Annons:
Etikettträdgård-och-växter
Läst 1205 ggr
Surpan
11/13/16, 7:54 PM

15 fåglar har flugit in i fönster

Hej! Min syster har ett besynnerligt problem. I två omgångar så har fågelflockar flugit in i hennes fönster. Ca 7 st i varje omgång. Hon säger att de är mörkröda på bröstet och mörka/svarta på ryggen. De är ganska små till växten men hon tror inte att det är domherrar det rör sig om. Hennes egna teori är att de siktar på hennes marsvinsbur (som inte har ett tak) men har vi verkligen några så små rovfåglar i sverige? Nu har hon gardinerna fördragna och har inte fått några fler anfall. Har ni någon teori?

/Surpan

Annons:
Tjeja
11/13/16, 8:15 PM
#1

Tror inte att det är marsvinen de riktar in sig på. Snarare så att de inte ser rutan och försöker flyga in i rummet. Speciellt om det är möjligt att se rakt igenom huset/lägenheten och fåglarna tror att de kan flyga igenom. Det är typiskt att problemen slutar när man har något för som gardiner så att man inte längre kan se rakt igenom rutan.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

-Aida-
11/13/16, 8:18 PM
#2

Man kan ha en dekor på rutan så dom undviker att flyga rakt på den.

[PeterTM]
11/13/16, 8:19 PM
#3

#0 Inga rovfåglar ser ut så och rovfåglar flyger inte i flock. Anledningen är säkert som Tjeja säger, att de ser igenom rummets olika fönster och tror att de kan flyga igenom. Det händer hos oss ibland också.

Record
11/13/16, 10:12 PM
#4

kan det vara Sidensvansar som ätit berberisbär då verkar de inte se glaset, kanske lite berusade.. Händer varje höst när bären lyser röda. 😃

Surpan
11/14/16, 7:00 AM
#5

Jo jag har sagt till henne också att fåglarna kan omöjligt vara ute efter marsvinen, men tror det. Hon grundar detta på: - Man kan inte se igenom huset på något sätt från fönstret. - De flyger in i en vinkel som pekar rakt mot buren. - Det har aldrig hänt när marsvinen inte stod där och nu har det hänt två gånger på kort tid. - Det slutade när de drog för halva fönstret så att marsvinen inte syns utifrån. - Inga grannar har samma problem. Kan det vara så att fåglarna vill landa i höet? Eller är det bara så att fåglarna vill in i huset just där?

/Surpan

Niklas
11/14/16, 9:36 AM
#6

Ser man ens vad som finns i rummet utifrån? Ofta reflekteras omgivningen så mycket utifrån att det är svårt att se in. Det kan vara så att omgivningen speglas på ett sätt så att fåglarna tror att det går att flyga igenom.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Lakritskatten
11/15/16, 3:47 PM
#7

Jag har haft samma problem men löst det med CD-skivor som hänger i snören och snörena har jag fäst med häftstift. Fungerar också med "julbelysning" som hänger ned som en gardin, de behöver inte vara tända men då får de hänga kvar hela året om det ska fungera.

Upp till toppen
Annons: