Annons:
Etiketterbygga-och-renoveraproblemlösning-och-frågorvitvaror-och-husgeråd
Läst 2105 ggr
Sindri
2016-09-28 08:55

Nya köksmaskiner

Skall renovera köket och att hitta och bestämma inredning är inte så svårt, men maskinerna!!!! Håller på att bli tokig över all val som finns. Men ändå….hur jag än letar har jag inte lyckats hitta det jag vill ha. Jag vill inte ha en ugn med 5000 olika funktioner t ex.
Har sökt på nätet på hjälp med vitvaror kök, men inte direkt hittat nåt. Någon som känner till någon som jobbar enbart i den djungeln? Där jag kan säga vad jag vill ha för funktioner och den personen hittar maskinerna som motsvarar.
Var tvungen att akut välja ny tvättmaskin förra veckan och var helt slut efter de timmarna. Ett helt kök…….🤢

  • Redigerat 2022-05-03 09:31 av Niklas
Annons:
DesK
2016-09-28 09:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

När jag valde köksmaskiner senast, för ca tre år sedan, så gick jag in till en vitvaruhandlare och förklarade vad jag var ute efter och fick två - tre olika förslag att välja mellan. Kom fram till ett paket och blev nöjd med det.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Sindri
2016-09-28 09:08
#2

Åh, vilket fint kök du har! Mitt drömkök kan jag aldrig få, för det är ett parallellkök och det finns inga möjligheter att ändra, flytta, bygga ut etc.

Alla vitvaruhandlare har ju inte alla märken. Jag vet exakt  vad jag vill ha ut av varje maskin, så det är jättekrångligt. Jag kan tänka mig att blanda olika märken, bara de ser någorlunda lika ut. Funktionen är absolut viktigast för mig.

MagArne
2016-09-28 09:09
#3

Gå till en butik (eller gärna två) och prata med en vitvaruförsäljare.

När jag köpte en mikrovågsugn senast sa jag att jag ville ha en med bara två vred. Tid och effekt och absolut inget annat. De plockade då fram två alternativ och jag valde den med digital klocka/timer för mer exakt tid.

De förstod precis min frustation över krångliga maskiner och jag är inte ensam så de har enkla alternativ för oss också.

DesK
2016-09-28 09:36
#4

#2 Snarare hade, jag har sålt den kåken och flyttat till en annan 🙂

Som sagt gå till några olika vitvaruhandlare, men tänk på att om du köper allt på samma ställe, så kan du få en skaplig rabatt, det fick jag.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

tlover
2016-09-28 10:01
#5

Gjorde liknande som #1 då vårt kök byttes men vi köpte inte direkt utan vi läste på mellan valen innan köp. Men om du frågar i butik så får du mindre urval att läsa om

Gå i olika butiker gärna också vi fick flera tusen rabatt delvis för att vi hade hittat en del billigare på en annan affär.

Om du känner nån som känner nån vitvaruhandlare är det också ett stort plus. Eftersom vitvaruhandlaren kände min mamma så var det också en viktig del i rabatten

l'm back

Sindri
2016-09-28 10:17
#6

Grejen är att jag läser och googlar och läser och googlar - har fortfarande inte hittat någon kompaktugn som inte har varken mikro eller ånga…… suck!

Allt är så otroligt avancerat och komplicerat nu. Jag vill ha enkla maskiner främst för att det är mindre risk att något går sönder. Hatar de där kombinerade allt-i-ett-sakerna. Är därför jag vill köpa häll och ugnar var för sig.

Annons:
tlover
2016-09-28 10:21
#7

#6 Därför kanske det är bäst att du frågar i butik först. Då kan dom komma med förslag som passar sen om du vill läsa på mer sen så brukar dom tycka det är ok. Jag har inte varit med om någon vitvaruförsäljare som vill jäkta fram ett köp av kunden

l'm back

Maria
2016-09-28 10:36
#8

#6 Du har inte funderat på en gasolspis?

Vi har det och jag är sååå nöjd. Däremot så är ugnen vanlig eldriven vilket jag är glad för.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Jalking
2016-09-28 23:01
#9

Jag har varit ute för liknande bekymmer,  fast inte för just vitvaror,  sp jag förstår problemet.
Det vettigaste man kan göra i det läget är att sluta kolla hemsidor, lägga bort alla broschyrer och sätta sig ner och tänka igenom alla önskemål och krav och skriva ner dem punktvis och rangordnade för varje maskin. På papper eller i datorn. Först då får man en riktig överblick över vad man egentligen vill och kan gå vidare med att leta rätt maskiner.
Fast så kanske du redan har gjort…

Sindri
2016-09-29 07:52
#10

Jag vet exakt vad jag vill ha ut av maskinerna, storlek etc - bara att jag har så vårt att hitta maskiner med just de specifikationerna! Vem vet - de kanske inte finns i just det utförande jag vill ha. Då får jag såklart kompromissa, men vem kan tala om det för mig?

DesK
2016-09-29 08:00
#11

#10 Gå till en vitvaruhandlare, som säljer flera olika märken och förklara ordentligt vad du vill ha. Om det är en kunnig säljare som du får tag på, så kommer hen att lyssna på dig och föreslå några olika maskiner /paket, ge dig broschyrer på dem och låta dig gå hem och fundera, innan du bestämmer dig. För mig tog det ca en månad innan jag bestämde mig för de maskiner som syns i min bild och jag var in i butiken ett antal gånger och tittade på dem och på alternativen.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Sindri
2016-09-29 20:52
#12

Ja, suck, jag antar att mer tålamod vore på sin plats här. Så frustrerande bara när jag vet vad jag vill ha (och det är inte kombinerade varmluft-ång-mikro-ugnar). Har ju några olika att gå till och kolla.

[helga21]
2016-09-30 16:47
#13

Har du kollat in denna sidan http://www.tretti.se/

Själv köpte vi vitvaror tillsammans med köket och fick rejält med rabatt.

Annons:
Sindri
2016-09-30 17:23
#14

Ja, jag har varit på de flesta sidor, men det finns i alla fall ingen sökfunktion för ugnar utan multifunktioner.

[helga21]
2016-10-01 11:59
#15

Kollat pricerunner?

Sindri
2016-10-01 12:23
#16

Använder Prisjakt som jag tycker är bättre.

[Smilla81]
2016-10-07 20:55
#17

När vi rev ur vårat gamla kök valde vi ett nytt IKEA inklusive alla vitvaror, fördelen då var att alla maskiner hade 5 års garanti vilket många andra leverantörer inte hade. Kan ju ha ändrats så fler erbjuder det nu..

Halvdansken
2016-10-09 17:30
#18

Onödig fråga, men varför vill du inte ha ugn med varmluft o ånga? 
Mickro förstår jag bättre.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Sindri
2016-10-09 21:15
#19

Jo, jag vill ha en  tor ugn med varmluft, och en liten utan. Mikro vill jag ha men separat. Vill inte ha maskiner men för många kombinationer, det blir bara fel någonstans. Ånga har jag aldrig provat, tror inte jag kommer sakna det.

Varför skall jag betala mer för en liten ugn än för en stor, bara för att den lilla har funktioner som ändå kommer paja om några år.

Halvdansken
2016-10-10 09:10
#20

Ok, två ugnar, då förstår jag bättre.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Upp till toppen
Annons: