Annons:
Etikettbygga-och-renovera
Läst 1138 ggr
Honestyisdead
2016-09-24 13:52

Vem har ansvaret?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bor i hyresrätt och flyttade in i början av juni. Gjorde ett byte. Dom som bodde här var äldre och hade rökt inne. (Tänk 30 år)

Självklart valde jag att få nya tapeter och dom är vita. 

När målaren kom påpekade jag att sladden som går från taket till antenndosan var märkligt placerad, satt löst, var gul av nikotin och var för lång. Han sa att han skulle ordna det.

När han var klar hade han skrivit en lapp till mig om att det är bättre att jag köper en list själv och döljer sladden i den. Problemet är att sladden inte går att lägga i en list eftersom den är stel och för lång.

Kan jag be kommunala hyresvärden att hjälpa mig? Jag kan ju inte korta av den. Och som ni ser på bilden sitter den löst och ser jäkligt ut.

Annons:
beem
2016-09-24 14:02
#1

Absolut att du sk kontakta kommunala hyresvärden. Det ser ju inte snyggt ut.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Maria
2016-09-25 11:30
#2

Jag håller med. Kontakta hyresvärden så bör de fixa detta.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Record
2016-09-25 22:22
#3

Är antennledningen bara för din lägenhet eller går den vidare? Kommer den in genom fönsterkarmen till dig, kan du dra ut den och sedan göra ett nytt hål genom väggen för att ta in den längre ner vid elementet.

En list på väggen ser inte snyggt ut. Helt ofarlig att arbeta med.

Går den vidare till andra lägenheter är det värdens skyldighet att ordna detta.

Honestyisdead
2016-09-25 22:33
#4

#3 Hade den kommit in genom väggen/fönstret hade jag inte kunnat borra nytt hål. Man får inte påverka lägenheten på det viset. Definitivt inte borra hål som går ut. Säger ju sig själv tycker jag.

För övrigt kommer sladden från taket och går ner i dosan som jag redan skrev i #0.

En list på väggen kommer vara 10 gånger snyggare än en nicotingul lös sladd på en vit tapet.

Jag har nu skickat in felanmälan.

Record
2016-09-25 22:56
#5

Jag ser att du bor i ett gammalt hus (typen av element), så ett hål i karmen kan inte vara farligt.

Att installera centralantenn system i äldre hus gör man så att man lägger ledningarna till varje lägenhet på utsidan huset, och går in och ut vid varje lägenhets fönster, var skall man annars dra ett antennsystem till alla. Ledningen har ingen farlig spänning som ger stötar.

Honestyisdead
2016-09-25 23:09
#6

Alla lägenheter har redan antenn så jag vet inte vad du pratar om. Och det kvittar hur stort eller litet hål det hade gällt. Jag som hyresgäst får inte göra det. Får endast göra hål inne i lägenheten för att hänga upp saker.

Annons:
Record
2016-09-25 23:20
#7

Hera, om ja visste när huset byggdes hade ja kunnat ge dig bättre besked hur antenn systemet är utfört i flerfamiljshus. För inte går det en antennledning från taket och till varje lägenhet i huset, den går i så fall i serie mellan lägenheterna.

Honestyisdead
2016-09-25 23:27
#8

Det är ju inte relevant hur det ser ut eller är utfört. Det relevanta är att jag vill att dom kortar den och döljer den. Och nu är det fel anmält.

Upp till toppen
Annons: