringen. Ni kan däremot inte tvingas att begränsa er genom att exempelvis sluta gå i lägenheten.

SE*Simbelmynes

molbojse
2016-12-14 14:16
#2

Okej :) Jag förstår om de klagar på om jag skulle börja steppa, studsa bowlingklot eller hoppa hopprep halv tre på natten en vardag, men det gör vi inte. Jag har varken steppskor, bowlingklot eller hopprep ;)

Petade nu ner en lapp i vem vi tror är den drabbade grannens brevlåda där jag ursäkt att vi stört samt bjudit upp hen/de på en kopp kaffe där vi kan diskutera en eventuell lösning på problemet.

Även hyresbolaget, vilka jag pratade med tidigare idag, styrkte att vi får röra oss i lägenheten dygnet runt, samt att det är okej att spola vatten, gå på toa osv, nattetid, så länge det inte är onödigt störande. Typ dammsuga eller ha party mitt i natten.

Någon av grannarna (bredvid/mitt emot drabbad granne) smäller väldigt högt i sin ytterdörr, samt att bolaget vi hyr från, går rätt hårt i trappen när det kommer brev från dom. En av våra två brevbärare pratar väldigt högt i telefon på okänt språk, vilket skrämmer vår katt. Han blir även stressad av att det står någon utanför dörren och pratar då han tror det är min sambo som kommer hem :/

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

NatasjaHemby
2016-12-14 15:32
#3

Precis. Hade ni haft högljudda fester, tittat på TV på hög volym mitt i natten eller något sådant så hade ett klagomål varit fullt förståeligt. Men man ska inte behöva tassa omkring i sitt eget hem. Att gå på toa, gå ut och in genom ytterdörren o.s.v. är helt normala grejer. Kanske att man smyger lite i trapphuset om man kommer hem mitt i natten, men dagtid får man tåla prat och fotsteg i trappen.

Bra att ni fått konfirmerat från hyresvärden att de ljud ni gör är helt okej, för det är de. Skulle grannarna fortsätta klaga så är det ju nästan snarare trakasserier från deras håll. Var inte orolig att dessa anmälningar kan leda till att ni blir av med kontraktet eller något sådant, för störningarna måste kunna bevisas.

SE*Simbelmynes

Carmarino
2016-12-14 15:35
#4

Bor också i ett 60-talshus, och här är väldigt lyhört. Det är dessutom också väldigt svårt att avgöra varifrån ljuden kommer. Även om jag tror att det är grannen över eller under mig, så kan ljudet lika gärna komma från en lägenhet i trappuppgången bredvid. Förmodligen är det likadant hos er.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

molbojse
2016-12-14 16:01
#5

#3 Gud, nej. Vi tittar sällan på TV, sitter mest och spelar. Jag kan spotta och fräsa lite om det går dåligt, men oftast håller jag käften och viftar för kung och fosterland med armarna istället ;)
Jag vågar inte riktigt gå som vanligt hemma nu. Är faktiskt orolig att vi ska få in massor av klagomål på det och att vi blir vräkta :( Det är heller inte jag som står på kontraktet utan sambon :/

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

molbojse
2016-12-14 16:06
#6

#4 Jag hör sällan våra grannar. Någon enstaka gång har jag hört någon av grannarna prata, men annars inte. En av grannarna smäller dock rätt bra i sin ytterdörr, och det känner jag nog borde störa den drabbade grannen mer då det är precis intill hens dörr. Vi är väldigt tysta av oss överlag, har bråkat högljutt kanske 2-3 gånger bara. Jag har drämt näven i väggen en gång men det var 17:30 en lördag samt sulat ett foppatoffla i dörrkarmen. Det blir högre ljud av att katten hoppar ner från bänkar/bord än det blev av ljudet när tofflan slog i väggen.
Vi är ensamma på vår våning som sagt, men alla i vår uppgång samt grannporten har sina förråd uppe på tredje våningen och enligt min sambo låter det som sjutton när man går ut till förrådet.

Vår ena brevbärare gapar i telefon varje gång hon kommer och lämnar post så till och med vår orädda och nyfikna katt springer och gömmer sig. Vår städare slamrar och bankar som bara den när hen städar trappen, så det låter som någon leker elefanter på flykt med grytlock och steppskor…

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Annons:
VildaVittra
2016-12-15 05:04
#7

Begär att hyresvärden gör ljudmätningar hos er under en period utan att de klagande grannarna vet om det. Då får ni ju svart på vitt om huruvida det bara är i deras huvuden eller inte. 

Bor man i flerfamiljshus, så får man också vara beredd på att ens grannar låter, det är just därför det finns regler om mellan vilka timmar man ska sänka volymen och inte banka för mycket.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

molbojse
2016-12-15 12:02
#8

#7 Ja, jag ska nog be om det om det kommer in fler klagomål. Gick ner med en lapp igår där jag bad om ursäkt att vi stört. Någon gång har vi säkert stört men samtidigt känner jag att det blir så fle att grannen klagar på att jag går i min lägenhet DAGTID för att han ligger och sover efter ett skiftarbete. Det är inte uppenbart att grannen under oss jobbar skift, det är inte uppenbart att grannarna sover när resten är vakna liksom :(
Vi har inte ens någon regel att man ska vara mer tyst vissa timmar, och det sa även hyresbolaget när jag ringde dom igår. Hon sa att jag har rätt att duscha, titta på TV, gå omkring, laga mat, spola vatten osv dygnet runt om jag så vill, men kanske inte dra på världens brakfest klockan tre på natten en vardag :)

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Carmarino
2016-12-15 14:19
#9

#8 Har hyresbolaget meddelat även den klagande grannen vad som är tillåtet?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

molbojse
2016-12-15 15:05
#10

#9 Vet ej.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Royalz
2016-12-15 17:55
#11

Du kan inte använd mjuka tofflor inne? För just klampande grannar är nog de värsta som finns. Hörs både upp och ner :)


molbojse
2016-12-15 19:12
#12

#11 Jag klampar inte med vilje, utan för att jag är plattfot och har ledproblem. Jag kan alltså inte göra något åt det. Går jag i tofflor belastar jag fel och förstör min egen kropp bara för att grannarna ska vara nöjda. Alternativt köpa svindyra specialanpassade inneskor men så ambitiös tänker jag tyvärr inte vara… Då får den störda grannen köpa dom till mig i så fall, byta jobb, skaffa öronproppar eller flyta ut till ett hus på landet. Som andra i tråden sagt; bor man i flerfamiljshus får man faktiskt räkna med lite ljud… Jag kan inte tassa på tå eller ligga kvar i sängen dagarna i ända bara för att inte störa :/

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Em_
2016-12-15 19:56
#13

Din grannar kanske vill byta lägenhet med oss? En lägenhet bort, alltså inte ens vägg i vägg, bor ett barn med särskilda behov som flera raseriutbrott varje dag. Det är inte lyhört men vi hör t.o.m. orden… När hen är glad sjungs det i stället för full hals. Snett under oss bor en kvinna med hundar, blir de skrämda när hon inte är hemma skäller de ett par timmar. Paret ovanför oss brukar komma hemtrillandes rätt sent på helgnätterna. Under oss bor en trevlig gammal dam, hon måste dock ha TV:n på högsta volym för att höra. En granne har använt slagborrmaskinen varenda helg i några år nu. Vi undrar om det finns någon vägg kvar att borra i. Mitt emot oss bor en barnfamilj som åker till skola/dagis ett par timmar innan vi går upp.  Deras ungar sparkar på varenda pinne i trappräcket på vägen ut. Det är det enda vi överväger att klaga på eftersom barnen är så stora nu att de borde förstå att folk vaknar. Resten är normala störningar. 

Lägenhetslivet går inte ut på att man ska sluta prata och skita och trippa runt på tå för att inte störa, utan dagtid får grannarna räkna med ljud. Jag hade inte ens bett om ursäkt, speciellt inte till någon som ringer direkt till värden. Vet de kanske om att de har orimliga krav så att det inte pratat direkt med dig eftersom du vet precis vilka ljud du har gjort och inte?


Annons:
VildaVittra
2016-12-15 20:14
#14

#13 "En granne har använt slagborrmaskinen varenda helg i några år nu. Vi undrar om det finns någon vägg kvar att borra i. "

Bor du granne med min syster? 😃 Grannen under henne ringde på en dag och bad henne att inte renovera under visningen av dennes lägenhet, det säger en del. Kommer ihåg när vi hyvlade av den gamla plastmattan med någon dundermaskin, det måste vibrerat fint i dennes lägenhet då. 

Men så är ju lägenhetslivet. Det finns fördelar och nackdelar med alla former av boenden.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

molbojse
2016-12-16 07:45
#15

#13 Hen får gärna flytta till er istället xD Jag har dock aldrig varit med om ett så lugnt hyreshus som det vi bor i just nu. Förutom när någon av grannarna smäller igen sin ytterdörr… Om det är den störda grannen själv kanske man inte ska gnälla så satans mycket över att någon går i sin lägenhet. Är det inte grannen själv så kanske det är ett större problem än att jag rör mig i mitt eget hem, liksom. Vill personen inte ha grannar ovanför sig kanske man ska sikta på en lägenhet högst upp eller byta med grannen mitt emot som inte har någon granne över…

#14 Självklart finns det fördelar och nackdelar med lägenhet. De flesta nackdelar är dessa överkänsliga surputtar till grannar som bara måste förpesta livet för sina medmänniskor >.>

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

[Thiah]
2016-12-17 10:39
#16

Nää jag tycker ni verkar vara väldigt snälla grannar! Har själv växt upp o hyreshus där grannen ritade en fin bild(jg stompade, pappa stompade, mamma bakade på golvet och syrran spelade hög musik) som han satte i brevlådan vid jul. (De klagade kl.20 när mamma hade 60års kalas… Han var ju trött.. ) vi färglade bilden och satte upp den i trappen :D haha Men ärligt talat, jag blev störd när våra grannar hade sångfest kl.04-06 en vardagsmorgon men det var en engångsföreteelse så jag bryr mig inte. Tycker dina grannar verkar lite kinkiga

Em_
2016-12-17 14:20
#17

#13 Haha, det kanske vi gör. Vi har inte lyckats lista ut exakt vilken lägenhet det kommer i från.


[tk1971]
2016-12-18 08:03
#18

Det är trist med såna grannar. Visst, självklart gäller att man måste ta hänsyn till andra när man bor så tätt inpå andra människor och att folk har rätt till sin nattro, men på dagtid måste man få ge ifrån sig vanliga ljud som hör till boendet.

Nu kom jag att tänka på när vi flyttade in i en radhuslägenhet för ett antal år sedan. När man flyttar måste man ju sätta upp hyllor, hänga upp tavlor etc. Precis när vi flyttat in och försökte komma i ordning kom en granntant nerstormande från sin lägenhet snett ovanför oss, klädd i bara morgonrock, och var riktigt sur och förbannad. Hon skrek åt oss "Nu har ni hållit på och borrat hela dagen, det hörs genom hela huset och jag hör inte TV:n!".

Det var ju ett trevligt välkomnande 😮

molbojse
2016-12-19 16:23
#19

#16 Ja, jag tycker ju också vår granne är lite väääl kinkig, men vill ändå ha på det torra att vi gör rätt av oss.

#18 Jag har som sagt ledproblem och nu har mina knän börjat låsa sig så jag styltar fram som om jag blivit stelopererad och ramlar, för jag kan inte gå ordentligt. Åkte på förkylning förra veckan dessutom, och då slutar mina leder fungera ännu mer. Vi har rätt att gå som vanligt även nattetid, men jag orkar inte psykiskt att grannen ringer och klagar stup i ett oavsett tid på dygnet, så jag väljer att hellre halta runt och inte fungera fysiskt och ha konstant smärta, än att få klagomål från grannen :( Nu när jag redan fastnat i vanan att tassa på tå så är det svårt att börja gå vanligt igen :(

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

[Forest]
2017-01-08 22:07
#20

Vi klagar inte, men det tror jag väldigt många skulle göra här. Grannen under oss har på surround helt okej o se på film anser vi men efter 00 en vardag bör man skippa surrounden kanske :P Han drar sig inte heller från att ha på hög musik fram till 3-4 på natten. Då ska man själv upp 05 härligt. Längst ner (3 vånings hus) bor flerbarns familj som man även hör och det är inga glada sånger man hör alltid. Det är jätte lyhört här. 

Min första lägenhet jag köpte var en 1a 60-tals hus där fanns bara äldre personer, när man skulle ha fest så var det enkelt att sätta upp lapp i trapphuset att fest kommer vara från 18 till 22 där. Det var lyhört även i den lägenheten man hörde grannar från dom gamla ventilerna. Tycker man får räkna med att man kan höra grannar om man bor i lägenhet. Lycka till med att ha en granne som klagar jag tycker väl att man ska få bo utan att andra klagar om allt.

Annons:
Lakritsstjärna
2017-11-05 14:28
#21

Man måste ju få leva ett normalt liv i sin lägenhet. Är era grannar så känsliga för ljus att ni inte ska kunna gå i er lägenhet så får väl era grannar flytta ut i skogen någonstans där de är tyst. Bor man i lägenhet så får man räkna med att det kan låta från grannar. Det är en annan sak om ni hade haft fest hela nätterna. Men man måste ju få gå omkring, prata i normal samtals volym och gå på toaletten i sin egen lägenhet. När jag bodde i en lägenhet som var dåligt isolerad så hörde vi när grannen spola. Tänkte inte mer på det, grannen måste också kunna gå på toaletten. Vi hade en granne som klagade på vårat nyfödda kolikunge och klagade till hyresvärd. Den grannen fick till svar från hyresvärden att det är sådant man får stå ut med i lägenhet och att han skulle sluta knacka på oss mitt i natten. Barn får bo i lägenhet och små bebisar skriker ibland.

Upp till toppen
Annons: