Annons:
Etikettinredning-och-design
Läst 1681 ggr
[helga21]
10/3/16, 12:46 PM

Renovering skuldfälla

"Svenskar ligger i topp globalt vad gäller att förnya hemmet, men är samtidigt bland de sämsta på att budgetera för renoveringar. Det visar en ny undersökning.

– Oroväckande många väljer att renovera utan budget och betala på kredit. För dem riskerar renoveringen att bli en skuldfälla, säger Marcus Hartwall, Nordenchef på Houzz."

http://www.svd.se/renoveringen-en-skuldfalla-for-manga-svenskar/om/naringsliv#xtor=AD-500-[svd]-[tf_huvudspalt_1610]-[integration]-[aftonbladet]-[ettan]-[29]

Hur gör ni när det ska renoveras? Vi kollar in vad vi vill ha och vad det kostar och om vi behöver hantverkare så tar vi någon som vi känner  som är bra.  När vi gjorde om köket så  fick vi förslag på 3 firmor som  skulle vara bra. Det visade sig att de inte var det genom att vi kollade dessa med dem de hade varit hos. Vi hade en pensionerad snickare här en halv dag som hjälpte min man med att sätta upp överskåpen.

När våra grannar skulle renovera badrummet begärde de in offerter från olika svenska firmor. Det visade sig sedan komma polacker som gjorde som man gör i Polen dvs utan fuktspärr under kaklet.

Annons:
Åsa S
10/3/16, 1:38 PM
#1

Vi sparade ihop pengar först och tog den firman BRF sa vi måste använda till golvbrunnen eftersom vi hade en gammal brevinkastbrunn och de hade avtal med BRF att göra om den och det bekostade BRF vi lät dem göra resten av badrummet med vi tyckte det skulle bli jobbigare att ha 2 firmor och många hade använt dem  till sitt badrum. Som tur är så behöll jag visst sparande som blev över då vi betalat för när deklarationen kom fick vi inte rotavdrag för allt det som var inskickat så jag fick en kvarskatt på 13 000kr

[helga21]
10/3/16, 2:18 PM
#2

# 1 Smart drag att spara först och köpa sen. Det kör vi också med 😃

Stallmima
10/3/16, 4:46 PM
#3

Allt ska vara så billigt nu förtiden. Ingen vill betala men alla vill ha betalt!  Betalar man lite får man ofta skit…..

[helga21]
10/3/16, 4:51 PM
#4

# 3 Det beror på vem du betalar!

Maria
10/3/16, 9:25 PM
#5

Tack och lov så är min man väldigt händig och har gjort om vårt kök som bland annat innebar att ta bort väggar och gjort öppen planlösning.

Det enda vi anlitat hantverkare till i huset är installeringen av braskaminen. Betalat med sparade pengar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[helga21]
10/3/16, 10:30 PM
#6

# 5 Jag säger detsamma. Min man kan det mesta vilket jag är mycket tacksam för 😃

Annons:
Zepp
10/6/16, 9:39 PM
#7

Mm.. även till åldern kommen och före detta rätt händig, så kan man som väl välja hantverkare som verkar förstå sitt gebit!

Den som väljer det billigaste är lixom för det mesta borta i det blå!

Man får lixom skilja på billigt för stunden och billigt i längden!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[tk1971]
10/12/16, 10:17 AM
#8

När vi skulle renovera badrummet i förra lägenheten anlitade vi en firma med gott renommé som skötte om allt, från början till slut. Vi ville inte vara hemma då de var där, det går ju inte att bo utan badrum, så vi hyrde en stuga under en månad. Allt blev jättefint och gick smidigt och bra. Men smakar det så kostar det, 120.000 kr fick vi punga ut med. Egna pengar, inte bankens.

[helga21]
10/12/16, 10:39 AM
#9

# 8 Ojdå, det var en hel del men frågan är vad ni fick för det. Vi renoverade vårt för 6 år sen och det gick på 60.000. Men det beror på hur stort det är och vilka saker man väljer och så rev min man ut allt det gamla själv och la in värmeslingan själv. Så monterade han även badkar, handfat och toalett.

[tk1971]
10/12/16, 10:45 AM
#10

Det var hela alltet. Nytt kakel på väggarna inkl liten mosaikdekor, klinker på golvet, golvvärme, nytt innertak med spotlights, dusch med armatur, wc-stol, spegelskåp. Det enda "gamla" var handfatet, för det hade vi köpt nyligen.

Och det lönade sig. Ett halvår efteråt sålde vi lägenheten och fick hela 28 bud. Vi slog nytt rekord för kvadratmeterpriset i vår BRF. Vi fick faktiskt lite mer för lägenheten än vad vi betalade för vår nuvarande hus 😃

Ary
10/12/16, 11:07 AM
#11

Jag budget renoverar huvudsakligen, bhåller de ytår som är ok, byter ut det som är hopplöst utdaterat och fräschar upp resten med färg och tapet. Har sällan behövt ta lån.

[helga21]
10/12/16, 6:05 PM
#12

# 10 Det lönar sig i regel att hålla ordning i sitt boende 😃

setfree
10/18/16, 1:38 PM
#13

Renoverade badrummet med golvvärme och spot lights i taket. 130 000 kr betalat med egna pengar. Inga lån på huset heller.

Varje ny renovering sker med egna pengar.

Annons:
Upp till toppen
Annons: