Annons:
Etikettbygga-och-renovera
Läst 2683 ggr
majakt
10/20/16, 8:53 PM

Otrevlig mäklare?

God kväll på er!

Jag känner mig lite vilsen. Husköp hör inte till mina dagliga vanor, och jag vet inte riktigt vart jag ska vända mig…

Jag har nyss avslutat ett telefonsamtal med min sambo. Vi har sedan ett par veckor tillbaka varit intresserade av ett hus, utg pirs 1 390 000:-
Bara någon dag efter den första visningen så hade någon lagt ett bud på just den summan.

Vi bor nu i lägenhet, och detta husköp skulle självklart innebära större hushållskostnader än vad vi tidigare är vana vid. Huset ligger dessutom ca 40 min med bil från jobbet, och jag har tidigare kunnat promenera till jobbet på 15 min, så även större bensinkostnader kommer att tillkomma för min del.
Så jag vill självklart få igenom husköpet till ett så lågt pris som möjligt.

Jag hörde tidigare i veckan av mig till mäklaren för att informera om att jag är intresserad av att lägga ett bud, men att jag inväntar besked för mitt lånelöfte ( som jag inte tror kommer att bli några problem, och jag har då ansökt om 1 450 000:-

Mäklaren har sedan dess ringt 4-5 gånger per dag, TROTS att vi har haft tydlig mailkontakt om att det är just beskedet för lånelöftet jag inväntar.

Droppen blev ikväll när jag hade två missade samtal från mäklaren, och ett oläst mail; 'Hej! Jag undrar om du var intresserad av att lägga bud på fastigheten?'

Jag bad då min sambo ( mäklaren vet inte att vi är tillsammans ) att höra av sig till mäklaren för att lägga ett bud på 1 100 000:-

Mäklaren ringde då upp honom och lät förvånansvärt otrevlig. 'Ja, det hör kommer ju knappast säljaren att acceptera'.
Min sambo förklarade att det enligt besiktningspapper finns grund till fuktskador både i husgrunden och i det ena badrummet, så det var helt enkelt så långt han ville gå. 
'Ja, men det här budet kommer ju inte ens att finnas med i budgivningen'.

Han har efter detta ringt mig 3 gånger till ikväll, men jag har vakt att inte svara.

Min fråga nu; kan det hända att mäklaren beter sig på det här sättet för att det enda budet som är lagt inte ens är lagt av en riktig budgivare?
1,1 miljoner för en fastighet som har grunder för fuktskador i hela husgrunden är väl ändå inte ett så pass skamligt bud så att mäklaren kan säga så?

Och sist men INTE minst; när mäklaren säger att det inte ens kommer att 'finnas med' i budgivningen… Mäklaren har väl ändå skyldighet att lämna alla inkommande bud till säljaren?

Vill också tillägga att huset har varit ute för visning 2 gånger, och ikväll lade de hux flux in en ny visning nästa vecka. 
Detta har inte påverkat just den saken att det bara är ett enda bud som är lagt…

Tacksam för alla svar, reflektioner och funderingar ni kan tänkas komma på! :)

Maja

Annons:
Annette
10/20/16, 9:02 PM
#1

Jag tyckte du skrev att någon lagt ett bud på utgångssumman? Då är väl mäklarens reaktion inte så konstig eftersom ert bud ligger under det.

Tjeja
10/20/16, 9:03 PM
#2

Jobbig mäklare. Och ett hus med fuktskadad grund hade jag själv aldrig orkat ta mig an oavsett pris. För övr låter det ändå billigt med ett hus under 2 milj.. det måste ligga väldigt avsides i så fall. Undrar om den mäklaren har väldigt ont om uppdrag om han har tid att jaga en enskild eventuell köpare så många gånger per dag i flera dagar? Under en aktiv budgivning, visst. Men inte med budgivare som inte har något bud att ge än. Då går de vidare och söker nya kunder istället i s f tänker jag…

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

OlgaMaria
10/20/16, 9:26 PM
#3

Mäklare hör vanligtvis av sig mycket tills man ger besked om att man inte vill lägga något bud. Nu har du ju sagt kanske så då är det dennes uppdrag att höra av sig. Det är möjligt att mäklaren förmedlar ert bud till säljaren men han kanske inte måste lägga upp det i den öppna budgivningen. Du måste ju liksom buda över för att budet ska vara relevant gentemot de andra budgivarna. Det låter inte som något konstigt mäklarbeteende faktiskt. Visst kan man aldrig veta om det är något fusk med första budet, men generellt verkar det vara högtryck på marknaden och inte svårt att sälja som det ser ut nu.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Em_
10/20/16, 9:46 PM
#4

Låter konstigt att han ringer 4-5 gånger dag! Känns som han vill bli av med ett svårsålt hus snabbt. Han kanske blir pressad av säljaren? Sen kan jag på ett sätt förstå att han tycker det är onödigt att komma med ett bud som är lägre än det första. Han säljer ju inget på att vara dryg…  Men fuktskadad grund? Jag hade inte vågat satsa på ett sånt hus.


majakt
10/20/16, 9:47 PM
#5

Jo, huset ligger faktiskt väldigt avsides. De andra husen i trakten blir såld för ca 900 000 - 1 000 000, och det här huset ligger ändå snäppet längre bort och har lite högre driftkostnader än husen som har legat till försäljning i området tidigare.

Skönt att höra er säga att det är ett normalt beteende för en mäklare ändå. Det här med husköp och mäklarkontakt har som sagt aldrig varit någonting som jag har gett mig in i tidigare… ;)

Mäklaren sa till min sambo att det fanns 'Många andra intressenter', men än så länge är det ingen mer som lagt bud. Men det är klart, mäklaren vill ju få iväg huset för en så hög summa som möjligt, så det känns ändå som en självklar sak för honom att säga det.

Åh herregud, jag vet inte vad jag ska göra. Både jag och min sambo är störtförälskade i huset, men det känns ju jäkligt trist att betala överpris…

Mannen som står som ägare nu köpte bostaden för ett år sedan, då för 1 100 000:-
Enligt alla papper vi fick vid visningen och det som framgick på mäklarens hemsida så har inte några renoveringar blivit gjorda sedan 2010…

Tack för svar era svar! Min sambo jobbar ikväll, så det känns skönt att ha någon att bolla tankarna med.

Tror jag ska höra av mig till mäklaren och erbjuda 1 200 000:-

Säljaren är ju mest troligen inte intresserade av det, men man vet aldrig. De som lagt första budet kan ju av någon anledning ändra sig eller dra sig ur. Konstigare saker har väl hänt?! :)

Maja

majakt
10/20/16, 9:49 PM
#6

#4 Ja, det var lite så jag kände också. Han känns desperat, på något sätt.

Men jag vet inte. Som sagt, jag är inte van vid sådana här saker, så det kanske är jag som inbillar mig :)

Annons:
OlgaMaria
10/20/16, 9:51 PM
#7

Ja ni kan meddela mäklaren vad ni är villiga att ge. Det är ju bra ifall något sådant skulle inträffa. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Åsa S
10/20/16, 10:06 PM
#8

Om det är en riktig ev köpare som lagt budet kan ju även den personen pressa på mäklaren och vill att köpet ska gå igenom,  och de är ju klart man inte lägger ett bud som är lägre än bjudgivare 1.

Undrar lite över hur länge du väntat på lånelöfte. Vi har precis köpt sommarhus och det tog 1dygn för oss att få lånelöfte på Swedbank, vi hade lånelöfte på visningen och la ett bud då. Det var bara ett annat par som var intresserade men de behövde gå till banken för ett lånelöfte och de la bud ett dygn senare men vi bjöd över dem. Så allt var klart efter bara några dagar.

Kanke du ska testa nån annan bank som är snabbare.

Sindri
10/20/16, 10:27 PM
#9

Ni kan i alla fall kräva att alla budgivare skall redovisas. Det hör numer ofta till rutinerna att alla som varit med i budgivningen kan få reda på vilka som varit med och bjudit. Man kan t.o.m. ringa upp en budgivare för att kolla av att de verkligen varit med. Inget konstigt med det alls. (Vi gjorde det när ett av barnen köpte lägenhet, blev bara positivt bemötta)

Det står ofta på objektets hemsida också hur många som lagt bud och hur mycket. Budgivningen brukar dessutom komma som sms och alla som är intresserade får ett sms så fort någon lagt ett bud. De redovisas som Budgivare1, Budgivare 2 etc.

Man skall dock vara medveten om att det kan förekomma (vanligare förr) att mäklare fejkade bud, så bra att ni är på er vakt.

Har du sagt till mäklaren att du kan bjuda 1.450.000:-? Det skall man inte göra, utan man segar upp budet med i det här fallet, kanske 10.000:- per gång.

Om man hux flux lägger in en ny visning verkar det som om man inte har något säkert bud. Mäklaren ska inte svara din sambo som han gjort, utan i så fall bara säga att man redan har ett högre bud.

Klargör att du kommer att vilja ha redovisat vilka fler som lagt bud på huset.

Ta sen noga reda på hur fuktskadat huset är, vad det kan kosta att åtgärda (om det går). Ni kan bara reklamera dolda fel efter köpet.
Läs på. Läs på!

majakt
10/20/16, 11:27 PM
#10

#9

Nej nej, det är enbart min sambo som har lagt budet på 1,1 milj än så länge för vår del. Vi kommer att återkomma till mäklaren imorgon med ett bud på 1,2 milj, men det är väl egentligen så långt vi känner oss redo att gå i dagsläget. 

Badrummet kan nog vara relativt lindrigt att fixa, men det är grunden jag oroar mig för. Skulle någon större fel uppstå där så lär ju en skapligt ekonomisk omfattande renovering behövas.

Jo, jag vet att mäklarna fick ju en känga för något / ett par år sedan för att de trissat upp priserna mer än vad de fått göra. Speciellt omfattande var det för vår kommun, så det är väl egentligen lite därför jag oroar mig över den biten.

Vi får se vad mäklaren säger imorgon. Precis som du säger, man kan tycka att det hade räckt med att mäklaren informerat min sambo om att ett högre bud är lagt.
Å andra sidan så hade han en väldigt nonchalant inställning redan vis visningarna, så jag kanske inte borde bli förvånad.

Vi får väl se. Om budet på 1 390 000 är osäkert så kanske ett lägre bud på 1 200 000 kan vara på sin plats ;)

Maja

majakt
10/20/16, 11:37 PM
#11

#8

Det är hos just Swedbank vi tagit ett lånelöfte. Vi skickade ett även 11/10, men då fick vi inget svar, varken via mail eller telefon. Vi fick själva bekräftelsemailet och inväntade sedan att bli kontaktade, men ingenting hände.

Skickade då iväg en ny ansökan. Samma sak där, bekräftelsemailet har kommit, men ingen vidare kontakt. Försökte ringa dit för att fråga vad som händer, men då jag hade plats 39 i kön och en halvtimmes lunchrast så gav jag upp ganska snabbt.

Tänkte försöka mig på att ringa dem igen tidigt som attan imorgon bitti, innan alla andra vaknar ;)

Maja

Sindri
10/20/16, 11:43 PM
#12

Jag tycker inte ni skall lägga nytt bud förrän ni vet om det på 1.390.000 är seriöst. Är det det spelar det ju ingen roll om ni  bjuder 1,1 eller 1,2 miljoner. Då bjuder ni ju över er själva. Fråga mäklaren vad säljaren är villig att släppa det för.
Jag har i alla fall aldrig varit med om en mäklare som ringer och tjatar så och som är otrevligt, tvärtom är de så slipat trevliga. Och jag har tittat på många hus och lägenheter genom åren, så jag har verkligen träffat många.

De som kommer på nästa visning kommer också att ha chans att bjuda.

Det är viktigt att ni verkligen läser igenom besiktningsprotokollet noggrant. Det bästa vore om ni hade kontakt med någon kunnig som kunde säga mellan tummen och pekfingret vad det skulle kosta.

I värsta falla kan ni stå med ett hus som måste rivas för att grunden ej går att åtgärda. När är huset byggt? Det kan säga en del om grundens skick, man byggde på ett annat sätt förr. Är det källare eller torpargrund? Platta på mark? Det är mycket som spelar roll för om det går att renovera på ett bra sätt och hur dyrt det blir.

Ha lite is i magen. Mäklaren lär försöka pressa er på mer pengar, innan något är slutgiltigt bestämt. Ja, jag vet hur det känns när man blir förälskad i ett hus, och hur gärna man vill, men rusa inte iväg, speciellt eftersom det är ert första hus. Man underskattar alltid hur mycket jobb det är med renovering och vad det skall kosta.

Annette
10/21/16, 6:06 AM
#13

Varför skulle inte budet på 1390000 vara seriöst?

Annons:
[tk1971]
10/21/16, 8:15 AM
#14

Man måste ju utgå från att det högre budet är ett riktigt bud. Hur ska ni kunna bevisa motsatsen, förrän möjligtvis i efterhand när affären redan är avgjord? Mäklaren måste redovisa alla inkomna bud till säljaren, men jag gissar att de allra flesta säljare skulle välja det högre budet.

Ja, det är ett märkligt beteende från mäklaren att ringa stup i kvarten. Det ger inget bra intryck. Å andra sidan brukar fastighetsaffären numera avgöras i ett rasande tempo. Vill man bjuda måste man bestämma sig direkt, det har jag lärt mig. Men kom ihåg att inte dras med i budgivning om det brakar iväg nåt enormt!

Ja, det är nervslitande att gå på visningar, att bestämma sig för om man ska bjuda eller inte, att läsa igenom alla papper noggrant och att fixa finansieringen. Vi köpte hus nu i somras efter att ha tittat på olika hus i några år. Vi är nog rätt välkända bland mäklarna här i trakten, de tänkte nog "å nej, nu kommer de där igen" 😂

Sindri
10/21/16, 8:51 AM
#15

#13 av: Annette
Det är TS själv som har den funderingen. Och skriver sedan att det förekommit mycket just i deras kommun. Det låter ju onekligen lite skumt att mäklaren är så "på". Om säljaren får det priset den begär så borde man ju vara nöjd med det.

OlgaMaria
10/21/16, 9:07 AM
#16

Jag har tolkat det som att TS inte svarat i telefon då mäklaren ringt så ofta. Att ringa flera gånger då man inte får svar är kanske inte jättekonstigt.

Jag har varit med om mäklare som varit enormt ivriga trots att det varit massor av budgivare på hus som gått upp väldigt mycket i pris, så beteendet behöver inte betyda att det inte finns någon annan budgivare, utan bara att det är så här den här mäklaren jobbar.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[tk1971]
10/21/16, 9:31 AM
#17

Ja, egentligen är det kanske inte så konstigt om mäklaren är väldigt mån om att få in bud. Ju högre pris, desto högre provision för mäklaren.

Åsa S
10/21/16, 3:46 PM
#18

Tror man även måste ringa upp ifall man skickar en sån där låneansökan via nätet. Bäst brukar vara ifall man ringer sin bankman och bokar tid alt. går in på banken under nån kväll när de har öppet. Och jo många har bråttom idag de som vi köpt sommarstugan ifrån vill nu att vi tar den 2v tidigare, gissar de behöver pengarna så snabbt som möjligt av nån anledning. (Själv trodde jag att de kanske behövde mera tid de har ju rätt mycket saker i stugan som vi inte vill ha och av vad mäklaren sagt så bor de i en etta s¨å jag trodde de kanske ev. behövde mer tid för att magasinera eller sälja sakerna.) Så säljare kan ibland inte vänta hur länge som helst. De har kanske pengaproblem men eftersom de från början ville ha så mycket pengar för stugan så var det inga som var intresserad av att köpa den = den har legat nästan 6mån på hemnet tills priset dumpades. En annan aspekt till att vilja sälja snabbt är att folk tror det är något allvarligt fel ifall det inte säljs direkt, så i slutändan kan man behöva dumpa priset rejält. Så mäklaren vill nog inte att huset ni tänkt köpa ska ligga ute till försäljning för länge så han/hon vill nog att ni bestämmer er och verkligen fixar det där lånelöftet.

Annette
10/21/16, 4:22 PM
#19

Klart att mäklarna ligger på, det är de avslutade affärerna de tjänar på.

Sindri
10/21/16, 4:30 PM
#20

Men som sagt, jag har haft att göra med många mäklare, både för egen och barns räkning, och jag har aldrig varit med om att en mäklare ringer och pushar på det sättet. Och trevliga är de alltid. Det låter lite desperat, som om huset vore svårt att sälja.

Annons:
Tjeja
10/21/16, 10:05 PM
#21

Jag har också ganska mycket erfarenhet av mäklare bara i år t o m. Och sådär påiga och otrevliga som ts beskriver har jag inte varit med om i hetsiga sthlms-regionen ens. Och då kan de ändå vara slipat trevliga men ändå köra med fula trix till max och lura skit och miljonbelopp i överpriser från folk. Som jag skrev tidigarr ringer de förstås runt hela tiden under en aktiv budgivning under ett par dar och då kan det bli 3 samtal på en dag. Men märker de att en säljare inte vill eller inte har löften än så är det inget dem tjatar om utan kollar upp det kanske 1 gg/dan som mest. Men även det skulle jag uppfatta som onödigt jagande. I min erfarenhet går de bara snabbt vidare med andra intressenter om de känner att en budgivare inte lägger seriösa bud (för låga). Då blir man snabbt omkörd av andra och får ligga på mer själv nästa gång istället. Eller så planerar mäklaren bara en ny visning, talar ev om det per telefon men inte fortsätter han jaga en "ointressant" intressent som lägger "skambud". Inte heller ska ni lägga något högre bud själva bara för att mäklaren vill det. Högre bud lägger man om det är budgivning med andra intressenter. Eller så frågar man vad säljaren är beredd att släppa bostaden för och lägger sedan ett bud som är närmare deras accepterade pris om man är intresserad ändå. Men upprepar att jag aldrig skulle ge mig in i ett köp av ett hus med fuktskadad grund. Inte ens om jag fick huset gratis. Det är ett allt för stort problem att åtgärda och kostar mer än vad både hus och tomt är värda om man inte bor i ett hus som är värt över 3-4 miljoner om ens det. Dra er ur eller ta tjuren vid hornen, bjud vad säljaren vill ha, men räkna med att det kommer kosta renoveringar och fix för runt 500 tusen och uppåt då isåfall. Även om grunden inte är allvarligt förstörd utan skadorna bara är lindriga. Det är nämligen en förfärlig massa kostnader rund omkring en renovering också och inte bara att hyra en grävskopa som kostar liksom.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[rumelle]
10/22/16, 4:26 PM
#22

Jag tycker det låter som ett förväntat beteende från mäklaren eftersom det ju faktiskt är ni som krånglar till det från honom. Någon har redan lagt ett bud på utgångspriset, då kan ni ju inte räkna med att ett bud som läggs under det blir giltigt eftersom det är det högsta budet som räknas. Budgivning brukar ofta gå snabbt till och det är ju snällt av mäklaren att fortsätta kontakta er trots att ni inte har lagt något giltigt bud. Oftast brukar de vilja att man har sina lånelöften i ordning innan man börjar buda på ett hus. Ni kan ju också lägga bud fastän lånelöftet inte är färdigt. Om det sedan visar sig att ni inte får lån så är det ju bara att tacka nej till bostaden. Alternativt kan ni be mäklaren höra av sig om den andra budgivaren skulle dra sig ur och då kan ni ju lägga ett lägre bud om inga andra bud finns lagda. Sedan är det ju i slutändan upp till den nuvarande ägaren om de vill acceptera ett lägre pris eller inte.

Upp till toppen
Annons: